oleh Ramli Abdul Halim..
HOSPITAL adalah tempat rawatan untuk menyembuhkan penyakit pesakit, bukannya tempat untuk memungkinkan pesakit terdedah kepada ancaman jangkitan pelbagai penyakit.
Meli Kapak Jangak
KOTA BAHARU, 1 Ogos – Biarpun Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII) di sini merupakan antara pengguna terbesar Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) dengan purata bil air RM35,000 sebulan, namun masalah air tetap membelenggu hospital itu bahkan krisis itu kini semakin kritikal.
Pengarah HRPZII, Datuk Dr Ghazali Hasni Md Hassan berkata hospital itu kini berdepan dengan situasi yang amat membimbangkan apabila masalah kekurangan air telah memberi implikasi besar terhadap perkhidmatan kepada purata 21,000 pesakit hospital itu setiap bulan.
“Masalah kekurangan bekalan air, isu yang dihadapi dah berlanjutan hampir setahun, sejak September tahun lalu dan menjadi begitu teruk sejak kebelakangan ini.
“Implikasi besar apabila perkhidmatan kita terjejas, HRPZII mempunyai dua fasa, fasa lama dan fasa baru, paling dikesali apabila masalah air ini banyak melibatkan fasa lama yang menempatkan unit bersalin dan wad kanak-kanak.
“Unit bersalin adalah antara unit yang tersibuk kerana setiap hari anggaran 30 sehingga 40 orang bayi dilahirkan yang memerlukan banyak penggunaan air, untuk membersihkan bayi iaitu membuang selaput di badannya, mencuci kain yang terkena darah dan juga membersihkan kelengkapan dan peralatan yang digunakan untuk setiap proses kelahiran,” katanya kepada pemberita pada hari Ahad.
Beliau berkata bagi wad kanak-kanak juga memerlukan penggunaan air yang banyak dan kekurangan bekalan air menyebabkan pesakit turut terdedah kepada jangkitan pelbagai jenis penyakit.
“Sebagai contohnya penggunaan inkubator untuk kanak-kanak, apabila kanak- kanak itu hendak ditukar ke unit lain maka inkubator itu perlu dibasuh dan dibersihkan terlebih dahulu untuk kegunaan kanak-kanak lain, apabila ketiadaan air, peralatan tidak dapat dicuci dengan bersih dan ini akan menggalakkan penyebaran pelbagai jenis wabak penyakit, begitu juga di wad dan unit lain,” katanya.
Dr Ghazali Hasni berkata permasalahan itu telah beberapa kali dipanjangkan kepada pihak AKSB sehingga diadakan perbincangan khas, bagaimanapun sehingga kini masalah itu menemui jalan buntu.
Bahkan, katanya setiap kali aduan diberikan, pihak berkenaan akan memberi jawapan yang sama iaitu mengatakan kemungkinan adanya kebocoran berlaku di tangki atau paip hospital itu.
“Mereka (AKSB) kadangkala cuba menyatakan dalam hospital ada kebocoran, tetapi melalui pemerhatian pihak kita di paip dan tangki, tiada sebarang kebocoran berlaku bahkan bil air juga tidak meningkat atau mencecah ratusan ribu ringgit, satu perkara yang jelas akan berlaku sekiranya benar ada kebocoran,” katanya.
Katanya dalam tempoh beberapa bulan lalu bil air yang sebelum ini dicatatkan berjumlah RM35,000 sebulan telah menurun kepada RM25,000 dan RM26,000 menunjukkan penggunaan air di hospital itu adalah berkurangan.
Selain itu katanya, pihak hospital berkenaan juga telah mengambil inisiatif menukar paip-paip lama kepada paip baru di seluruh hospital berkenaan yang menelan kos sehingga RM500,000 bagi memastikan tiada kebocoran berlaku sehingga menyebabkan terjadinya krisis bekalan air itu.
Dr Ghazali Hasni berkata sejak semalam masalah itu dianggap paling teruk apabila tangki simpanan hospital itu kini berada pada paras 0.5 meter berbanding jumlah sepatutnya iaitu di paras dua meter sehingga gagal menyalurkan air ke wad-wad dan menjejaskan perkhidmatan terutama wad kecemasan, wad bersalin, wad kanak-kanak termasuk Unit Rawatan Rapi (ICU).
Justeru, beliau menyeru kerajaan negeri campur tangan menyelesaikan perkara itu kerana ia bukan sekadar untuk kepentingan 3,200 kakitangan hospital tetapi ia lebih kepada kepentingan pesakit yang terdiri dari seluruh rakyat Kelantan yang memerlukan rawatan dan perkhidmatan yang terbaik. – BERNAMA
Lagi membingungkan kita jika benar laporan ini http://gegarkelantan.net/ yang menyatakan AKSB (Air Kelantan Sdn Bhd) mampu membawa teknologi Jerman kepada rakyat di Hulu Kelantan di Jeli hingga menjana air bersih melebihi keperluan penduduk setempat, kenapa di tempat-tempat lain ia tidak dilaksanakan ? Kenapa tempat tertentu sahaja dibawa teknologi ini ? adakah ia diusahakan khas kepada penduduk pro PAS sahaja ?
Kesimpulannya : Isu ini akan menyakitkan hati rakyat dan sudah pasti mereka tentu mahukan penyelesaian kepada krisis air yang berlaku. Lagi memalukan ia berlaku ketika sebuah parti bernama Parti Islam SeMalaysia yang mendabik dada membawa imej Islam,diberi peluang dan mandat untuk memerintah Kelantan sejak 20 tahun lalu...
soalan maut saya kepada PAS : mu reti ko dok perintah negeri ni?
Lebih memalukan ialah apabila MB Kelantan dan Exco Negeri gagal meletakkan jawatan ekoran kegagalan mentadbir dengan baik Kerajaan Negeri hingga menimbulkan masalah krisis air ini....Sedangkan pembangkang sendiri sering membuat desakan untuk meletak jawatan terhadap mana mana pemimpin Kerajaan jika ada berlaku sebarang kegagalan dalam urusan pentadbiran...
Adakah selepas ini rakyat negeri saya akan terus mengundi PAS lagi kali ini pada PRU akan datang ?
Lu dan Gua pikir lah lagi lepas ini.
p/s : Jangan lupa baca artikel pedas tentang krisis air di Selangor oleh Blogger Unit Media Siber di sini http://unitmediasiber.blogspot.com/2010/07/disebalik-krisis-air-selangor-khalid.html
Sila baca juga kenyataan terkini HBKB yang menjawab balik penafian Exco Kerajaan Kelantan semalam dalam Utusan Malaysia di sini hari ini http://www.utusan.com.my/utusan/
KOTA BHARU 3 Ogos - Pengarah Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II), Datuk Dr. Ghazali Hasni Md. Hassan (gambar) menyangkal kenyataan Exco kerajaan negeri yang menafikan laporan bahawa hospital berkenaan mengalami krisis bekalan air yang kritikal.
Beliau sebaliknya mempertahankan kenyataannya sebelum ini bahawa bangunan lama hospital berkenaan yang turut menempatkan wad bersalin dan kanak-kanak, mengalami krisis bekalan air yang kritikal.
Katanya, ia berdasarkan kronologi krisis bekalan air yang dialami HRPZ II bermula pada 18 Julai lalu apabila paras air di tangki sedut (atas tanah) adalah 0.6 meter berbanding paras normal 2.5 meter dan paras kritikal dua meter seperti dipersetujui Suruhanjaya Perkhidmatan Air Nasional (SPAN) dan Air Kelantan Sdn. Bhd. (AKSB).
Dua hari selepas itu, katanya, aduan telah dibuat kepada AKSB melalui aduan hotlinememaklumkan keadaan paras air tangki projek khas (bangunan lama hospital) kritikal.
"Keesokannya, sekali lagi aduan dibuat kepada AKSB bagi memaklumkan keadaan sama dan memohon bantuan tangki air dihantar segera tetapi Pusat Informasi dan Talian Aduan AKSB (Pintas) memaklumkan tindakan akan diambil selepas sehari aduan dibuat," katanya dalam kenyataan akhbar kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Semalam, kerajaan negeri menafikan laporan bahawa HRPZ II di sini mengalami krisis bekalan air yang kritikal hampir setahun lalu sehingga menjejaskan operasi dan perkhidmatan di hospital tersebut.
Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerja Rata dan Alam Sekitar negeri, Datuk Md. Anizam Abd. Rahman sebaliknya meminta pihak pentadbiran HRPZ II membuktikan dakwaan bahawa krisis tersebut benar-benar wujud sehingga ke tahap yang kritikal.
Dr. Ghazali berkata, pada hari yang sama, satu mesyuarat diadakan bagi membincangkan masalah antara pihak HPRZ II, SPAN, AKSB dan Radicare.
Beliau berkata, pihaknya sekali lagi telah membuat aduan mengenai masalah bekalan air di HRPZ II pada 22 Julai lalu.
Bagaimanapun, katanya, keadaan kembali meruncing pada 29 Julai apabila bekalan air semakin surut apabila paras air tangki projek khas berada pada paras 0.6 meter di bawah paras kritikal pada pukul 12 tengah hari, dan aduan dibuat melalui Pintas, sementara bekalan terputus mulai pukul 3 petang hingga lewat malam.
Masalah tersebut, katanya, berlanjutan sehingga keesokan hari iaitu pada 30 dan 31 Julai apabila keseluruhan wad di bangunan lama terputus bekalan air bermula pukul 3 petang hingga 9 malam.
Dr. Ghazali berkata, pihaknya sekali lagi membuat aduan kepada AKSB pada petang semalam dan memohon bekalan dipulihkan segera sehingga menyebabkan syarikat itu telah menghantar lori tangki air.
"Dengan kronologi di atas, adalah tidak benar seperti yang dilaporkan pihak HRPZ II tidak memaklumkan kepada AKSB mengenai gangguan bekalan air yang berlaku di wad lama yang mengandungi dewan bersalin, wad bersalin, wad orang kenamaan, wad diraja dan wad lain.
"HRPZ II juga ingin memaklumkan jumlah bayaran bil air yang dibayar bagi keseluruhan hospital adalah antara RM25,000 hingga RM35,000 sebulan dan tidak seperti yang dinyatakan oleh Md. Anizam," jelasnya.
Menurut Dr. Ghazali, penjelasan itu bagi memberi gambaran sebenar berkaitan isu air di HPRZ II yang berlarutan hingga hari ini agar pelanggan tidak keliru dengan fakta yang kurang tepat daripada AKSB.
"Kami di HPRZ II benar-benar berharap agar isu ini dapat diselesaikan secepat mungkin kerana keperluan air di sini amat penting terutama bagi menangani kes-kes kecemasan, bersalin dan pembedahan yang semakin meningkat demi menyelamatkan nyawa pesakit," katanya.
Sementara itu, tinjauan Utusan Malaysia ke wad dan dewan bersalin di HPRZ II yang kedudukannya lebih tinggi berbanding wad lain, mendapati ia masih mengalami masalah bekalan air.
Keadaan tersebut bukan sahaja menyulitkan kakitangan bertugas tetapi juga ahli keluarga pesakit yang menunggu serta ibu-ibu hamil yang hanya menanti masa untuk bersalin.
Menurut seorang kakitangan hospital, Pembantu Perawatan Kesihatan (PPK) terpaksa mengangkut air di hujung blok menggunakan troli beberapa kali sehari untuk ditempatkan di bilik air pesakit.
"Begitu juga di bilik air kakitangan, bilik sembahyang dan juga bahagian pantri. Masalah ini bukan sahaja menyukarkan pesakit malah kakitangan yang bertugas juga memerlukan air untuk membersihkan tangan sebelum dan selepas menyambut kelahiran bayi," katanya.
Seorang pesakit, Mia Sarbini, 31, yang sarat hamil dan mengalami kesakitan mengakui terpaksa menahan membuang air kecil kerana sukar tunduk dan menceduk air yang diletakkan di luar bilik air.
Tinjauan ke dewan bedah bersalin pula mendapati masalah sama berlaku dan beberapa kakitangan yang lebih lima tahun bertugas di sana memberitahu, krisis bekalan air kali ini paling teruk pernah dialami.
"Walaupun bilik pembedahan masih ada bekalan tetapi air amat diperlukan terutama di kalangan petugas yang terkena percikan darah ketika pembedahan dilakukan.
"Keadaan tentu bertambah sulit jika selepas pembedahan baru diketahui pesakit mempunyai masalah penyakit berjangkit seperti HIV, Hepatitis B dan lain-lain penyakit dan mereka memerlukan air untuk mandi dan membersihkan tubuh dari segala kotoran," katanya.
MOHON SEBARKAN SELUAS LUASNYA ISU AIR INI DI BLOG DAN FB TUAN PUAN...
2 ulasan:
bala Allah s.w.t. turun disetiap negeri diperintah pembangkang.
kenapalah... air boleh takde kat kelantan sedangkan setiap hujuang tahun je banjir.pelik betul lah!satu lagi kepelikan kelantan ni iaitu kepanasan negeri ni.kalu balik cuti mesti fikir byk kali sbb tak thn panasnya kelantan menyengat
Catat Ulasan