Pengikut Blog Panglima

15 April 2016

10 Tips Sejukkan Rumah Tanpa Guna Elektrik #MestiBaca

TIPS SEJUKKAN RUMAH

1. LETAK BESEN AIR DI DALAM BILIK

Sejukkan suhu dalam bilik tidur dengan besen-besen berisi air. Selalunya kita tertanya-tanya kenapa bilik air selalunya sejuk. Jawapan yang paling mudah ialah di dalam bilik air ada bekas air atau selalu disirami dengan air. Dikatakan dengan meletakkan besen-besen berisi air di dalam bilik, maka bilik akan bertambah sejuk kerana wap-wap panas di dalam rumah akan terserap ke dalam air di dalam besen itu tadi. Untuk kesan terbaik, gunakan besen air yang mempunyai luas permukaan yang besar bagi memudahkan penyerapan wap-wap panas di dalam bilik.

2. LETAK AIS KETUL DALAM BILIK

Buat ais dalam pastik atau bekas, letak dalam besen. Letak kat tengah bilik betul-cetul bawah kipas. Kalau kipas berdiri tu letakla depan kipas. Ala-ala alat pendingin hawa bila kipas tu angin dia kena hawa sejuk ais tu, nyaman je rasa. Sebab kipas angin akan membuatkan udara yang bergerak merentasi air mengewap dan dapat menyejukkan suasana. Cubala, bukan susah pun buat ais ketul tu.


3. HALAKAN KIPAS KE ARAH TINGKAP

Selalu rasa bilik rasa berkuap (rasa cam kepam). Rasa panas angin dalam bilik sebab udara panas tu berlegar dalam bilik je takde tempat nak keluar. Udara yang panas akan bergerak naik keatas, sebab  kipas siling pusing cuma buat udara panas tu pusing-pusing dalam bilik je. Cuba halakan kipas berdiri tu ke arah tingkap sekejap. Tujuannya supaya kipas tu dapat sedut udara dalam bilik yang panas tu dan tolak ke luar bilik. Ha, bunyi cam prektikal kan? cer cuba tengok.

4. PASANG JARING KELAMBU BESI DAN BUKA TINGKAP PADA WAKTU 

MALAM HARI

Selalunya pada waktu malam, udara panas akan mengewap. Salah satu cara untuk mengatasi masalah ini adalah dengan membuka tingkap bagi membebaskan udara panas. Apabila udara panas, zarah-zarah udara akan semakin berjauhan, dan apabila tingkap dibuka, dengan mudahnya wap panas ini keluar. Namun, ada satu masalah lain, iaitu rumah atau bilik anda mungkin akan mudah dimasuki nyamuk. Pemasangan jaring yang halus lubangnya seperti kelambu boleh membantu mengatasi masalah nyamuk.

5. GUNAKAN PAPAN FIBER SIMEN UNTUK SILING RUMAH

Fiber cement board. Siling jenis ini lebih murah dan senang diperoleh. Untuk memastikan ruang dalaman kelihatan sejuk, alaskan dengan fiberwool insulation. Ramai yang terpedaya dengan menggantikan kepada siling kumai di mana siling ini lebih mahal dan juga menjadikan ruang dalaman kelihatan rendah serta bersuhu panas. Siling baru eloklah dipasang mengikut bentuk bumbung supaya pasak kayu bumbung boleh dilihat. Siling yang tinggi juga mampu untuk menjadikan ruang dalaman rumah anda sejuk.

6. GUNAKAN LAMPU DARI JENIS KURANG MEMANCARKAN HABA

Anda disarankan untuk menggunakan 'flourescent bulb'. Lampu jenis ini menawarkan jumlah kuantiti cahaya yang sama seperti 'incandescent bulbs' tetapi lampu ini mengeluarkan sedikit haba. Selain itu 'flourescent bulbs' juga kurang menggunakan tenaga elektrik. 

7. POKOK EKOR KUCING BOLEH MENYEJUKKAN RUMAH

Tanaman hiasan dalaman juga boleh diletakkan di sudut rumah anda. Selain menjadikan ruang rumah anda kelihatan lebih segar dan menarik, ia juga dapat membantu menyejukkan ruang dalaman. Antara pokok hiasan hidup yang sesuai diletakkan di dalam rumah ialah ekor kucing, pokok palma, Anthurium sp.,Caladium sp., Dieffenbachia sp., Begonia sp. dan sebagainya. Oksigen dari pokok tu dapat menyejukkan rumah juga.

8. CAT DINDING RUMAH DENGAN WARNA CERAH YANG DAPAT 

MEMANTULKAN CAHAYA DAN HABA

Boleh mengecat dinding rumah dengan menggunakan warna yang cerah seperti biru cair, kuning cair dan sebagainya. Ini dapat membantu ruang dalaman rumah anda lebih sejuk kerana warna cerah dapat memantulkan semula cahaya. Selain itu, rumah anda juga akan kelihatan lebih cantik, tenang dan segar. 

9. AWNING DAPAT MEMBANTU MENGURANGKAN PEMANASAN ATAP

 RUMAH AKIBAT PANCARAN CAHAYA MATAHARI

Anda digalakkan untuk memasang awning. Awning dapat membantu melindungi rumah anda dari cahaya matahari yang terlampau. Jika rumah kita siang-siang tak memerangkap haba yang banyak, malam tu kita takkan rasa panas yang teramat. Jika ada bajet lebih, bolehla pertimbangkan pasang awning ni.

10. JAUHKAN PENGHAWA DINGIN DARIPADA TELEVISYEN ATAU

 KOMPUTER

Jangan meletakkan penghawa dingin berhampiran televisyen atau komputer. Ini kerana televisyen dah komputer mengeluarkan haba yang banyak dan ini sekaligus membuatkan penghawa dingin terpaksa beroperasi lebih untuk menyejukkan ruang rumah anda.

Sumber

http://www.vitamincikgu.com/2015/03/tips-sejukkan-bilik-yang-panas-supaya.html?m=1

Satu lagi cara ialah memasang kipas di bumbung rumah yang akan berpusing mengikut pergerakan angin.

Kipas ini banyak digunakan di kawasan bandar terutama perumahan kaum Cina.

Catat Ulasan