Pelaksanaan AES Perlu Kajian Dari Pelbagai Sudut cc : DS @NajibRazak
Siapa kata pelaksanaan AES tidak baik??
Siapa kata pelaksanaan AES hanya merugikan rakyat semata-mata kerana apabila gambar diambil dan kemudian saman dikeluarkan???
Adakah rakyat sedar betapa pentingnya AES demi mendisiplinkan para pemandu kenderaan di jalanraya hari ini???
Adakah rakyat sedar tentang statistik kemalangan jalanraya yang melibatkan lebuhraya, jalan persekutuan, jalan bandar, jalan luar bandar dan sebagainya disebabkan kecuaian pemandu???
Pada dasarnya, sistem AES ini amat baik tetapi adakah lokasi serta halaju yang ditetapkan praktikal di sesebuah lokasi?
Rata-rata rakyat Malaysia selaku pengguna jalanraya merungut tentang pelaksaan sistem AES terutamanya di lokasi yang tidak sesuai dan dianggap merepek dengan kelajuan yang tidak munasabah.
SL berikan contoh Lokasi AES yang SL gunakan hampir setiap hari selama hampir 14tahun :-
1. Lebuhraya PLUS diantara susur keluar tol Bangi ke susur keluar tol Kajang berjumlah 3 lorong.
2. Sejarah kemalangan di kawasan berkenaan sejak 10 tahun kebelakangan - TIADA
3. Halaju yang ditetapkan dikawasan berkenaan adalah 90km/h.
4. Lokasi kamera AES dipasang pada lokasi menuruni cenuram.
5. Secara logik akal : pada kenderaan yang menaiki cenuram lebuhraya pada kelajuan 90km/h, sudah pastinya akan menuruni cenuram pada halaju melebihi 90km/h sekiranya pedal minyak ditekan secara konsisten.
6. Semestinya sebaik sampai berdekatan dengan lokasi kamera, ada kenderaan yang terpaksa brek mengejut dan membahayakan kendaraan lain (pernah beberapa kali berlaku 'near miss' accident)
7. Jumlah kenderaan yang melalui lokasi tersebut lebih tinggi terutama pada waktu 5.30ptg - 7mlm bagi pengguna-pengguna yang ingin mengelakkan kesessakan lalulintas di Bandar Baru Bangi.
Pada SL, sesuaikah untuk lebuhraya 3 lorong pada kelajuan 90km/h tiada statistik direkodkan sebagai lokasi kemalangan tinggi di pasang kamera AES terutamanya apabila turun bukit???
SL pernah menemubual beberapa pengguna Lebuhraya PLUS tentang sesuaikah dipasang kamera AES di lokasi berkenaan pada awal operasi.
Siapa kata pelaksanaan AES hanya merugikan rakyat semata-mata kerana apabila gambar diambil dan kemudian saman dikeluarkan???
Adakah rakyat sedar betapa pentingnya AES demi mendisiplinkan para pemandu kenderaan di jalanraya hari ini???
Adakah rakyat sedar tentang statistik kemalangan jalanraya yang melibatkan lebuhraya, jalan persekutuan, jalan bandar, jalan luar bandar dan sebagainya disebabkan kecuaian pemandu???
Pada dasarnya, sistem AES ini amat baik tetapi adakah lokasi serta halaju yang ditetapkan praktikal di sesebuah lokasi?
Rata-rata rakyat Malaysia selaku pengguna jalanraya merungut tentang pelaksaan sistem AES terutamanya di lokasi yang tidak sesuai dan dianggap merepek dengan kelajuan yang tidak munasabah.
SL berikan contoh Lokasi AES yang SL gunakan hampir setiap hari selama hampir 14tahun :-
1. Lebuhraya PLUS diantara susur keluar tol Bangi ke susur keluar tol Kajang berjumlah 3 lorong.
2. Sejarah kemalangan di kawasan berkenaan sejak 10 tahun kebelakangan - TIADA
3. Halaju yang ditetapkan dikawasan berkenaan adalah 90km/h.
4. Lokasi kamera AES dipasang pada lokasi menuruni cenuram.
5. Secara logik akal : pada kenderaan yang menaiki cenuram lebuhraya pada kelajuan 90km/h, sudah pastinya akan menuruni cenuram pada halaju melebihi 90km/h sekiranya pedal minyak ditekan secara konsisten.
6. Semestinya sebaik sampai berdekatan dengan lokasi kamera, ada kenderaan yang terpaksa brek mengejut dan membahayakan kendaraan lain (pernah beberapa kali berlaku 'near miss' accident)
7. Jumlah kenderaan yang melalui lokasi tersebut lebih tinggi terutama pada waktu 5.30ptg - 7mlm bagi pengguna-pengguna yang ingin mengelakkan kesessakan lalulintas di Bandar Baru Bangi.
Pada SL, sesuaikah untuk lebuhraya 3 lorong pada kelajuan 90km/h tiada statistik direkodkan sebagai lokasi kemalangan tinggi di pasang kamera AES terutamanya apabila turun bukit???
SL pernah menemubual beberapa pengguna Lebuhraya PLUS tentang sesuaikah dipasang kamera AES di lokasi berkenaan pada awal operasi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Berikan pendapat anda sebanyak di sini.
Komen menyalahi undang-undang akan ditanggung oleh penulisnya..
Tapisan tidak dibuat di blog ini.
Cuma ulasan mencarut dan sewaktu dengannya akan dipadamkan.