Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

23 Mei 2013

Zaini Cuit - Siri 2: Ayuh berjihadlah orang Melayu, kuasai ekonomi!

TERLALU banyak sudah orang bercakap politik. Tiap-tiap hari cakap politik. Seorang kawan berkata bukan tiga tahun orang kita bercakap politik, tapi sudah 15 tahun kita bercakap politik. Tahun itu dikira sejak Anwar Ibrahim dipecat daripada Kabinet dan UMNO.

Selama itu juga orang Melayu ketinggalan. Sehinggakan nak jual sarung telefon bimbit pun, tiada seorang anak Melayu yang mampu menjualnya.

Jika ada yang menjualnya pun mungkin di luar lingkungan kawasan saya.

Hari ini kita mahu bercakap mengenai Jihad Ekonomi. Apa itu ekonomi, jangan kita tengok ekonomi yang besar-besar ala milik taikun-taikun besar itu.

Kita lihat yang kecil-kecil dulu. Kerana yang kecil ini pun belum selesai lagi. Perniagaan kecil-kecilan yang perlu kita taburkan di seluruh pelosok negara. Ke seluruh cabang bandar, ke seluruh simpang kampung dan barisan kedai-kedai ternama.

Kita buat contoh persaingan kedai minyak Petronas dan Shell. Di mana tercacaknya Petronas di situ ada Shell. Di mana ada Shell di situ ada Petronas.

Oleh itu, di mana ada kedai runcit Cina di situ mesti ada kedai runcit Melayu, di mana ada kedai hardware Cina di situ mesti ada kedai hardware milik Melayu.

Di mana ada kedai mamak, di situ ada kedai nasi Melayu. Di mana ada kedai cermin mata Cina, di situ ada kedai 'spek' Melayu, dan begitulah seterusnya.

Baharulah ada persamaan. Baharulah adil dan saksama. Orang lain tak boleh marah kita kerana negara ini adalah negara demokrasi yang mengamalkan free enterprise atau perdagangan bebas.

Malangnya sekarang ini ia tidak adil, sehingga nak beli Kain Kapan orang mati Melayu Islam pun kena ke kedai runcit milik Cina. Nasib baik sekarang ini ada kedai-kedai Maidin. Itu pun namanya Maidin, mana dia nama Awang, Dollah, atau Mamat?

Mulai sekarang kurangkan cakap politik yang memeningkan kepala dan menyakitkan jiwa raga.

Mulai hari ini kita bercakap mengenai jihad ekonomi.

Kita kuasai kedai-kedai menjual telefon bimbit yang menjadi kegunaan ruji rakyat Malaysia sekarang. Bayangkan kini di Malaysia ada lebih 35 juta telefon tangan. Saya menaip Cuit ini pun menggunakan Blackberry.

Tapi persoalannya, siapa yang menjualnya? Berapa peratus orang Melayu yang mendapat untung di atas penjualan telefon itu?

Jangan dicakap telefon, kulit sarungnya pun susah nak cari penjual Melayu.

Minggu lalu saya menulis mengenai isu kulit sarung telefon ini. Banyak respons yang saya terima menerusi e-mail dan panggilan telefon.

Orang yang saya tidak kenal pun bersusah payah mencari nombor telefon bagi menghubungi saya. Mereka tersintak dengan pendedahan itu. Mereka baru tersedar daripada lamunan cakap politik yang menguasai pemikiran mereka selama ini.

Orang yang hidup siang-malam dalam politik - haiwan politik - sudah tentu mahu orang terus bercakap mengenai mereka. Anwar sudah tentu syok apabila orang bercakap mengenai dia, siang dan malam, baik secara kasar, buruk atau baik.

Anwar tak kisah selagi orang terus bercakap fasal dia, kerana selagi orang terus bercakap fasal dia, maka dia akan terus hidup.

Anwar hanya akan mati jika media, orang ramai, orang Malaysia, tutup terus cerita mengenai dia.

Sebaik-baik sahaja media blackout Anwar, maka hari itu adalah hari kematiannya.

Orang Melayu harus pandang ke hadapan. Sepuluh tahun dari sekarang, apa yang mereka sasarkan. Selagi negara ini masih dalam tangan mereka, ayuh berjihadlah ke arah kesejahteraan ekonomi.

Ayuh kerajaan bantulah. Ayuh taikun-taikun terkaya Melayu seperti Tan Sri Azman Hashim, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary bantulah orang Melayu.

Ayuh syarikat-syarikat Melayu, GLC, bank-bank terajui anak Melayu, bangunkan segera usahawan kecil dan sederhana orang Melayu. Jangan berkira dengan mereka. Ini adalah jihad.

Ayuh orang-orang kaya Melayu wujudkan NGO-NGO Jihad Ekonomi Melayu, bukan lagi NGO politik Melayu yang sudah ada melata.

Ayuh graduan-graduan dan alumni UiTM yang lahir atas Dasar Ekonomi Baru -- yang merata terlibat dalam keusahawanan sekarang - gerakkan jihad ini segera.

Ayuh budak-budak MBA Harvard Melayu, gemblengkan kreativiti bagi memulakan jihad ini. Ayuh pensyarah-pensyarah bisnes dan perniagaan Melayu, babitkan diri dalam Jihad Ekonomi ini. Jangan cakap kosong, realisasikannya.

Ayuh-ayuh tebarkan usahawan-usahawan kita di seluruh gedung-gedung perniagaan besar di ibu negara. Sedarkah kita pemuda-pemuda Cina menguasai sektor-sektor perniagaan runcit elektronik di Plaza Pudu dan Low Yat adalah kerana mereka dibantu oleh sesama mereka. Taikun-taikun mereka membantu mereka. Mereka tidak memerlukan kerajaan.

Ayuh DBKL, sediakan lebih banyak ruang kedai untuk mereka berniaga.

UDA, ayuh kembalilah ke falsafah asal. Jangan terus tidur. Buat banyak lagi Kompleks Pertama atau Sungai Wang Plaza untuk orang Melayu. Bela mereka dan asuh mereka.

Ayuh pihak pembangunan Iskandar, jangan biarkan orang Melayu sekadar pemerhati kehormat. Bagi peluang dan bimbing orang Melayu berniaga di situ.

Dewan Perniagaan Melayu jangan asyik bergaduh merebut jawatan. Ayuh bangkitlah majukan ekonomi Melayu dan bukan untuk tengkolok sendiri.

Ayuh ustaz-ustaz, jangan lagi mahu menjadi terkenal dengan sandiwara politik. Ubah mind-set orang Melayu Islam kita untuk berjihad ekonomi pula. Ia adalah sunnah Rasulullah SAW. Sudah lama kita berpolitik.

Satukan ummah kita dengan Jihad Ekonomi. Ingat 9/10 rezeki adalah daripada perniagaan. Itu sunnah Nabi, tapi mengapa kita alpa?

Jika mereka boleh buka kedai beg tangan LV, Hermes, Maison Martin Margiela, Berkin atau jenama baju pereka terkenal Alexander McQueen, Dolce&Gabanna, Stella McCartney, Rebecca Minkoff - jangan lagi kita hanya pembeli dan pemerhati, kita juga harus menjadi pemilik kedai, pemegang lesen agensi dan menjualnya.

Wujudkan lagi factory outlets di seluruh negara yang dikuasai oleh orang Melayu. Wujudkan Bandung di Bukit Kayu Hitam (BKH), misalnya. Jangan cakap ia mustahil wahai MB baru Kedah, Mukhriz Mahathir. Ia adalah jihad. Lakukan jihad ini, Mukhriz!

Biar orang KL, Ipoh, Penang atau dari Dannok atau Hatyai atau dari Bandung sendiri berkereta dan berkapal terbang ke Changlun untuk berbelanja dan membeli barangan jenama mahal dengan harga murah. Bagi pekerjaan kepada saudara-mara kita di kampung-kampung miskin di situ.

Jika ke New York kita sanggup pula berkereta sejam untuk berbelanja di Woodbury Common Premium Outlets di Central Valley - wujudkan juga gedung yang sama di luar KL. Tapi syarat jihadnya: ia harus dikuasai oleh kita. Selagi kita berkuasa, apa masalahnya? Mustahilkah?

Hairan mengapa Johor Premium Outlets bukan milik orang Melayu? Hairan mengapa dalam Suria KLCC bukan kedai-kedai milik kita? Janganlah bercakap di Pavillion, One Utama, atau di Bangsar Shopping Center dan lain-lain.

Apakah kita ini berbeza daripada mereka? Apakah kita ini pemalas berbanding mereka? Apakah kita ini selama-lamanya akan menjadi window-shoppers yang hanya melihat, tapi tak mampu membeli? Sedih, sedih.

Jangan lagi kita menjadi saksi, jangan lagi kita menjadi pembeli, jangan lagi kita terus dibuli.

Jika mereka yang sudah menguasai ekonomi mahu menguasai politik pula, apa salah kita yang masih menguasai politik, kontrol ekonomi pula.

Ayuh, jika mereka nak buat a surprise checkmate kepada kita dalam PRU-13 ini, kita pulangkan semula buah keras kepada mereka.

Kita kuasai pula ekonomi, kita surprise pula mereka. Wujudkan lebih banyak peniaga kecil dan sederhana Melayu - peruncit dan pemborong - serta jutawan-jutawan Melayu Bumiputera. Ubah kawasan miskin Melayu kepada lebih selesa, senang, kaya dan akhirnya, mewah.

Berdosa kita jika jihad ini gagal. Ke neraka jahaman kita jika jihad ini tidak dapat dijayakan. Ayuh bangkitlah...



© Utusan Melayu (M) Bhd 



Sent from my iPhone

Tiada ulasan:

Cari Blog Ini

Translate