Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

18 September 2013

Menteri KDN @Zahid_Hamidi Tegas Tolak Mayat Chin Peng Ke Malaysia - Syabasss

'Tidak boleh diterima di bumi Malaysia'

Oleh ASRON MUSTAPHA
mohdasron.mustapha

dn_03.1.jpg
AHMAD ZAHID

KUALA LUMPUR 16 Sept. – Mayat bekas Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya (PKM) Chin Peng yang meninggal dunia di Thailand akibat sakit tua pada usia 90 tahun tidak akan diterima untuk dibawa pulang ke negara ini.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, walaupun sudah meninggal dunia, mendiang tetap ketua pengganas komunis yang bertanggungjawab membunuh ribuan anggota keselamatan negara.

Katanya, kematian Chin Peng itu juga tidak mungkin dapat memadam rasa kebencian terhadap mendiang terutama dalam kalangan balu-balu anggota polis dan tentera yang dibunuh kejam pengganas komunis.

"Tidak mungkin veteran polis dan tentera akan menerima mayat atau abu mendiang sekalipun untuk dikebumikan di Malaysia. Chin Peng bukan pejuang kemerdekaan sebagaimana dakwaan pihak-pihak tertentu.

"Mendiang tetap ketua pengganas komunis yang tidak boleh diterima di bumi ini," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Beliau mengulas gesaan pihak tertentu supaya kerajaan membenarkan Chin Peng dikebumikan di negara ini.

Chin Peng atau nama sebenarnya Ong Boon Hua yang tinggal dalam buangan di Thailand meninggal dunia di sebuah hospital di Bangkok pada pukul 6.20 pagi hari ini akibat sakit tua.

Sepanjang mengetuai komunis semasa zaman darurat pada 1948 hingga 1960 dan 1968 hingga 1989, pelbagai kekejaman dilakukan Chin Peng serta pengikutnya terhadap anggota keselamatan negara serta orang awam.

Mendiang bertanggungjawab mengepalai komunis membunuh sebanyak 2,083 anggota keselamatan negara dan mencacatkan 3,541 anggota lain manakala sebanyak 2,588 orang awam pula dibunuh dengan 1,490 yang lain cedera.


Artikel Penuh:http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130917/dn_03/Tidak-boleh-diterima-di-bumi-Malaysia#ixzz2fBuC0wlD
© Utusan Melayu (M) Bhd


Sent from my iPhone

Tiada ulasan:

Cari Blog Ini

Translate