Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

28 November 2013

MatKilauPenang Siar Kenyataan @KhairyKJ Bahawa 'Venue' Sukan Sea 2017 Hanya Cadangan Buat Masa Ini cc @dsahmadsaid


Tulisan Mat Kilau Penang @ MKP :

Isu yang telah dibangkitkan oleh Khairy Jamaluddin ini tidak patut diluahkan didalam laman media sosial, Sepatutnya berhubung terus serta berbincang secara muzakarah untuk mencapai persafahaman. Kedua-dua pemimpin ini adalah dari Parti yang sama bukan susah jika bertemu lainlah jika berlainan parti seperti Pulau Pinang. Nampak sangat kurang cerdik. Ini berlakon atau nak memang Award. MKP pun keliru pasal pembangkang dari PKR saja suka buat macam nie.

Isu LTdL 2014

Saya terkejut dengan pengumuman Menteri Besar Terengganu, YAB Datuk Seri Ahmad Said, untuk menarik tajaan RM2 juta bagi perlumbaan basikal Le Tour de Langkawi (LTdL) 2014 serta menarik diri daripada menjadi tuan rumah bagi sebarang peringkat pada perlumbaan itu.

Saya difahamkan pengumuman tersebut dibuat berdasarkan andaian beliau bahawa acara perlumbaan basikal jalan raya pada Sukan SEA 2017 akan diadakan di Johor dan kejohanan pelayaran Piala Monsoon juga akan dipindah dari Pulau Duyong bermula tahun depan.

Saya ingin menerangkan bahawa Jemaah Menteri serta Kementerian Belia dan Sukan setakat ini belum menetapkan sebarang keputusan mengenai lokasi atau 'venue' acara-acara untuk Sukan SEA 2017. Walaupun Jemaah Menteri sudah memutuskan bagi Malaysia untuk menawarkan diri sebagai tuan rumah untuk temasya tersebut pada tahun 2017, Persekutuan Sukan Asia Tenggara (SEAGF) akan hanya membuat keputusan rasmi pada 10 Disember. Sebarang kenyataan mengenai lokasi atau 'venue' bagi acara-acara adalah hanya cadangan buat masa ini.

Kerajaan juga belum membuat sebarang keputusan tentang Piala Monsun akan datang. Walaupun perjanjian antara KBS dan bekas penganjur T-Best Events Sdn Bhd untuk mengadakan kejohanan ini di Terengganu sudah tamat pada tahun 2012, masih belum ada apa-apa keputusan muktamad tentang lokasi kejohanan itu untuk tahun depan dan seterusnya.

Saya telahpun menjelaskan mengenai perkara ini kepada Ahli Exco Sukan Terengganu, YB Rozi Mamat, yang juga pernah menjadi rakan seperjuangan saya dalam Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, dan ingin menasihatkan semua pihak agar tidak tergesa-gesa dalam membuat sebarang keputusan berdasarkan andaian yang tidak tepat.

Saya amat berharap bahawa YAB Menteri Besar Terengganu akan mengkaji semula keputusan beliau semalam tentang LTdL. Walaupun terdapat salah faham mengenai dua perkara yang saya telah jelaskan di sini, sukan basikal tidak seharusnya dijadikan mangsa terutamanya dalam acara antarabangsa sebegini. Memang tepat pun, kenyataan MB bahawa kebanyakan pelumba basikal terunggul berasal dari negeri Terengganu dan saya rasa mereka amat mengharapkan penglibatan Terengganu dalam LTdL.

Khairy Jamaluddin, Menteri Belia dan Sukan
28 November 2013

Sumber :



Panglima : harap dapat dijernihkan apa yang keruh.

Sent from my iPhone

Tiada ulasan:

Cari Blog Ini

Translate