Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

10 November 2008

Singapura pun tak rela bukan Cina jadi PM !


PM Singapura dilaporkan berkata  Singapura belum bersedia menerima bangsa selain Cina menjadi PM Singapura.

Utusan letak depan muka surat khabar depa... bagi orang kita sedar.. tapi aku rasa tak sedar pun. hati dah tergoda dengan impian kuasa dgn mengkudakan Anwar yang telah 10 tahun ditendang keluar Umno.

Pas juga yang kutip dan kilat balik dan akhirnya baru sedar ia dah tak ubah macam taik. Nampak sedap tapi rasa pelik.

Manakala di Tranungkite Online  ( TKO ) aku ada baca diorang kata Ketuanan Melayu seperti Serb Nationalisme. Lepas tu artikel lain pula ada aku baca artikel yang menggambarkan Umno tidak layak memandikan jenazah orang PAS juga menyakitkan hati aku. 

Itu tidak termasuk forummer yang berkata lucah nista terhadap Umno seperti di sini.

Inilah rupa kelab penyokong Pas @ Melayu yang sokong bukan Melayu dari parti Chauvanisme Cina. Tak sedar hak kita dikikis diam diam...Sokong lagi Anwar untuk jadi PM...

Sedangkan negara bekas Malaysia jiran kita pun terang terang tolak kemungkinan Melayu jadi PM di sana

Utusan melaporkan :

Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong berpendapat republik ini yang mempunyai penduduk berbilang kaum berjumlah lebih 3.5 juta orang, belum bersedia untuk memilih Perdana Menteri bukan Cina dalam tempoh terdekat
 

Begitu juga kita semua baca komen adik lain mak dan bapa dengan UMNO nama MCA bahawa Malaysia perlu mencontohi kejayaan Obama. Ia kenyataan dari ahli BN sendiri yang agak dangkal barangkali aku rasa sebab tak tengok betul2 rupa US dengan rupa negara kita.

Itu pun Obama dapat jadi Presiden lepas 200 tahun merdeka. 

Jika diorang sanggup tunggu dan ubah perlembagaan, bukan kata Cina, atau India sahaja aku terima, bangsa Afrika Negro pun bolehhhhh...

Tapi takkan orang Melayu nak biar jer kan ! Raja Melayu pun tak akan diam punya.

Korang kata apa pulak ? nak juga bangsa lain jadi kepala negara kita ?? hahahahahah 

Korang baca betul2 tentang berita dari Singapura tu :


Hsien Loong membuat kenyataan itu semalam semasa dialog dengan anggota masyarakat Melayu di sini sebagai menjawab soalan sama ada pemilihan Barack Obama sebagai Presiden kulit hitam pertama Amerika Syarikat (AS) bermakna anggota kaum minoriti di negara ini juga berpeluang untuk menjadi Perdana Menteri.



13 ulasan:

Awanama berkata...

Tidak ada salah dengan kenyataan atau laungan mempertahankan Ketuanan Melayu sekiranya kita memberi kefahaman yang tepat kepada orang ramai. Mempertahankan ketuanan Melayu merupakan mempertahankan asas-asas Perlembagaan Negara. Apakah perlembagaan negara merupakan sebuah perlembagaan yang berunsur perkauman?

Ketuanan Melayu tidak pernah menindas bangsa lain atau menjadikan bangsa lain sebagai hamba. Selama berpuluh tahun UMNO membawa perjuangan Ketuanan Melayu tidak ada satu bangsa pun yang ditindas atau menjadi hamba.

Saya melihat begitu ramai orang bukan Melayu yang menikmati kemajuan pesat negara, malah dalam banyak keadaan kaum bukan Melayu meraih kek ekonomi yang lebih besar berbanding orang Melayu. Orang Melayu sendiri tidak pernah menganggap dirinya tuan atau mahu dipanggil tuan.

Malah orang Melayu juga berusaha keras untuk berjaya di negara ini

aku cubit sikit komen dari blog Khir Toyo..

Nak baca lebih kena pegi sendirilah ke sana.

http://www.drkhir.com/2008/05/antara-ketuanan-melayu-dan-ketuanan.html

HANG LEKIR berkata...

Assalamualaikum,

Sebenarnya Malaysia adalah negara yang pemimpinnya Islam dan Melayu.

Lihat,siapa raja tertinggi kerajaan Malaysia.Orang beragama Islam dan berbangsa Melayu.Janganlah kaum lain menidakkannya pula

Panglima Perang Cyber berkata...

Lawan tetap Lawan !

Tq datang komen Hang Lekir.

Tai berkata...

ya, mesti lawan. Ingat, ejarah tidak boleh menipu kita. Tapi, orang Singapura telah menipu sejarah.

Awanama berkata...

Panglima Cyber kata lawan tetap lawan. Bagusle tu. Kelak bila syarikat2 Singapura menduduki Wilayah Iskandar dengan pekerja2 syarikat yang rata2nya rakyat Singapura mendominasi bandar baru tu, Panglima cyber ni teman naikkan pangkatnya kepada jeneral. Lawan, jangan tak lawan...

Awanama berkata...

Panglima Cyber kata lawan tetap lawan. Bagusle tu. Kelak bila syarikat2 Singapura menduduki Wilayah Iskandar dengan pekerja2 syarikat yang rata2nya rakyat Singapura mendominasi bandar baru tu, Panglima cyber ni teman naikkan pangkatnya kepada jeneral. Lawan, jangan tak lawan...

Aspirasi berkata...

Jika Singapura tidak bersedia, rasanya Malaysia lagi tidak bersedia apatah lagi jika dilihat kaum Cina di Singapura telah menguasai pelbagai bidang di negara tersebut seperti ekonomi dan pendidikan dan menjawat jawatan penting dalam kerajaan. Namun di Malaysia, kaum majoriti Melayu masih belum lagi menguasai bidang ekonomi khususnya. Jika dalam keadaan Singapurapun yang mana kaum Cina menguasai ekonomi masih tidak bersedia melepaskan jawatan Perdana Menteri kepada kaum lain apatah lagi di Malaysia.

Generasi Pejuang Bangsa berkata...

hidup melayu!!!

kita kena pertahanakan ketuanan melayu dan kuasa melayu ...jgn biarkan negara ini tergadai

Panglima Perang Cyber berkata...

diorang bayar cukai kan ? diorang datang guna duit kita kan ? diorang upah pekerja kita kan ?

atau kurang2 diorang mencurah wang mereka di tempat kita.

Bukan kita menggadaikan tanah kita kepada mereka.

Kerajaan buat tentu dah fikir panjang.

Tai berkata...

Ya, sokong pandangan Panglima. Lainlah kalau mereka tak bayar apa-apa.

Panglima Perang Cyber berkata...

tq sedingin salju...

Awanama berkata...

Yelah tu, kita bukannya gadai tanah kepada Singapura, kita cuma bagi dia berkampung di Singapura. Apalah untung yang dapat,kan? Boleh jimat belanja mereka sebab tak perlu nak tambak laut sebab macam-macam dia boleh beli di Malaysia. Untungnya ekonomi Malaysia (agak2nya, Orang Islam ke yang kaya?).Nujum Panglima Cyber mesti tahu jawapannya.

Panglima Perang Cyber berkata...

dah faham tak per...

tak ada kerajaan nak gadai tanah negara.

tu hujah pembangkang jer nak jatuhkan kerajaan kita.

tak ada bukti pun.

Arab Siam Vietnam boleh dtg melabur tempat kita.

tak ada halangan !

kalu mcm tu kena tutup semua giant tesco carefour lah sbb org luar dan asing semua owner tu.

ada kata shell pun Amerika juga.

nokia pun...motorola sama.

yg lain tu carik sendiri lah.

salam

Cari Blog Ini

Translate