Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

17 Februari 2009

UNTUK EDARAN AHLI BPN : Isu Hakim "PAS" akan mendengar Petition Nizar ? - Malaysiakini

ARTIKEL INI DIHARAP DAPAT DIULAS/ DISALIN/ DISEBAR/ DICETAK / DI-SMS OLEH AHLI BPN DENGAN KADAR SEGERA..
INI BAGI MEMASTIKAN TIADA BERLAKU SEBARANG KEPUTUSAN TIDAK ADIL OLEH HAKIM YANG DISEBUT DI BAWAH INI DALAM ISU TUNTUTAN SAMAN PENDERHAKA PERAK TERHADAP MB YANG DIPERKENAN DYMM SULTAN AZLAN SHAH... 
DEMI UNTUK KEDAULATAN RAJA MELAYU KITA.DAULAT TUANKU !!!
Satu SMS baru saya terima dan mesejnya memerlukan tindakan segera para Blogger yang prihatin terhadap proses keadilan dan keutuhan Institusi Raja-Raja Melayu.


Menurut SMS tersebut, kes petition saman bekas MB Perak, Dato Seri Muhammad Nizar terhadap kerajaan baru Perak dan secara tidak langsung, saman terhadap keputusan yang telah dibuat oleh DYMM Sultan Perak akan didengari oleh Hakim Yang Arif Tuan Mohamad Ariff bin Mohd Yusoff.

Hakim Tuan Arif ini dikatakan oleh SMS ini pernah menjadi Penasihat Undang-Undang PAS dan leading council dalam kes petition pilihanraya di Kangar, Perlis. 

Para blogger dipohon membantu memainkan peranan supaya memastikan proses keadilan dan keutuhan Perlembagaan tidak dicemari.


Nizar telah memfailkan petition saman di Pendaftar, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada Jumaat lepas, Februari 13hb, 2009. Dari laporan berita, saman petition ini telah meletakkan Dato Dr Zambery Kadir sebagai defenden utama. 

Penamaan Dr Zambery dilihat oleh penganalisa undang-undang sebagai anih kerana dia tidak terlibat dengan keputusan mengubahkan kerajaan negeri. Nizar telah dihentikan atas kuasa dan keputusan DYMM Sultan Perak dan tentu sekali defenden yang sepatutnya adalah Tuanku Sultan Perak. 

Berdasarkan rencana yang telah disiarkan sebelum ini 
sini, perkara ini perlu dipandang dengan berat kerana ia boleh akan mempertikaikan kuasa prerogative Raja dalam membuat keputusan dan membawa impak terhadap Institusi Raja-Raja Melayu.

Tindakan Nizar ini dilihat sebagai
wayang politik Anwar yang mungkin merancang untuk menimbulkan keraguan rakyat terhadap sistem kehakiman dan ini adalah satu kesalahan menghina sistem mahkamah. 

Sekiranya bekas Penasihat Undang-Undang PAS telah dijadualkan untuk mendengar petition ini, ia menimbulkan kemungkinan proses keadilan telah dicemari dan keputusan berat sebelah mungkin berlaku.
Jika benar Hakim Tuan Ariff mempunyai hubungan dengan PAS, ia sepatutnya mengundurkan diri dari kes ini. 

Keadaannya seolah-olah apa sekali keputusan mahkamah, Pakatan Rakyat akan mencemarkan proses keadilan dan mahu mempolitikkan keadaan untuk membina saham politik. 

Perkara ini amat berat sekali. Para blogger boleh membantu untuk mewar-warkan perkara ini dengan membincangkan perkara ini dan mendedahkan maklumat-maklumat untuk menghalang sebarang usaha untuk menghalang proses keadilan dijalankan dengan lancar.



cilok dari :

http://anotherbrickinwall.blogspot.com/2009/02/hakim-pas-akan-mendengar-petition-nizar.html


15 ulasan:

Unknown berkata...

Apa citer Tun Zaki...Ketua Hakim Negara Sekarang...Penasihat Undang2 AMENO....susah cakap dgn org yg mudah lupa ni...asyik nampak kuman dekat seberang jer....sian aku...salammmm

Panglima Perang Cyber berkata...

Skrg kes ni bawah Hakim PAS tu..dia patut ditukar orang lain..itu saja..

Ketua Hakim sokong atau penasihat sapa2 lantak dialah...

janji time jadi judge yg ada kes macam ni dia kena tukarlah atau undur diri..

Tanpa Nama berkata...

penglima umno haprak....

A Voice berkata...

Saya ada buat kemaskini dan pertambahan maklumat.

Sedia maklum.

Tanpa Nama berkata...

baru padan muka dengan dr zombie tu.tak sempat makan gaji menteri besar la jawapnya.huhuhhuhhuhhhhuu kesiannnnn...hidup pakatan rakyat

Tanpa Nama berkata...

baru padan muka dengan dr zombie tu.tak sempat makan gaji menteri besar la jawapnya.huhuhhuhhuhhhhuu kesiannnnn...hidup pakatan rakyat

Tanpa Nama berkata...

baru padan muka dengan dr zombie tu.tak sempat makan gaji menteri besar la jawapnya.huhuhhuhhuhhhhuu kesiannnnn...hidup pakatan rakyat

Tanpa Nama berkata...

padan muka najib altantuya tu .dah la penculik .pembunuh,heii buat malu msia la ko ni haprak betulll

Tanpa Nama berkata...

Sejarah MB Perak 1974-1977, emmm.. Tengku Razaligh pun derhaka juga ni sebab pertahan perlembagaan.

Tanpa Nama berkata...

hoi...pondan cyber mangkuk....bagus la...tolong edarkan banyak sikit...nampaknya puak barua dan beruk UMNO nie tahu semua..habis tu kalu ada ke kes mahkamah babitkan geng pakatan rakyat VS UMNO mangkuk semua kalu diam tu maknanya hakim sebelah UMNO ke?....bangang serta pencacai betul...nama aje panglima..tapi bodoh...Apa mangkuk semua ingat sewaktu hakim tu dulu adili kes sebelumnya tak baca fakta serta hujah kedua-dua pihak ke?....bodoh betul la ko nie pencacai cyber....habis tu nampaknya seolah-olah beruk pencacai negara(BPN) selama nie pun turut akui bahawa krisis kehakiman kat Malaysia nie dah teruk sangat...maklumlah selama nie pas,pkr dan dap yang tadbir negara.....kenapa takut ke...memang geng pencacai( cuci taik pemimpin umno macam BPN)tak tahu malu...kenapa takut ke? tu la..lain kali jangan dok rampas tak tentu hala....pergunakan sultan dan raja Melayu...maklumlah penderhaka dah jadi panglima...pembela raja konon...pi syuhhh.....tangkap Dr Mahathir(pinda perlembagaan kurangkan kuasa raja 1983.1993...)Anuar Musa(tabalkan raja sendiri kat Kelantan)..tangkap pencacai UMNO bawa sepanduk "KAMI NAK DRIS NATANG"(siap live tv3 lagi) kepada sultan Trengganu aka DYMM YAng Dipertuan Agong tahun 2008 dulu...tangkap semua adun 22pencacai UMNO kat Trengganu yang bantah keptusan Sultan Mizan(siap ugut nak biokot majlis angkat sumpah)...

hoi Beruk Pencacai Negara(BPN) kepada pondan cyber..lain kali biar la nampak matang sikit....kami pakatan tahu la ko orang tua.....tak macam geng blogger BPN lain..ramainya bebudak pro aspirasi ye.....tapi penulisan nie melambangkan kalu UMNO mesti semua tunduk...hormat..betul....siap hakim pun dah tahu nak berpihak sebelah mana........kalu geng UMNO diam gamaknya tu hakim sebelah UMNO kut....lawak-lawak....sebab tu la rakyat tolak UMNO...United monkey Parti....kahkahkahhhhakhh

Tanpa Nama berkata...

pang li maa ni tak sekolah tinggi... kan tak tentu pasal dah kene sebat ngan org Pr..buta2 jer kene..kalau akuy dah tutup blog nie...heheheheee...malu nak baca.. tp ape nak buat kerana dah banyak dapat projek terpaksalah baking umno...hidup umno... malu aku nak kata..hahahaahaha...

oyabun berkata...

Salam Pang5...

Tindakan Nizar tiada beza dengan saman Karpal. Tindakan Mohd. Nizar Jamaluddin mengemukakan permohonan mendapatkan perisytiharan bahawa beliau masih Menteri Besar Perak yang sah di Mahkamah Tinggi hari ini tiada bezanya dengan hasrat Pengerusi DAP, Karpal Singh untuk menyaman Sultan Perak, Sultan Azlan Shah.

Kedua-dua tindakan itu secara tersirat membawa maksud yang sama.

Bagi saya ianya mencabar dan mempertikaikan titah Sultan Azlan Shah walaupun menamakan Menteri Besar, Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir sebagai responden dan bukan Sultan Perak.

Ini disebabkan Zambry bukan dalam kedudukan untuk melantik Menteri Besar di Perak.

Bahkan,Zambry juga bukan dalam kedudukan boleh membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, sebaliknya ia adalah kuasa sultan.

"Maknanya, bukan Dr. Zambry yang dipertikaikan, tetapi tersiratnya adalah Sultan Perak sendiri.

"Justeru, tindakan Nizar failkan petisyen yang dia masih Menteri Besar adalah sama seperti mempertikaikan keputusan Tuanku dan mencabar kedudukan undang-undang negara kita.

Nizar hari ini mengemukakan permohonan bagi mendapatkan perintah perisytiharan dari Mahkamah Tinggi di sini bahawa beliau masih Menteri Besar Perak yang sah.

Beliau selaku pemohon juga menuntut perintah injuksi menghalang Zambry daripada menjalankan tugas sebagai Menteri Besar serta menuntut pilihan raya diadakan semula di negeri itu.

Dalam permohonan itu, Nizar menamakan Zambry sebagai responden.

Pakatan pembangkang sebelum ini menjelaskan mereka tidak berniat menyaman Sultan Azlan Shah seperti yang disuarakan Karpal, tetapi akan menubuhkan pasukan peguam untuk mencabar kesahihan pelantikan Zambry di mahkamah.

Ini berbeza dengan pengumuman Karpal untuk memfailkan saman ke atas Sultan Azlan Shah dengan menjadikan baginda sebagai defendan, yang mendapat kecaman hebat daripada rakyat Malaysia.

Sehubungan itu, diminta rakyat negara ini khususnya orang Melayu jangan termakan dengan strategi pendekatan undang-undang 'berhemah' yang diambil oleh Nizar dan barisan kepimpinan bekas kerajaan negeri yang dikuasai DAP itu.

Sama ada ia berbentuk menjadikan Sultan Perak sebagai defendan atau dengan cara permohonan deklarasi seperti yang dilakukan oleh Nizar hari ini, ia tetap mempunyai maksud sama iaitu mencabar dan mempertikaikan titah Sultan Perak.

"Walaupun sasaran berbeza, tetapi kesannya adalah sama. Jadi, rakyat dan orang Melayu khususnya jangan tak faham. Dalam hal ini, saya percaya Nizar diperalatkan oleh DAP. Wallahuallam.

Salam perjuangan

PUTRAKENCANA berkata...

Itulah.....Pengkhianat Melayu masih tak sedar-sedar lagi diperalatkan oleh Bangsa pendatang DAP itu untuk melihat Umat Melayu bersengketa sesama sendiri.
Kepada Melayu yang tak sedar tu, sedarlah cepat sebelum nasi menjadi bubur.
Kamu semua diperalatkan oleh DAP laknat tu.
Jangan sampai anak cucu kita nanti mencaci kita kerana membiarkan Bangsa pendatang ini berkuasa semula di Negeri Perak.

Tolonglah sedar wahai Umat Melayu.

Panglima Perang Cyber berkata...

saya sangat suka baca komen 'sangat berakhlak' dari teman yang sudi tabur komen di blog saya.

bagus kerana ia adalah hasil tarbiyah dan juga didikan PAS.

atau hasil 'islam madani' PKR yang berketuakan PM in waiting yang digelar Mat Jenin oleh Hj Hadi sendiri..

Suruh dia bertaubat dulu...


Pendapat saya : Hakim tersebut perlu mengundur diri atau rakyat akan nampak dia sukar berlaku adil kerana dia pernah terlibat dengan PAS sehingga menjadi calon PRU yang lalu di Selangor.


terima kasih sekali lagi komen sangat menggelikan hati saya di atas dan saya ulang inilah hasil perjuangan PAS dan buah tarbiyah ala Ikhwanul Muslimin yang mereka agungkan selama ini...

Pembela Melayu berkata...

hahahaha....ni mesti kes bebudak baru nak belajar main politik.....takper Panglima....saya sentiasa dibelakang anda!!!

Cari Blog Ini

Translate