Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

02 Jun 2011

Gempar : Gambar Nik Aziz Pakai Jubah Sami Buddha !!!

Hukum berpakaian yang sama dengan agama lain ada diulas oleh Blog Ilmu &Ulama di sini : 


http://ilmudanulamak.blogspot.com/2011/02/tudung-yang-dipinkan-ke-belakang.html


Dalam kupasannya ditulis : Mengenai penyerupaan/peniruan kepada orang kafir, Nabi -sallallahu 'alaihi wasallam- bersabda; "Sesiapa menyerupai satu kaum, ia dari kaum tersebut" (HR Imam Abu Daud dari Ibnu Umar). Menurut Imam Ibnu Kathir; hadis ini merupakan larangan keras terhadap perbuatan meniru orang kafir sama ada dalam ucapan, perbuatan, pakaian, perayaan, ibadah dan sebagainya yang tidak disyariatkan untuk kita (umat Islam). (Lihat; Tafsir al-Quran al-Adziem, surah al-Baqarah, ayat 104).


Namun para ulamak menjelaskan; maksud peniruan/penyerupaan kepada orang kafir atau orang fasik yang dilarang ialah yang khusus bagi sesuatu kaum kafir atau fasiq iaitu yang menggambarkan indentiti mereka, seperti; salib (yang melambangkan agama kristian), sabit dan penukul (lambang komunis), lambang nazi, pakaian-pakaian orang fasiq (seperti gaya berpakaian artis-artis Barat), gaya-gaya rambut orang fasik dan sebagainya. 






Jubah Sami yang dipakai oleh Nik Aziz adalah gred A
 ( menurut rakan FB Panglima Mr Penunggu Kubur )

Dalam gambar di atas jelas Nik Aziz telah memakai pakaian agama Buddha yang disahkan rakan FB Panglima di atas yang tinggal di Tumpat yang berdekatan dengan Wat Siam dan mengetahui dengan mendalam dan berfakta tentang pakaian tersebut. 

Komen beliau di FB tentang perkara di atas boleh dibaca di sini http://www.facebook.com/ 

Rupa-rupanya kita tidak sangka Mursyidul Am PAS sanggup memakai jubah tok cha (sami buddha) yang bertentangan dengan agama - perkara yang tidak pernah berlaku kepada pemimpin UMNO yang dituduh tidak Islam dan sekular oleh beliau. 

Demi politik - agama diketepikan undi didahulukan !!!



link tambahan : pembinaan Wat Siam di Kelantan sepanjang pemerintahan Nik Aziz  



dan 15 dalil Nik Aziz tidak layak digelar Mursyidul Am PAS


http://penembak-tepat.blogspot.com/2009/10/edisi-lengkap-15-dalil-nik-aziz-tidak.html

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

stop la post2 bangang dlm blog ni... haha.. tu bukan baju bangang.. tu kain yg dorg pakaikan tanda hormat tetamu.. ape beza ngan najib terima kalungan bunga sebagai tanda hormat.. same la jugak dgn yg ni.. ko ingant nik aziz jahit sendiri ke baju ni.. cube ko bayang kalow nik aziz tolak .. x ke biadab pada tuan rumah

Mae berkata...

Pemimpin-pemimpin UMNO seperti DS Najib sering dikalungkan dengan kalung gergasi ikut budaya Hindu bila melawat ke tempat-tempat orang Hindu. Kalung-kalung itu adalah berciri agama Hindu, bukan amalan kaum India kerana kita boleh perhatikan orang India Muslim tidak mengamalkan budaya memberi kalung untuk menghormati tetamu.

Tanpa Nama berkata...

kalu bodo x soh bkecek vi ko ore cerdik malu kokrang.. ore wak blog kita nk buat jugok otak x kembang langsung

Tanpa Nama berkata...

Apa yang aku tahu...Najib Sembah Kubur Al TArtuk lahanat.....

Tanpa Nama berkata...

Bangang punya blog ni.....
Baju yg sami pakai x sama ngan TGNA pakai.. Pakai serban lagi... Lain lah.... Haram J

Cari Blog Ini

Translate