Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

25 Februari 2017

BERNAMA - Kerajaan Lulus Pembukaan Pusat Sehenti Visa Di Xiamen - Ahmad @Zahid_Hamidi

Kerajaan Lulus Pembukaan Pusat Sehenti Visa Di Xiamen - Ahmad Zahid


KUALA LUMPUR, 25 Feb (Bernama) -- Kerajaan meluluskan pembukaan sebuah pusat pemprosesan visa di Xiamen di China dalam usaha menggalakkan kemasukan sekurang-kurangnya sejuta pelancong dari daerah Fujian tahun ini.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata beliau akan mengarahkan Jabatan Imigresen dan vendor berkaitan untuk menguruskan pembukaan pusat berkenaan.

"Saya harap apabila usaha ini dilakukan ia tak disalahgunakan. Kita tak akan kompromi dari segi keselamatan dan kesejahteraan sosial di Malaysia," katanya pada perasmian pameran pelancongan anjuran Persatuan Pelancongan Dalam Negeri Malaysia (MITA) di sini, hari ini.

Menteri Dalam Negeri itu memberi jaminan tindakan sewajarnya akan diambil terhadap mereka yang didapati menyalahgunakan visa.

Sementara itu, Ahmad Zahid mencabar penganjur acara itu untuk menarik sekurang-kurangnya 1,000 pempamer pada tahun depan.

"Kerajaan mahu menyumbang RM1 juta bagi pameran MITA tahun depan tetapi anda perlu memanfaatkan bajet itu (dengan baik) dan mendapatkan lebih banyak pempamer untuk turut serta," katanya.

Ahmad Zahid seterusnya berkata beliau sedia membantu mendapatkan peruntukan khas bagi menggalakkan pemandu pelancong mengambil kursus bahasa.

"Ini kerana kita terima pelancong dari pelbagai negara seperti China dan India selain pasaran-pasaran baharu di Eropah Timur," katanya.

Dalam pada itu, Presiden MITA Uzaidi Udanis yakin jumlah pelancong yang disasarkan timbalan perdana menteri mampu dicapai berdasarkan bilangan penduduk Fujian yang berjumlah lebih 30 juta orang.

Uzaidi memberitahu pemberita bahawa kemasukan pelancong dari Fujian akan membantu kerajaan mencapai sasaran kemasukan empat juta pelancong China tahun ini.

Menurutnya, pusat pemprosesan visa yang bakal diwujudkan itu yang kelima di China selain Guangzhou, Kunming, Shanghai dan Beijing.

-- BERNAMA


http://www.bernama.com/bernama/v8/bm/ge/newsgeneral.php?id=1332653


Sent from my iPhone

Tiada ulasan:

Cari Blog Ini

Translate