Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

15 November 2017

PAS selar MAH isu Tudung dilarang dipakai pekerja hotel


Larangan tudung: Hujah MAH disangkal

NAZIRAH NASRUN 14 NOVEMBER 2017




KUALA LUMPUR: Lajnah Pengguna dan Pekerja PAS Pusat membantah sekeras-kerasnya kenyataan Presiden Persatuan Hotel Malaysia, Cheah Swee Hee bahawa larangan bertudung kepada pekerja muslimah yang diamalkan oleh industri hotel bukan satu amalan diskriminasi.

Pengerusi Lajnah Pekerja dan Pengguna PAS Pusat, Zainal Abidin Kidam turut menyelar kenyataan beliau yang menyebut bahawa amalan tersebut merupakan standard operasi perhotelan antarabangsa sebagai satu hujah yang tidak bertanggungjawab.

"Ia dikeluarkan tanpa menghormati hak umat Islam untuk mengamalkan agamanya selaras dengan peruntukan Perlembagaan Negara iaitu Islam sebagai Agama Persekutuan.

"Persatuan Hotel Malaysia perlu sedar bahawa lebih 65 peratus penduduk negara ini beragama Islam, maka dengan secara langsung industri hotel Malaysia akan menidakkan hak peluang pekerjaan kepada sebahagian besar daripada mereka.

"Memandangkan permintaan pasaran tempatan industri perhotelan juga banyak bergantung kepada pelanggan Islam, adalah wajar perkhidmatan hotel yang disediakan juga perlu patuh syariah seperti mana penyediaan makanan halal," ujar beliau.

Di samping itu Zainal Abidin turut menegaskan keyakinannya dalam sebarang prinsip amalan pengurusan atau Standard OperationProcedure (SOP) yang membezakan pekerja atau pengambilan pekerja atas dasar agama, bangsa atau warna kulit merupakan amalan diskriminasi.

"Justeru pihak berkuasa perlu mengambil tindakan segera terhadap amalan diskriminasi oleh Persatuan Hotel Malaysia tersebut. Mereka perlu sedar bahawa amalan pemakaian tudung dan menutup aurat adalah satu amalan wajib kepada muslimah.

"Larangan amalan tersebut bermakna bahawa Persatuan Hotel Malaysia telah menafikan hak asasi orang Islam di negara ini sepertimana hak bersolat," tegas beliau yang juga Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat itu.

Tiada ulasan:

Cari Blog Ini

Translate