Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

01 Oktober 2018

Dr Ridhuan Tee ‘Belasah’ KJ Seusai PAU 2018

Sudahlah bekas Ketua Pemuda UMNO!...... - Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb

Sudahlah bekas Ketua Pemuda UMNO!……

......Lagi banyak kamu bercakap, lagi orang makin meluat

SAYA begitu teruja untuk mengulas gelagat dan telatah bekas Menteri Belia dan Sukan, yang terlalu banyak cakap semenjak dua menjak ini, seolah-olah beliau adalah presiden UMNO, gara-gara Barisan Nasional (BN) telah menjadi pembangkang dan beliau kalah dalam pemilihan jawatan presiden parti.

Beliau terlalu yakin, ahli-ahli UMNO memilihnya. Tetapi telahan beliau silap. Apabila kalah, heboh satu Malaysia mengatakan berlaku politik wang.

Ketika berjawatan menteri, tidak pula berani dan lantang bersuara menegur presidennya dan politik wang yang berlaku. Malah, kementerian yang beliau pegang penuh dengan rasuah. Sukan negara pun tidak sehebat mana ketika beliau memegang jawatan.

Selepas kalah dalam merebut jawatan presiden UMNO, beliau seolah-olah mahu menjadi juara. Mahu dilihat sebagai orang hebat, kawan dan lawan. Sanggup duduk berseorangan di dalam Parlimen ketika pasukannya yang lain keluar. Mahu dilihat hebat konon.

Walhal tidak hebat manapun. Bolehlah berlagak sikit dengan 'slang' dan 'accent' omputihnya.

Beliau masih bertahan dalam UMNO dek kerana pak mentuanya. Ditakdirkan mentuanya sudah tiada lagi, sudah lama orang sebegini angkat kaki.

Kenyataan beliau ketika menjadi ketua pemuda UMNO dan memegang jawatan menteri, penuh dengan kontroversi dan melukakan.

Beliau juga pernah mengkritik saya dan meminta saya diam, ketika beliau menjadi Menteri Belia dan Sukan, hanya kerana komen sedikit saya mengenai sukan dan kaitan dengan perpaduan. Ada aku kisah!

Saya masih ingat, beliau yang mahu sekolah agama dihapuskan jika mahukan sekolah vernakular dihapuskan sudah cukup melukakan. Ternyata beliau begitu jahil Perlembagaan.

Membandingkan antara sekolah agama dengan sekolah vernakular adalah seperti ibarat langit dengan bumi. Kewujudan sekolah agama adalah berperlembagaan. Sama sekali berbeza dengan sekolah vernakular.

Saya fikir, adalah satu kesilapan keputusan presiden UMNO melantik beliau sebagai menteri ekonomi dalam Babinet bayangan. Kenyataan demi kenyataan beliau tidak melayakkan beliau memegang jawatan itu walaupun berbentuk bayangan.

Beliau juga pernah berkata, bahawa tongkat orang Melayu seperti hak istimewa yang terdapat dalam Dasar Ekonomi Baharu (DEB) perlu dihentikan. Apakah orang sebegini layak menjadi menteri ekonomi.

DEB tidak pernah salah, malah ia berperlembagaan. Yang salah orang yang melaksanakan dan menyelewengkan DEB itu.

Lagi satu, sasaran DEB bukan hanya orang Melayu, tetapi juga bukan Melayu yang memerlukan. Matlamat DEB bersifat serampang dua mata, membasmi kemiskinan dan menyatu padukan masyarakat, tidak kira siapa.

Janganlah kerana seekor kerbau membawa lumpur, akhirnya semua terpalit.

Sebelum ini, beliau ada berkata, lebih ramai pemimpin UMNO akan meninggalkan parti itu. Sebenarnya, termasuk beliau. Hanya kerana mentua masih hidup, maka niat itu ditangguhkan.

Semua yang dilakukan presiden UMNO kini, salah di mata beliau. Beliau sahaja yang betul, seolah-olah beliau mewakili generasi muda meskipun beliau tidak terlalu muda lagi.

UMNO tidak perlu bimbang tanpa beliau. Ramai lagi orang lain dalam UMNO yang lebih baik daripada beliau. Satu lagi perkara, tidak semua yang keluar daripada Oxford atau Cambridge itu bagus. Jika begitulah keadaan, sudah tentu semua yang keluar daripada sana, menjadi orang hebat dan berguna hari ini. Tidak nampak juga.

Mark Zukerberg, gagal di Havard, tetapi beliau jauh lebih hebat daripada beliau. Justeru, saya menyeru kepada pimpinan UMNO tidak perlulah melukut ditepi gantang, seolah-olah beliau terlalu berguna kepada UMNO. Tanpa beliau, UMNO akan terus hidup jika tidak lari daripada landasan Islam. Percayalah.

Lantik mereka yang kental jiwa Islam dan Melayunya. Presiden UMNO berkata, UMNO tidak masalah dengan moto PAS iaitu Islam memimpin. Ya, saya sangat bersetuju. Islamlah nescaya kamu selamat. Masuklah kamu ke dalam Islam sepenuhnya. Ini kata-kata Allah, bukan saya.

Sudah tiba masanya, presiden mengotakan apa yang dikatakan ketika menutup perhimpunan agung UMNO semalam, bahawa keterbukaan beliau ada batasnya. Tidak perlu lagi menyimpan duri dalam daging.

Tidak perlu meletakkan kepercayaan lagi kepada beliau. Beliau bukan siapa-siapa lagi masa kini. Pergi ke masjid pun belum tentu orang pandang. Semua orang tahu latar belakang beliau.

Sedap sahaja beliau berkata, ucapan presiden UMNO tiada hala tuju. Saya begitu teruja untuk mendengar apa pula hala tuju beliau. Sudahlah… nasihat saya, perdalamkan jati diri Melayu dan agama Islam kamu.

Kamu bukan siapa siapa lagi. Hadirnya kamu tidak menguntungkan, perginya kamu tidak juga merugikan.

Saya sarankan beliau keluarlah UMNO daripada sekarang. Tidak perlu lagi segan dan silu dengan mentuanya. Berbincanglah secara baik dengan pak mentua untuk menunaikan hasrat kamu itu.

Saya begitu teruja untuk melihat parti manakah yang sudi menerima beliau. Apakah beliau akan menggariskan hala tuju yang begitu hebat ada pada dirinya.

Dengan kekalahan beliau dalam pertandingan presiden sepatutnya menjadikan beliau lebih 'low profile' seperti yang berlaku ke atas bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Saya amat yakin, Najib sudah banyak melakukan muhasabah diri selepas BN tewas dalam PRU14 lalu. Air matanya yang tumpah ketika menyanyikan lagu 'teman sejati' sudah menampakkan sedikit.

Cuma air mata beliau belum tumpah lagi kerana beliau masih yakin boleh pergi lebih jauh. Sejauh mana, Tuhan sahaja yang tahu. Realitinya, beliau telah kalah. Tidak pasti, apakah boleh timbul kembali atau hilang selama-lamanya.

Dahulu, ketika menjadi pelajar sains politik, saya diajar bahawa politik itu adalah berkait rapat dengan kuasa. Kini, tidak lagi, politik adalah ilmu serba jadi. Jika kamu hari ini menteri, tidak mustahil esok, kamu hilang segala-galanya. Kawan boleh menjadi lawan. Bersedialah. Hanya Islam sahaja yang boleh menyelamatkan kamu.

Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah
Profesor Fakulti Pengajian Umum dan Pendidikan Lanjutan (FUPL)
Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA)

Penafian: Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), sebuah pertubuhan Melayu dan Islam sederhana, mahupun pendirian rasmi Portal Islam dan Melayu (Ismaweb.net).

Papar selanjutnya


Sent from my iPhone

Tiada ulasan:

Cari Blog Ini

Translate