Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

01 Oktober 2008

MB KEDAH MEMBUAT TAZKIRAH TERBUKA KEPADA TERESA KOK


Teresa sekali lagi tidak peduli atau terlupa di mana bumi yang dipijaknya. Gelaran MP menjadikan beliau lebih senang mengikut diri dari mengikut perasaan orang lain. Tindakan memakai skirt di majlis berlangsung di masjid tindakan yang amat kurang ajar bagi orang yang mendakwa mewakili rakyat beragama Islam.

Saya tahu Islam sangat luas rahmatnya. Namun rahmat jika mereka tidak didedahkan dengan fahaman Islam. Jika disampaikan ajaran Islam namun tidak mengikutinya -seperti memakai pakaian jubah di masjid bagi orang bukan Islam, maka kita boleh katakan mereka itu suka menegakkan benang basah walaupun ia tidak akan tertegak sedikitpun.

Teresa sebagai wakil rakyat patut tahu sensiviti umat Islam. Dan ini kesalahan besar memandangkan ia berlaku di masjid dan dianjur oleh masjid. Bahkan berlaku di bulan Ramadhan yang mulia.

Mujurlah ada lagi ahli agama PAS yang bersedia memberik tazkirah ringkas kepada Teresa ini. Keberanian MB Kedah menjelaskan isu Teresa menampakkan keikhlasannya di dalam menegur ahli Pakatan Rakyat agar tidak tergelincir dari landasan sebenar patut dipuji... Teresa kena lebih hati hati jika ingin menghadiri majlis di kawasan 'suci' umat Islam. 

Baca tazkirah MB Kedah tersebut yang telah dipetik dari laman Harakahdaly.  di sini..

Hormatilah masjid, saya pun jaga sensitiviti bukan Islam - Azizan
Abdul Aziz Mustafa 
Tue | Sep 30, 08 | 10:35:16 am MYT

KUALA LUMPUR, 29 Sep (Hrkh) - Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak meminta masyarakat bukan Islam menutup aurat mereka sebelum melawat mana-mana masjid.

Iklan
 
 
  

Mereka, katanya, perlu menghormati sensitiviti umat Islam termasuk menutup aurat sekiranya mereka mengunjungi sesebuah masjid kerana bagi umat Islam, masjid merupakan tempat suci yang perlu dihormati

''Kalau hendak melawat tempat orang (masjid), kena hormat, kena tutup aurat walaupun bagi agama orang itu (bukan Islam) ia tidak perlu, kerana ini tempat orang lain.

''Ia sama seperti kita ke ICU (unit rawatan rapi), ada tempat kena tutup muka, pakai kasut dan gaun yang selalu dipakai jururawat tapi kita kena ikut sebab ia peraturan di situ," kata beliau.

"Apa yang penting, kita kena tahu menghormati tempat itu (masjid). Saya sendiri pun jaga sensitiviti orang bukan Islam," Utusan Malaysia memetik beliau yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat sebagai berkata.

Akhbar tersebut baru-baru melaporkan Ahli Parlimen Seputih, Teresa Kok memakai skirt sahaja ketika menghadiri majlis berbuka puasa bersama imam dan ahli jawatankuasa Masjid Nurrusaadah di Cheras Baru, baru-baru ini.


Tiada ulasan:

Cari Blog Ini

Translate