Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

04 September 2010

SURAT TERBUKA KEPADA TV3 ISU IKLAN RAYA 2010 YANG BOLEH MEROSAKKAN AKIDAH KITA

  1. IKLAN RAYA TV3 2010 YANG MENDAPAT KECAMAN BERBAGAI PIHAK SEPERTI BLOGGER GAP dengan tajuk IKLAN TV3 TARIK BALIK, MAHAGURU58 ( TV3's Blasphemous Eid ul Fitr's Ad ~ Which Idiot approved this insulting message? ) PERLU DIHENTIKAN SERTA MERTA!
  2. ISU INI BARU TIMBUL 2 SEPTEMBER LALU (MENGIKUT CARIAN GOOGLE) DI BLOG DAN SAYUGIA IA DIHENTIKAN SERTA MERTA. KERANA JELAS IA DICEMARI UNSUR MELIBERALKAN AGAMA DAN TIDAK HARUS DITAYANGKAN KEPADA UMAT ISLAM DI MALAYSIA.
  3. HASRAT UNTUK MEWUJUDKAN ELEMEN 1MALAYSIA GAGAL DITERJEMAHKAN DENGAN BAIK DALAM IKLAN TERSEBUT SEHINGGA MENAMPAKKAN UNSUR 1AGAMA /PLURALISME YANG SANGAT JELAS.
  4. MENTERI PENERANGAN PERLU CAMPUR TANGAN ISU INI SEBELUM KECAMAN DEMI KECAMAN AKAN BERTAMBAH DAN MEMBURUKKAN NAMA BAIK NEGARA. CEO TV3 JUGA DIHARAP MEMBACA TULISAN-TULISAN YANG DIBUAT OLEH BLOGGER UNTUK MENJAGA NAMA BAIK TV3 SELAMA INI..
  5. SEBAB SEBAB IA PERLU DIHENTIKAN BOLEH BACA TULISAN BLOGGER2 BERTAJUK :-



UNTUK MEMUDAHKAN ANDA MAKA PANGLIMA TELAH SALIN KEMBALI TULISAN LAMAN SHARINGINFOZ TENTANG IKLAN TERSEBUT SEPERTI DI BAWAH.


Pernah tak anda tengok iklan raya TV3 2010 yang terbaru? Ianya sudah dikecam hebat kerana ada unsur-unsur krismas. Tajuk iklan tu adalah Sinari Lebaran, Keindahan Dalam Kemeriahan. Oklah sedikit ringkasan.

Iklan tu bermula dengan dengan seorang budak sedang membaca buku di dalam sebuah rumah.

Adalah gambar sebuah beca dalam buku tu. Tiba-tiba buku itu mengeluarkan sinaran dan bersinarlah gambar beca tu. Sinaran itu macam magik le keluar ke luar rumah dan muncul le seorang pakcik berkopiah mengajak budak itu naik beca boleh terbang tu....

Budak itu naik beca dan di dalamnya terdapat ramai lagi kanak-kanak yang diangkut oleh pakcik tu untuk dibawa berjalan-jalan.. opssss, bukan jalan terbang ya....Budak-budak memang suka le, kalau aku pun suka boleh terbang.....

Dan seterusnya mereka dibawa di suatu tempat yang asing dan indah. Memang penuh dengan imiginasi macam pelita keluar melalui kelopak bunga, bahulu yang diterbangkan dan macam-macam lagi.

Akhirnya mereka gembira untuk menyambut hari raya secara futuristic tetapi mempunyai elemen-elemen kerjasama dan juga kuih muih yang tradisional.

Ramai di laman facebook tak setuju dengan iklan ni dan sesetengah daripada mereka mengesyorkan agar iklan ni dikeluarkan. Bukannya apa taakut rosak akidah lebih-lebih lagi dengan raya aidilfitri.

Memanglah tak dinafikan yang banyak unsur-unsur yang tak masuk akal atau logik dalam TV sekarang tapi rasanya tak perlu le ditambah oleh masyarakat Islam. Apa pandangan anda semua. Nak tahu lebih lanjut boleh tengok kat
sini.




P/S : BINI PANGLIMA JUGA BERFIKIR SAMA DENGAN TULISAN BLOGGER DI ATAS... MAKNANYA DARI SEMUA PERINGKAT MESEJ YANG KELUAR DI FIKIRAN KITA IALAH ELEMEN AGAMA LAIN DENGAN SENGAJA TELAH DICAMPUR ADUKKAN UNTUK IKLAH HARI RAYA AIDILFITRI TAHUN INI...

8 ulasan:

KAPAKTAJAM berkata...

There must be a bustard yahudi's behind the making of this slot. TV3 idiot CEO's are you a real Islam or carca marba gak. How come approval being given for that such shameful addv.

dinklang berkata...

smua pihak perlu paham...aidilfitri adlh perayaan keagamaan, bukannyer perayaan adat melayu...w/pun elemen adat lbh menonjol dlm perayaan aidilfitri, tidak patut tv3 menokok tmbh dgn elemen2 magic & imiginasi...

Jeepers Creepers berkata...

maaf jika pendapat saya berlainan tetapi dimana silapnya iklan ini?

mungkin pada bunga seolah bunga teratai yang melambangkan agama buddha tapi unsur krismas? mana unsur krismas?

setakat beca keluar dari buku, itu dipanggil krismas?

terbang naik beca itu unsur krismas?

saya pernah belajar tentang multimedia berpendapat iklan ini amat canggih kalau dibanding drama tempatan sekarang yang macam s**l.

maaf tetapi itulah saya mahu tahu dimana unsur pluralisme selain dari bentuk bunga.

harap dapat penjelasan dari panglima.

Tanpa Nama berkata...

syabas TV3 kerana menjayakan 1Msia, disamping menyesatkan akidah umat islam. hidup najib one msia semua ugama adalah sama....semoga berjaya, demi menempah nama dineraka...Amiin

Tanpa Nama berkata...

Realmild- 70% Atas Nama Dr Mahathir
By Anwar Ibrahim 11 Comments
Categories: Agenda Baru, Anwar, Catatan, Hebahan, Isu Semasa, Mahkamah and Malaysia
Sekian lama juak Umno memfitnah saya kononnya punyai kepentingan menguasai syarikat gergasi MRCB melalui Realmild. Maka pada tahun 1999, dalam perakuan di mahkamah tinggi KL, saya mengesahkan bahawa pemegang saham terbesar Realmild; 70 peratus adalah atas nama Dr Mahathir sendiri. Dan saya tidak punyai sebarang kepentingan dalam syarikat tersebut.

Hanya setelah pendedahan tersebut, Dr Mahathir segera meminta Datuk Seri Abdul Rahman Maidin mengambil alih saham tersebut, dan ketika itu baru disebut sebagai milik Umno. Maka ia mengesahkan perakuan saya sebelumnya.

Hal sedemikian terbongkar semula dalam keterangan Abdul Rahman Maidin dan Datuk Nazri Abdullah dalam prosiding mahkamah dalam kes saman Datuk Khalid Ahmad terhadap Datuk Abdul Rahman Maidin. Saya bersyukur kehazrat Allah kerana fitnah terhadap saya yang sekian lama menjerat pemikiran sebahagian pendukung Umno kini terbongkar.

ANWAR IBRAHIM

MEGAT berkata...

AKU DAH LAMA TAK TENGOK TV 3 NI....KEH.KEH.KEH.

Ali Abdullah berkata...

Anonymous said...

syabas TV3 kerana menjayakan 1Msia, disamping menyesatkan akidah umat islam. hidup najib one msia semua ugama adalah sama....semoga berjaya, demi menempah nama dineraka...Amiin

11:42 PM, September 04, 2010

SALAM PANGLIMA,

INI SATU CONTOH UMAT YANG BERUPA ISLAM TETAPI MENGAMINKAN DOA SAUDARA SEAGAMA MASUK NERAKA. BUSUK PUNYA HATI, ORANG INI DOA MACAM NI SERUPALAH DIA MENDOAKAN DIRINYA UNTUK MASUK NERAKA.... AGAMA APA MANUSIA INI?

Mukhlisah Nur (^___^) berkata...

Saya pun ndak setuju.

Penjelasannya bleh baca kat blog sy: http://biasabiasajak.blogspot.com/

Yang sebenarnya sy copy dari FB sahabat:
http://www.facebook.com/photo.php?pid=310595&id=100000347291696#!/note.php?note_id=475377300870&id=345034017188&ref=mf

Cari Blog Ini

Translate