Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

17 Mei 2011

Hang Tuah Asal Negeri Kelantan Anak Murid Syeikh Saman - Mastika 2003 Dedahkan !

Info terbaru Panglima temui ialah : Hang Tuah adalah anak murid Syeikh Saman atau nama Sang Aria Putra dan berasal dari Kelantan.

Tempat asal beliau ialah Bukit Yong - sempadan antara Kelantan dan Terengganu dan tempat pengajian beliau ialah di Bukit Panau.

Dalam kisah dibawah diceritakan Hang Tuah dan rakan seperjuangannya belajar selama tujuh hari. Perlu diingat tempoh tujuh hari boleh jadi kiraan di alam ghaib yang bersamaan dengan tempoh tujuh tahun di alam fizikal biasa. Wallahu A'lam Bissowab

Siapa tahu lebih dalam mohon tambah info ini.


sumber Mastika Bulan Jun 2003 http://hulubalang-lagenda.tripod.com/tuah6.html



Dalam cerita di atas disebut Hang Tuah menumpaskan lawannya dengan kapak. Bukti bahawa orang Kelantan memang menggunakan kapak seperti gambar di bawah :


2 ulasan:

Hamdan Rukun berkata...

MAAF BANG YER..

HANG TUAHLAH YANG MENGUNGKAPKAN
" TAK MELAYU HILANG DI DUNIA ". ORG MELAYU TERBUAI DENGAN UNGKAPAN INI.

AKHIRNYA NANTI, ORANG MELAYU AKAN KEHILANGAN DUNIA...

Tanpa Nama berkata...

Menurut Andaya (2002), Hang Tuah, Hang Jebat dan Hang Kasturi adalah pemimpin ulung kaum Orang Asli. Kekuasaan Orang Asli dalam pemerintahan Melaka serta kerajaan-kerajaan melayu yang lain mengalami kemerosotan dengan kematian ketiga-tiga tokoh ini. Pendapat ini dipetik dari Pagan Races of the Malay Peninsula, Macmillan, London 1906 karangan Skeat, W.William and C.O. Blagden.

Andaya juga memetik pendapat Juli Edo, seorang ahli antropologi dari etnik Semai yang mengatakan bahawa Hang Tuah dan Hang Jebat adalah Orang Asli. Hang Tuah dan keluarganya berpindah ke Hulu Perak selepas kematian Hang Jebat.

Cari Blog Ini

Translate