Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

10 Mac 2012

Akhbar Cina : LYNAS Dipolitikkan Untuk Tawan Negeri Perdana Menteri Runtuhkan Malaysia Cc @NajibRazak

Berikut terjemahan dari akhbar Cina.

Terima kasih kepada Q yang mengirim berita ini.

Yang jelasnya pembangkang akan tetap mempolitikkan perkara tersebut walau apa jua langkah yang dibuat oleh Kerajaan.

Maka sekarang kami sebagai rakyat akan lawan mereka dengan hujjah kami agar bisa racun celaka itu akan dapat dilawan dengan bijaksana.

Jika kita sokong dunia hijau, nadir bumi inilah penyelesaiannya!!!

Pelik kenapa rare earth atau nadir bumi atau tanah jarang (istilah Kickdefella) di China tidak pula dipertikai?

Sesuatu menjanggalkan sedang dikesan.

Jika Lembaga Pelesenan Atom Antarabangsa pun tidak menghalang projek ini,siapakah mereka yang mahu menghalang Lynas dari diteruskan?

Rakyat cerdik akan menolak dakyah pembangkang, percayalah.

Mari kita baca dan sebarkan.

Sinchew Daily News
Perkara: perhimpunan Hijau Kuning 2.0 Kuantan Pahang
Ruangan: dalam negeri m/s 04
Tarikh: 1 Mac 2012 (Khamis)

Tajuk berita:

Perhimpunan Hijau Kuning Akan Diadakan Pada Bila-Bila Masa Sahaja
Sama Ada Waktu Parlimen Dibubarkan Ataupun Bahan Nadir Bumi Dihantar Ke M'sia: Wong Tak

'jika pihak kerajaan tidak umumkan penutupan kilang nadir bumi di Kuantan, "perhimpunan Hijau Kuning 3.0" mungkin akan diadakan pada bila-bila masa sahaja; ada isu sama ada pada saat PM bubarkan parlimen, ataupun semasa bahan mentah nadir bumi dari Australia dibawa masuk ke Malaysia melalui kapal laut, akan berlaku "perhimpunan Hijau Kuning 3.0".'

29hb Kota Kinabalu, pengerusi jawatankuasa penganjur perhimpunan Hijau Kuning 2.0 En. Wong Tak berkata, pada bila-bila masa sahaja "perhimpunan Hijau Kuning 3.0" akan dilancarkan, mungkin akan dilangsungkan pada bulan depan ataupun 3 bulan dari sekarang, dengan itu beliau menyeru seluruh rakyat Malaysia mulai dari hari ini bersiap sedia, menyambut kehadiran perhimpunan secara besar-besaran ini pada bila-bila masa sahaja.

Beliau menegaskan, selagi pihak kerajaan tidak umumkan tutup kilang industri nadir bumi ini, "perhimpunan Hijau Kuning 3.0" akan diadakan pada bila-bila masa sahaja; ia akan diadakan semasa saat perdana menteri bubar parlimen ataupun semasa saat bahan mentah nadir bumi dibawa masuk dari Australia ke negara ini, dua sebab ini akan berlaku "perhimpunan Hijau Kuning 3.0".

"Jika sebelum PM bubarkan parlimen kilang industri nadir bumi ini tidak ditutup, pada hari itu juga kita akan umumkan tarikh 'perhimpunan Hijau Kuning 3.0'; ataupun semasa bahan mentah nadir bumi dari Australia tiba ke negara kita melalui kapal laut dari pelabuhan Kuantan mula di bawa masuk ke tanah darat Kuantan, kita akan umumkan tarikh perhimpunan itu, mengikut mana-mana isu yang berlaku terlebih dahulu."

Beliau juga sebagai pengerusi persatuan Alam Sekitar negeri Sabah. Hari ini selepas persatuan tersebut mengadakan seminar berkaitan ikan-ikan yu, dalam sidang akhbar berkata demikian semasa ditanya oleh pemberita bilakah "perhimpunan Hijau Kuning 3.0" akan diadakan.

Pada Bulan Mac Akan Jelajah Ke Seluruh Negara Adakan Ceramah

Wong Tak berkata, pada bulan depan ini beliau akan mulakan sesi ceramah beliau di seluruh negara, beliau akan mendekati masyarakat yang boleh dihampiri, supaya dapat membuat persediaan untuk "perhimpunan Hijau Kuning 3.0".

"kita tidak dapat pastikan bilakah perhimpunan Hijau Kuning 3.0 besar-besaran ini dapat diadakan, sekurang-kurangnya bahagian NGO perlu membuat persedian itu, seperti mencetak logo, baju T-shirt, kain rentang, pengendali kumpulan NGO dari rakyat dan sebagainya, apabila ia dilancarkan nanti, rakyat di seluruh negara akan keluar menghadirinya."

Isu Nadir Bumi Perlu Diselesaikan Sebelum PRU

Beliau menegaskan, sebelum PRU pihak kerajaan perlu selesaikan isu nadir bumi ini, jika tidak, selepas PRU nanti pasti isu itu tidak akan lagi mendapat penyelesaiannya.

Wong Tak berkata, perdana menteri dan pihak kerajaan sepatutnya sedar bahawa rakyat tidak dapat terima generasi kita dan negara kita hancur kerana akan berlaku bencana yang amat besar dari industri nadir bumi itu, "kami berharap sebelum PM turun ke padang berjumpa dengan rakyat, dapat umumkan penutupan industri nadir bumi itu terlebih dahulu."

Berliau berkata lagi, jika ada orang mampu lakukan seperti "perhimpunan Hijau Kuning 2.0" yang lepas ini, menggembeling 30 ribu pengunjung berhimpun seperti ini, dan berkata "kami sokong industri nadir bumi di Kuantan kerana menjadi industri nadir bumi yang terbesar di dunia" bermakna saya akan lepaskan jawatan saya sebagai pengerusi penganjur perhimpunan ini, kerana itu semua adalah pilihan rakyat sendiri.

Wong Tak Mengecam Bernama, Membuat Laporan Tidak Benar
Jumlah Kehadiran Dalam Perhimpunan Dilapor Sedikit

Wong Tak juga mengecam Kementerian Penerangan, Komunikasi Dan Kesenian dan agensi media pihak kerajaan, terutama sekali (Bernama) yang melaporkan jumlah angka "perhimpunan Hijau Kuning 2.0", daripada 30 ribu orang dilapor hanya 3 ribu orang, berbohong dan disebarkan ke seluruh dunia.

"hari ini dunia media maklumat telah canggih, pihak media kerajaan masih bersikap mahu menutup kenyataan, ia langsung tidak boleh diterima".

Beliau berkata, gara-gara perbuatan (Bernama) sedemikian, pihak media lain yang bertungkus lumus dan penat membuat liputan pada hari itu, dengan arahan pihak media kerajaan, pemberita-pemberita membelakangi kerjaya dan keprofesionalan mereka dalam melapor berita.

Dengan itu beliau berkata, majlis penganjur akan membina satu laman untuk menentang laporan-laporan yang tidak benar dari pihak kerajaan, supaya kebenaran media dapat dijaga dengan baik.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tiada ulasan:

Cari Blog Ini

Translate