Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

20 Mac 2012

Info : Nama Kuda-Kuda Rasulullah saw Dan Kuda Arab Paling Baik Di Dunia cc @NajibRazak



Sebentar tadi semasa mengajar terlintas persoalan tentang kuda dan Panglima juga belum mendalami bab kuda milik Rasulullah maka info yang diperolehi rasanya tidak rugi untuk dikongsi bersama anda.

Perlu diingat dikhabarkan dalam peristiwa akhir zaman akan berlaku krisis minyak di mana banyak jentera akan gagal digunakan termasuk jet pejuang, kereta kebal, kereta dan sebagainya.

Ia dijelaskan panjang lebar di sini oleh anak Prof Naquib Al Attas

http://rausyanfikir.com/2008/06/mitos-tamadun-petroleum.html


Ketika itu peperangan akan kembali menggunakn senjata tradisional seperti pedang dan ketika itu sudah tentu kuda sangat penting untuk digunakan sebagai kenderaan persendirian mahupun untuk pergi berperang.

Elok jika Malaysia dapat menternak kuda sebanyak mungkin untk menghadapi detik tersebut. 

Baca artikel menarik di bawah yang dipetik di sini

http://www.rawatanislam2u.com/2011/11/kitab-kitab-berkenaan-kuda-dan.html

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Kuda sudah lama berada dibumi dan berselerak diseluruh dunia. Kuda telah disimpan dan diternak oleh manusia sejak beribu-ribu tahun sebelum masehi.
Diantara baka kuda kuno atau 'ancient horses' ialah Kuda Liar Asia (terdapat disekitar Asia Tengah saperti Mongolia, Turkomen, Afghanistan, Mongolia ),
Kuda Morgan ( USA), Tarpan, Arab ( Timur Tengah).
Dari kuda-kuda manusia mula menjinakkannya dan menjadikannya sebagai aset yang amat penting baik dalam peperangan, pertunjukan, sarkas, sukan, pertandingan dan sebagainya.

Benarkah Kuda Arab Terbaik di Dunia ?

Kuda Arab adalah satu baka kuda yang sangat cerdik, bersemangat dan mempunyai stamina yang luar biasa serta kaki kecil yang bertulang sangat kuat. Dengan bentuk kepala yang tersendiri seakan-akan hidungnya melengkung dan ekor yang tinggi mudah terangkat walaupun ketika berlari, yang menyebabkan kuda Arab sangat mudah dikenali berbanding baka lain di dunia ini. Kuda Arab adalah baka kuda yang tertua di dunia. Tedapat bukti kajian purba yang menunjukkan penemuan kuda moden ini berasal dari baka kuda purba dari 4500 tahun dahulu yang dipercayai berasal dikawasan padang pasir di Timur Tengah.
Dizaman dahulu samada zaman kerajaan Islam atau sebelumnya, Kuda arab ini digunakan secara meluas untuk tujuan perjalan dari satu tempat ke satu tempat dan juga digunakan untuk peperangan. Dalam apa jua keadaan cuaca, kuda ini dengan mudah untuk berlari sejauh 200 km sekalipun dipadang pasir yang kering kontang. Yang menjadikan kuda ini sekarang menjadi pujaan ramai penggemar kuda ialah kerana kuda arab ini adalah kuda yang dimiliki oleh Nabi Muhammad S.A.W. serta para sahabat R.A. Mereka menggunakan kuda-kuda sebagai kenderaan terpenting dalam menyebarkan Islam samada melalui peperangan ataupun dakwah. Maka sesiapa yang memiliki kuda dengan niat sunnah Nabi s.a.w., maka dia akan mendapat pahala dari Allah taala.

Antara kuda-kuda Rasullullah saw yang masyhur ialah:1. Al-Sakaf ( Memenangi di peperangan Uhud)
2. Al-Zarab
3. Al-Lizaz
4. Al-Sabaha (As Subbah)
5. Al-Murtajis
6. Al-Sanjah
Nama Kuda-Kuda Lain Yang Masyhur ialah:
Bucephalus dimiliki oleh Alexander The Great
Morengo dimiliki oleh Napolean Bonarparte
Copenhagen oleh General Wellington

Kuda Arab telah diakui diseluroh dunia bahawa mereka adalah kuda asli Arab yang dapat dijejaki oleh peminat kuda sejak 3000 tahun dahulu. Oleh-orang barat mengakui bahawa Kuda Arab yang terdapat dinegara-negara Arab saperti Arab Saudi, Yemen, Syria, Iraq, Libya, Iran, Mesir adalah tempat-tempat asli terdapatnya kuda ini.
Sekarang hampir semua kuda-kuda hebat di dunia termasuk kuda Inggeris Thoroughbred, Dartland, Barb, Criollo dan sebagainya sedikit sebanyak mempunyai pertalian darah dengan Kuda Arab.
Disebalik kehebatan kuda-kuda lain didunia, pasti adalah didalam badan mereka, mengalir darah Kuda Arab.
Begitulah hebatnya Kuda Arab.
Namun yang paling sedihnya, Kuda Arab yang terbaik masa kini bukanterletak di negara-negara Arab, malah Australia,Perancis, Hungary, Poland adalah tempat-tempat yang ternama untuk mendapatkan baka Kuda Arab.
Malah di Australia sahaja terdapat beratus-ratus ribu baka kuda Arab 'pure' yang baik-baik.

Dikalangan negara Arab, Mesir dianggap negara paling kedepan dalam menternak dan membiak baka kuda arab yang baik dan bebepara tahun terakhir ini, kita dapati U.A.E. telah memulakan langkah menternak dan membiak baka kuda arab asli.

Baka Kuda Arab
Antara baka-baka kuda arab ini yang mashur seperti keturunan Ansata, El shaklan, Sheikh el arab, Estopa, Sabah, Saklawi, kazmin, Sheik dan lain-lain lagi.

kuda baka El shaklan
Kuda baka Ansata Halim
Baka Kuda Estopa
Baka Kuda Salkawi

Dikalangan penternak kuda kita dapati nama-nama kuda saperti'Straight Egyptian, Kuda Arab Polish, Russia, Amerika, Crabbet Arabian,
Kholonial Arabian dan lain-lain kuda Arab adalah hampir sama.
Cuma yang bezanya mereka mendapatkan kuda-kuda Arab asli ini dari negara-negara Arab saperti Yemen, Arab Saudi, Syria, Iraq, Lebanon, Egypt dan lain-lain.
Untuk mengekalkan identiti negara tersebut, maka lahirlah baka kuda arab yang dipanggila ' Straight Egyptian, Crabbet Arabian, Kholonial Arabian, dan sebagainya.
Hakikat sebenarnya kuda-kuda tersebut adalah hampir sama dari segi keturunan atau istilah kuda dipanggil 'strain'- baka. 100 % baka Arab tulin' Dilihat pada Surat kelahirannya terdapat baka yang ditulis 'El-Segrawi' Begitu juga kuda-kuda Arab lain mengandungi dalam darahnya baka dari kuda Arab Mesir, Kuda Aran Yemen dan Kuda Arab dari Saudi,..
"Islam begitu memberi perhatian dan sanjungan terhadap kuda. Dapat dilihat betapa banyaknya kitab-kitab dalam Bahasa Arab yang menyatakan perihal kuda termasuk sejarah kuda, ternakan, asal-usul, kaedah pemakanan, teknik menunggang, keistimewaan kuda, kaedah berlumba dan mencari baka kuda yang baik dan lain-lain.
Diantara kitab-kitab yang menyatakan perihal kuda ialah:-
1. Kitab Al-khayal oleh Attabi

2. Kitab Al-Khayal al-kabir oleh Ahmed Abi Tahir

3. Kitab Khalq al-faras oleh Asmai

4. Kitab al-sarj wal-lijam oleh Asmai

5. Kitab khalq al-faras oleh Washsha

6. Kitab Khasyl al-saghir & Kitab al-sarj wal-lijam oleh Ini Durayd

7. Kitab al-khayl bi khatt al-Kufi oleh Ahmed Habib

8. Kitab al-khayl al-sawabik oleh Khawlani

9. Kitab nasab al-khayl oleh Muhammad bin Ziad

10. Kitab al-khalq as faras oleh Ibrahim al-Zujaj
 


Sent from my Samsung Galaxy Tab

1 ulasan:

FRADESY RIRITIA berkata...

Hai semua

Nama saya FRADESY RIRITIA, saya berasal dari indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang anda lihat pada catatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
Saya tidak berada di sini untuk memberitahu anda kisah bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang kepada mereka.

Saya di sini untuk memberitahu anda SYARIKAT PINJAMAN sebenar dan sahajalah yang ALLAH hantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai syarat dan syarat pinjaman yang cukup besar, untuk menutup semua pinjaman mereka adalah berpatutan dan cepat dilupuskan tidak seperti syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
Tolong jangan tertipu oleh saksi yang mempunyai nombor dan whatsapp indonesia, mereka semua penipu, bagaimana syarikat individu boleh memberi pinjaman ?, itu harus menjadi pertanyaan pertama anda.

Rakan-rakan saya di Asia, saya mohon agar anda mendengarkan saya ketika saya bersumpah kepada anda dengan nama Allah, bahawa saya mengatakan kepada anda semua kebenaran, Syarikat ALL GLOBAL GRANT LOAN, satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda setelah anda menyelesaikan proses pinjaman seperti yang diperlukan.

Mengapa anda tidak menjadi antara berita baik ini dengan menghubungi mereka segera jika anda SANGAT MENARIK untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan meningkatkan tahap kehidupan anda, berikut adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com.

Anda bebas menghubungi saya di EMAIL fradesyriritia12@gmail.com saya untuk maklumat lebih lanjut, saya dengan senang hati akan mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.

Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

NAMA Syarikat: SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL syarikat: allglobalgrantloan@gmail.com. Whatsapp Syarikat: +1 (304) 997-4034
E-mel saya: fradesyriritia12@gmail.com

Cari Blog Ini

Translate