Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

27 April 2014

Perhimpunan GST: Tindakan tegas jika ingkar APA 2012 - @Zahid_Hamidi


PENERIMA Tokoh Ulul Albab, Amjad Hakim iaitu pelajar tingkatan dua menerima sijil disampaikan oleh Mohd. Khalil Yaakub sambil disaksikan Ahmad Zahid Hamidi (kiri), Idris Haron (dua kiri) dan Mohd. Ali Rustam (kanan) pada Majlis Perasmian Sekolah Menengah Imtiaz Ulul Albab di Masjid Tanah Melaka, semalam. - MINGGUAN Gaie Uchel

ALOR GAJAH 26 April - Kementerian Dalam Negeri tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas terhadap penganjur serta sesiapa yang terbabit dalam perhimpunan membantah cukai barang dan perkhidmatan (GST) sekiranya mereka didapati tidak mematuhi Akta Perhimpunan Aman (APA) 2012.

Menterinya, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, walaupun kementerian membenarkan perhimpunan yang bakal diadakan awal bulan hadapan itu diadakan tetapi ia perlu mengikut garis panduan ditetapkan serta tidak mengganggu ketenteraman awam.

Namun begitu, tegasnya, beliau tidak akan memberi amaran sekiranya didapati ada dalam kalangan penganjur yang tidak mematuhi sebarang syarat dikenakan dalam akta tersebut.

"Kita (kementerian) beri peluang untuk mereka mengadakan perhimpunan aman tetapi jika melakukannya di luar daripada syarat diberikan, maka mereka harus menanggung risiko daripada pelanggaran syarat berkenaan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas majlis perasmian Sekolah Menengah Imitiaz Ulul Albab, Masjid Tanah yang disempurnakan Yang Dipertua Negeri, Tun Mohd. Khalil Yaakob di sini hari ini.

Majlis turut dihadiri Ketua Menteri, Datuk Seri Idris Haron; Setiausaha Kerja UMNO, Datuk Ab. Rauf Yusoh dan Ahli Parlimen Masjid Tanah, Mas Ermieyati Samsudin.

Jelas Ahmad Zahid, beliau turut menasihatkan penganjur me­ngubah lokasi perhimpunan ke Stadium Merdeka disebabkan kerja-kerja baik pulih sedang dijalankan di Dataran Merdeka.

Namun begitu, ujarnya, pihak penganjur hanya boleh menggunakan stadium berkenaan setelah mendapat kebenaran daripada Permodalan Nasional Berhad (PNB) yang bertanggungjawab terhadap stadium tersebut.

"Kami telah menyarankan agar pihak penganjur tidak menggunakan Akta Perhimpunan Aman sebagai alasan untuk mereka me­ngadakan perhimpunan di Dataran Merdeka.

"Kalau mereka tidak berpuas hati dengan apa juga isu termasuk GST, maka mereka boleh menyatakan dengan alasan dalam perhimpunan berkenaan secara aman di stadium tersebut," ujarnya.


Utusan Malaysia

http://m.utusan.com.my/Dalam_Negeri/20140427/dn_06/Perhimpunan-GST-Tindakan-tegas-jika-ingkar-APA-2012 




Sent from my iPhone

Tiada ulasan:

Cari Blog Ini

Translate