Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

03 Februari 2017

Video Brader Sabah Naik Minyak - Kaw-Kaw Kutuk @NajibRazak @Barisanasional Sebab Minyak Naik !!!

Kesian.... letih nak dengar kutukan dewata brader ni. Tengah panas pula tu....

Background cantik...

Cuma isu tak berapa nak Best sangat... 

Pasal minyak naik. 

Padahal minyak dikaji setiap bulan...ada masa turun dan ada masa naik....

Time turun dia ada puji ke Najib atau Barisan Nasional?

Kita harap dia jangan lupa buat video untuk puji Najib jika minyak turun.

Konsep federalisme dia belum belajar lagi rasanya.

Semua hasil dihantar ke Persekutuan dan diagih mengikut keperluan negeri.

Kadangkala hasil yang diperolehi Kerajaan Persekutuan tidak sama dengan peruntukan yang diberi kembali.

Siapa nak tahu kena tanya pakar bab ini beb baru boleh faham.

Nanti Kalau sempat gua resesrch sikit cari info. Sekarang gua nak solat dulu beb...:

Nak baca sikit ada gua jumpa di sini :

Ditinjau dari sudut sejarah, konsep federalisme di negara kita telah wujud dan diguna pakai sejak 1896. Ia bermula apabila kerajaan Negeri-negeri Melayu Bersekutu diperkenalkan melalui Perjanjian Persekutuan 1895 yang menggabungkan empat negeri yang dijajah British iaitu Selangor, Perak, Pahang dan Negeri Sembilan di bawah satu kerajaan pusat yang diketuai oleh seorang Residen Jeneral. Setiap negeri itu pula diketuai oleh seorang Residen yang mentadbir berdasarkan panduan kuasa yang telah digariskan. 

Sebelum itu, keempat-empat negeri tersebut diperintah oleh Residen masing-masing dengan memiliki kuasa yang terlalu luas sehingga kemajuan dan pembangunan di keempat-empat negeri itu tidak seimbang. Konsep federalisme yang dilaksanakan British itu telah berjaya mengubah landskap pembangunan di kesemua negeri terbabit. Banyak masalah dapat diatasi melalui pemerintahan berpusat itu.

Seterusnya pada 1 Februari 1948, Persekutuan Tanah Melayu ditubuhkan berasaskan prinsip federalisme bagi menggantikan Malayan Union (Kesatuan Malaya) yang ditubuhkan pada 1946 tetapi mendapat tentangan hebat orang Melayu. Ketika negara mencapai kemerdekaan pada 1957, kesemua negeri-negeri di Tanah Melayu menandatangani perjanjian persekutuan dan menerima kewujudan negara yang dikenali sebagai 'Persekutuan Tanah Melayu' dengan kerajaan pusatnya berada di Kuala Lumpur.

Justeru, jika kita meneliti peruntukan asal Perlembagaan Perkara 1 (1), Perlembagaan Persekutuan 1957 dengan jelas menyatakan bahawa 'Persekutuan hendaklah dikenali dengan nama Persekutuan Tanah Melayu (Federation of Malaya).' Pada 16 September 1963, idea mengenai gagasan Malaysia yang diilhamkan Tunku Abdul Rahman pada 1961 telah dapat direalisasikan. Sabah, Sarawak dan Singapura bersetuju untuk berada dalam Persekutuan yang dikenali sebagai Persekutuan Malaysia.



Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0923&sec=Rencana&pg=re_05.htm#ixzz4Xb5vdVZV 
© Utusan Melayu (M) Bhd 




Video brader ni Lu boleh klik di bawah.

Tiada ulasan:

Cari Blog Ini

Translate