Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

09 November 2017

Zamihan aset, berjaya pulih pengganas - TPM @Zahid_Hamidi | Berita Harian

Zamihan aset, berjaya pulih pengganas - TPM | Nasional | Berita Harian
Zamihan aset, berjaya pulih pengganas - TPM

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi hari ini, mempertahankan tindakan kerajaan mengekalkan pendakwah Zamihan Mat Zin dalam mengendalikan program pemulihan tahanan militan di Tapah, Perak.

Timbalan Perdana Menteri berkata, berdasarkan rekod, Zamihan yang juga Presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWAJA) berjaya melakukan pemulihan akidah terhadap umat Islam yang terbabit dalam jenayah keganasan yang berat.

Beliau yang juga Menteri Dalam Negeri, berkata walaupun tidak lagi dibenarkan berceramah di Selangor, kepakaran Zamihan dalam bidang pemulihan boleh digunakan untuk memulihkan individu yang menjadi pengganas atau yang berpotensi menjadi pengganas atau yang menyumbang kepada dana untuk melakukan keganasan.

Katanya, Zamihan adalah pegawai Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), yang dahulunya dipinjamkan ke Kementerian Dalam Negeri sebagai pegawai yang menyemak penerbitan agama dan kini ditempatkan di penjara sebagai seorang pegawai yang melakukan pemulihan terhadap pengganas dan penjenayah.

"Kita mewujudkan manual dan prosedur operasi standard (SOP) program deradikalisasi dalam empat bahasa iaitu Melayu, Inggeris, Arab dan Perancis.

"Ustaz Zamihan adalah seorang pakar pemulihan itu dan mengikut rekod, kejayaan beliau untuk melakukan pemulihan akidah terhadap orang Islam yang terbabit dalam keganasan atau melakukan keganasan berat ini cukup berjaya.

"Ertinya beliau adalah aset untuk memulihkan akidah apatah lagi dalam mengembalikan kumpulan itu ke jalan yang benar dari segi agama, dan saya tidak fikir beliau harus dihukum dengan jawatan yang diberikan Jabatan Penjara itu," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas menyampaikan ucaptama Hari Inovasi Huawei Asia Pasifik (APIC) 2017 di sini, hari ini.

Timbalan Perdana Menteri diminta mengulas kenyataan Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PKR, Latheefa Koya yang mempertikaikan tindakan Putrajaya membiarkan Zamihan yang diharamkan memberi kuliah di Selangor mengendalikan program pemulihan tahanan militan Daesh di Tapah.

Latheefa dilaporkan berkata, pandangan ekstremis Zamihan sudah diketahui umum daripada isu dobi untuk Muslim saja sehingga mengkritik surau di Pulau Pinang kerana membenarkan mangsa banjir bukan Islam berlindung.

https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2017/11/348619/zamihan-aset-berjaya-pulih-pengganas-tpm

Sent from my iPhone

Tiada ulasan:

Cari Blog Ini

Translate