Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

24 Januari 2010

Edisi Agama : Mari Contohi Sahabat Nabi Khatam Al Quran Seminggu Sekali !



Saya tertarik baca kitab Mauizatul Mukmin karangan Hujjatul Islam Imam Al Ghazali. Ia diterjemah ke dalam bahasa Kebangsaan Malaysia dengan tajuk : Bimbingan untuk mencapai tingkat Mukmin.

Kenapa diletakkan 'tingkat' untuk mukmin ?

Kerana tingkat agama dimula dengan Islam, tingkat kedua ialah Iman dan tingkat terakhir ialah Ihsan. Iaitu menyembah Allah seperti melihatNYA. Sekiranya tidak mampu maka perlu menyakini diperhati oleh Allah

Pada bab membaca Al Quran diceritakan bahawa para sahabat khatam Al Quran seminggu sekali.

Saya terfikir betapa jauhnya kita dengan para sahabat Nabi. Sehelai sehari pun susah apatah lagi satu juzuk seminggu.

Imam Shafei r.a sendiri khatam Al Quran sekali sehari di dalam solat. Bayangkan betapa kuatnya mereka mendekati Allah dengan membaca al quran samada dalam solat atau di waktu rehat.

Perintah tidak dirasakan sebagai perintah bahkan ia dianggap sebagai tanda pengorbanan demi membuktikan kecintaan.

Kesimpulan saya dapat buat ialah kegemilangan Islam dulu terhasil apabila mereka begitu kuat mengamalkan ajaran dan perintah Allah. Dan keruntuhan Islam apabila kita meninggalkan al Quran dan Sunnah dalam diri kita.

Jangan kita tengok kepada "Kerajaan" atau "ahli Umno" sahaja dalam hal ini tetapi tengoklah diri sendiri apakah kita sudah praktikkan ajaran Al Quran ini dalam kehidupan ? Bak kata pepatah kuman di sebarang nampak tetapi gajah depan mata tak nampak. Setiap orang perlu muhasabah diri sendiri dan tidak menyalahkan orang lain untuk menutup aib diri.

Para Sahabat dan Ulama memang menjadi Al Quran rutin harian mereka.. Ayat dibaca dengan khusyuk kerana hati sudah jatuh cinta dengan Allah ; Pemilik Al Quran yang diturunkan melalui Nabi Muhammad s.a.w. Selain itu mereka juga kuat berzikir dan berselawat ke atas Nabi.

Bayangkan Al Quran pun jika dilihat sahaja akan tetap mendapat pahala. Justeru jangan kerdilkan diri jika tidak dapat membacanya kerana pahala mendengar bacaan dan menatap turut diberikan.

Moga kita dapat menjadi pembaca Al Quran yang tenggelam dalam rindu dan asyik menatap satu persatu maknanya.

Jika semua kita mencintai al quran pasti masalah negara kita ini akan selesai. Perdamaian akan dapat dijana tanpa sebarang masalah lagi. Dan syaitan-syaitan bisu dan petah akan lari kepanasan dengan 'aura' Al Quran yang membakar musuh musuh Allah dan RasulNYA.

Ayuh kita mulakan baca Al Quran walaupun sepotong ayat sahaja setiap hari. Dan jangan benarkan Al Quran diperalatkan oleh Islam atau bukan Islam untuk tujuan politik mereka. Mulut yang ingin membaca al Quran perlu bersih dari kotoran arak, babi, dan fitnah.....


Nota : Pesan guru saya agar dibanyakkan hadiah fatihah kehadrat Nabi s.a.w dan para ulama solehin dengan niat menambahkan kecintaan kita kepada mereka.

Dengan dibaca Fatihah 3x dan Al Ikhlas 7 x kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w dan juga kepada para ulama dan orang soleh.

Ia ubat terbaik bagi membersihkan hati hati kita agar kekal berkasih sayang dan celik dalam menilai kebenaran dan juga kebatilan.


Waktu sekarang kita perlu tingkatkan kerohanian demi menjaga iman kita di saat dunia sedang menuju ke penghujung usianya ini.


Jika beriman pasti kita tidak membakar gereja atau rumah ibadat lain agama....

Tiada ulasan:

Cari Blog Ini

Translate