Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

28 Mei 2013

MMI : Bila Tun Daim Bersuara Minta Penasihat PM Ditukar !!!


Veteran Umno Tun Daim Zainuddin menyifatkan usaha Pakatan Rakyat menghimpunkan sejumlah besar rakyat untuk menunjukkan sokongan terhadap pembangkang sewaktu tempoh berkempen pilihan raya umum lalu umpama strategi 'badut'.

Beliau berkata Barisan Nasional (BN) tidak sepatutnya mengikut rentak pembangkang beranggapan bahawa jumlah besar penyokong akan diterjemah ke dalam undi.

Malah Daim turut berpendapat Najib menggunakan populariti peribadi dalam usaha untuk membantu BN mendapatkan kembali majoriti dua pertiga Parlimen yang hilang pada tahun 2008 sebagai salah.

Pada pilihan raya umum 5 Mei lalu, BN berjaya membentuk kerajaan dengan majoriti mudah selepas menang 133 kerusi daripada 222 kerusi Parlimen, kurang tujuh kerusi berbanding pilihan raya 2008.

Daim yang ditemubual akhbar tempatan China Press, berkata kesilapan itu adalah punca BN hilang undi pada pilihan raya umum lalu.

"Penasihat PM harus dipecat. Jika anda mengaitkan undi untuk BN adalah undi untuk Najib, maka keputusan BN mencerminkan Najib juga," ujar Daim.

"Pada pendapat saya, ia adalah strategi yang salah. Seperti yang saya katakan sebelum ini, ini adalah satu pilihan raya Parlimen, bukan pilihan raya presiden," katanya.

"Biar Anwar menjadi penghibur. Kita bukan penghibur, kita tidak tahu bagaimana untuk menyanyi, menari dan membuat jenaka. Ia adalah satu urusan yang serius memilih kerajaan, jadi mari kita meninggalkan strategi badut ini dan tidak bermain dengan permainan itu. "

Daim turut berpendapat kegagalan BN untuk mendapat majoriti dua pertiga akibat salah agihan sumber peruntukan dalam usaha untuk menawan kerusi bandar serta kerusi majoriti Cina.

"BN tahu kawasan-kawasan majoriti Cina sudah tiada lagi. Mengapa membuang masa dan wang? Sebagai satu strategi, anda perlu menumpukan perhatian kepada kawasan-kawasan di mana anda kalah dengan majoriti tipis pada tahun 2008 dan mengukuhkan kedudukan di kerusi menang pada tahun 2008. Terdapat juga persoalan pemilihan calon, dan sebagai contoh di Pandan.

"Mari kita akui bahawa bukan mudah untuk mendapat majoriti dua pertiga di dalam dunia. Pengundi bandar di mana-mana adalah anti-kerajaan. Kekuatan BN terletak di kawasan luar bandar. Namun terlalu banyak masa dan wang telah dibazirkan di kawasan bandar di mana keputusan itu hampir pasti," katanya.

Daim berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai Pulau Pinang, di mana pertubuhan bukan kerajaan (NGO) pro kerajaan, Kelab Kebajikan Pulau Pinang 1Malaysia, telah menghabiskan banyak wang dalam menyediakan makan malam percuma dan konsert pada minggu-minggu menjelang hari mengundi.

"Orang-orang ini amatur. Mereka adalah orang-orang bodoh. Mereka fikir mereka bijak dan membuang wang. Lebih baik beri kepada kebajikan.

"Kenapa BN benarkan program bodoh seperti ini? Rakyat terasa terhina kerana mereka tahu anda fikir mereka boleh dibeli dengan wang, konsert dan makan malam. Jadi mereka datang untuk berehat, makan percuma. Ini adalah pilihan raya. Ia adalah satu perkara yang serius. Biar Anwar menjadi penghibur," kata beliau.

Di Pulau Pinang, BN hanya menang 10 kerusi negeri selepas saingan Pakatan Rakyat memperoleh kemenangan besar dengan mengambil baki 30 kerusi negeri.

Dalam respons kepada soalan lain, Daim berkata BN sepatutnya memberi tumpuan kepada usaha menangani isu-isu yang dekat di hati rakyat seperti rasuah, urus tadbir yang baik, keselamatan, pendidikan, kadar inflasi, graduan muda dan miskin bandar.

Daim dalam pada itu berkata kekalahan BN di Selangor adalah akibat perbalahan dan sabotaj, yang berpunca daripada salah memilih calon.

BN hanya memenangi 12 daripada 56 kerusi DUN Selangor, kurang 20 kerusi berbanding 2008.

"Dengan calon-calon yang tidak turun padang, mengabaikan ketua-ketua bahagian, tidak melawat ahli-ahli dan pengundi, sabotaj, anda tidak boleh menang," kata Daim.antarapos 

Untuk PRU 14 jangan pening-peningkan kepala. Bermula saat ini beri tumpuan kepada 133 kerusi yang BN menang dalam PRU 13 dan tumpukan kerusi-kerusi yang kita boleh menang balik sahaja. Sebagai contoh, Temerloh, Sepang, Kuala Nerus, Dungun dan beberapa kerusi lagi. Lupakan Petaling Jaya Selatan, Petaling Jaya Utara, Subang, Ipoh Timur, Ipoh Barat dan kerusi-kerusi yang memang kita tak boleh menang. 

Dari segi kos atau pun tenaga ianya lebih menjimatkan apabila kita hanya memberi tumpuan kerusi-kerusi yang kita boleh menang sahaja. Jaga kawasan dan rakyat di kawasan yang kita menang agar mereka tidak lari dalam PRU 14. 

Lagi sedap jika boleh buat persempadanan semula, satukan Petaling Jaya Utara dengan Selatan dalam satu parlimen. Begitu juga Ipoh Timur dengan Ipoh Barat Barat, Subang dengan Kelana Jaya, Shah Alam satukan dengan Klang. Manakala pecahkan parlimen Pekan kepada dua tiga parlimen. Begitu juga dengan Pagoh, Gua Musang, Johor Bharu, Hulu Terengganu dan bla...bla...bla...mana-mana kerusi melayu lagi. 

Tapi itu semua hanya sekadar khayalan....tak mungkin itu semua dapat dilaksanakan kerana BN tidak ada 2/3 di Dewan Rakyat.

Ulang sekali lagi....formula untuk menang PRU 14 senang sahaja. Jaga kaum bumiputera habis-habisan dan wakil rakyat jaga kawasan mereka. Yang ada kuasa jadi menteri janganlah kedekut untuk salurkan peruntukkan atau kemudahan kepada ahli-ahli parlimen yang memerlukan di kawasan mereka.sumber 

Setuju dengan RBF Online

http://mahamissa.blogspot.com/2013/05/bila-tun-daim-bersuara.html


Sent from my iPad

Tiada ulasan:

Cari Blog Ini

Translate