Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

22 Jun 2013

Rasa Macam Tengok Sarkis di Zoo Negara Lihat Ceramah #Blackout505 di Youtube Ini dan Hakikat Undi Popular Dimiliki BN bukan PR



Apa pandangan anda ???  Bukankah seperti pertunjukan sarkas kelakuan pemimpin pembangang di atas ? Sesiapa yang pernah ke Zoo Negara pasti akan teringat pertunjukan binatang seperti burung kakak tua dan singa laut yang hanya pandai mengulangi lakonan yang sama.

Satu demi satu berlakon dan gaya lakonan mereka nampak tidak profesional - tidak lebih untuk menutup malu lantaran gagal menempah tempat di Putrajaya. Dengan gaya yang tidak berkeyakinan pasti mereka ini tidak ada lagi semangat kecuali kerana sudah pun 'disuap' sesuatu barangkali.

Sakit hati apabila tiba giliran Lim Kit Siang berucap, tanpa segan terus menuduh Najib tidak layak menjadi Perdana Menteri selepas BN telah berjaya mendapat 133 kerusi Parlimen walau dengan undi kurang. Walaupun PR yang gagal mendapat undi popular kerana mereka bukan Pakatan berdaftar dan tidak layak dikira sekali dalam satu kumpulan parti pembangkang.

Sistem di Malaysia juga bukan berdasarkan undi popular tetapi berdasarkan jumlah kerusi yang dimenangi. Perkara ini sudah berbulan dijawab tetapi apa boleh buat ramai tidak mahu terima hakikat.

Jika ada asas PDRM patut mengambil juga tindakan atas tindakan menolak keputusan PRU13 dan menyerang SPR sebagai tidak bermaruah. Termasuk menuduh kerajaan hari ini tidak sah selain mengutuk SPR yang jelas tidak patut diperlakukan sedemikian.

baca juga keterangan tulisan bekas peguam Anwar Ibrahim iaitu Datuk Zulkifli Nordin tentang hakikat undi popular berasaskan fakta di bawah :


Tawadhu' dalam kemenangan, berlapang dada dalam kekalahan! Itulah sikap yang sepatutnya diambil oleh mana-mana insan yang berjiwa besar dalam menghadapi apa-apa pertandingan.

Sebaliknya Anwar Ibrahim, yang sebelum ini menyatakan akan bersara dan menjadi pensyarah jika kalah dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13), mengambil sikap berdolak dalik; enggan mengaku dia sudah ditolak secara muktamad oleh rakyat. Malah mengaku menang pula! Dan asas pengisytiharan kemenangan itu ialah kononnya undi popular (iaitu jumlah undi yang diperolehi oleh pakatan pembangkang DAP-PKR-Pas) melebihi jumlah undi yang diperolehi Barisan Nasional (BN)!

Anwar dengan pembohongan dan putar-belit yang hebat cuba memperdaya dan memperbodohkan rakyat yang sudah sedia maklum kaedah pilihan raya yang telah diterima pakai oleh Malaysia sejak mula lagi (termasuk di banyak negara maju lain seperti Britain) adalah sistem first-past the-post; iaitu parti mana yang mendapat 112 kerusi dahulu adalah pemenang dalam PRU-13 dan berhak membentuk kerajaan.

Jumlah undi dikutip secara keseluruhan tidak pernah diterima sebagai kayu ukur kemenangan!

Namun agak malang ada segelintir rakyat terutama penyokong tegar dan taksub yang begitu mudah terpedaya dan diperbodohkan oleh Anwar! Dan kini mereka cuba menggulingkan kerajaan yang sah dipilih rakyat melalui jalan raya; setelah mereka ditolak di dalam pilihan raya!

Bayangkan dalam pertandingan akhir badminton Piala All-Malaysia di mana Datuk Seri Najib Tun Razak menentang Anwar, keputusannya seperti berikut:

1. Set 1 - Najib 21 Anwar 19;

2. Set 2 - Anwar 21 Najib 03;

3. Set 3 - Najib 21 Anwar 19.

Apabila pengadil mengumumkan Najib menang dengan 2-1, Anwar tiba-tiba bangkit melalak mendakwa dia patut menang kerana mendapat 59 poin atau 57% daripada jumlah keseluruhan point pertandingan (sebanyak 104); sedangkan Najib hanya mendapat 45 point atau 43% daripada keseluruhan point pertandingan!

Saya cukup pasti kalau Anwar mendakwa sedemikian, penonton sama ada akan berkata dia sakit otak, atau tidak ada otak langsung! Kerana apa? Kerana kita semua tahu dalam pertandingan badminton, penentuan juara ditentukan melalui jumlah set yang dimenangi, bukan jumlah point yang dikutip!

Begitu jugalah dengan pilihan raya umum. Rakyat Malaysia dan seluruh dunia tahu bahawa pemenang PRU-13 ditentukan melalui jumlah kerusi yang diperolehi, bukan jumlah undi yang dikutip! Tetapi namanya Anwar, nafsu serakah yang meluap-luap untuk dimahkotakan sebagai Perdana Menteri bersemayam di Putrajaya menyebabkan dia sanggup melakukan pembohongan besar dan memutar-belit fakta. Ini satu penghinaan kepada rakyat Malaysia!

Walau bagaimana pun, saya mahu mengupas isu berkenaan undi popular ini dan membuktikan kepada rakyat bahawa Anwar ini sebenarnya pembohong tegar dan kaki putar-belit yang cukup hebat.

Isunya, benarkah Anwar dan pembangkang DAP-PKR-Pas memperolehi undi popular terbanyak dalam PRU-13? Atau ia hanya sekadar mitos yang dibohongi dan diputarbelitkan untuk memperdaya golongan yang mudah diperdaya?

Mari kita lihat analisis berikut:

1. UNDI POPULAR BN YANG TERBANYAK

Dalam PRU-13, parti utama yang bertanding ialah BN, Democratic Action Party (DAP), Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Parti Islam SeMalaysia (Pas).

BN menggunakan lambang Dacing, DAP lambang roket, PKR lambang mata satu, dan Pas lambang bulan.

Jumlah pengundi berdaftar yang layak mengundi dalam PRU-13 ialah 13,268,002; namun yang turun mengundi hanyalah 11,257,147 atau 84%. Pengundi akan memangkah nama calon mengikut nama dan nama serta lambing parti yang bertanding.

Kita tengok carta keputusan PRU-13 seperti berikut (setelah ditolak undi rosak 1.8%):

Jelas daripada carta di atas bahawa kalau mengikut undi popular, kedudukannya adalah seperti berikut:

1. BN memperolehi undi popular paling banyak iaitu 46.53% atau 5,237,699;

2. PKR kedua dengan 20.03% atau 2,254,328;

3. DAP tempat ketiga dengan 15.42% atau 1,736,267;

4. Pas tempat keempat dengan 14.51% atau 1,633,389;

5. Parti-parti lain & Bebas di tempat kelima dengan 1.71% atau 192,904;

6. Undi rosak pula adalah sebanyak 1.8% atau 202,560.

Jadi di mana logik Anwar menyatakan dia memperolehi undi popular paling banyak. Tohmahan Anwar mendakwa jumlah undi yang diperolehi oleh gabungan DAP-PKR-Pas sebanyak 5,623,984 (atau 49.96%), melebihi 386,285 undi (atau 3.43%) berbanding BN (yang memperolehi 5,237,699 atau 46.53%) adalah satu pembohongan dan putar-belit kerana:

1. DAP-PKR-Pas bertanding berasingan menggunakan lambang masing-masing; yang tertera di atas kertas undi ialah lambang roket (DAP)-bulan(Pas)-mata satu (PKR); langsung tidak ada lambang bersama pembangkang;

2. Ada konstituensi di mana berlaku pertandingan sesama sendiri di antara DAP-PKR-Pas; seperti Sg Aceh, Kota Damansara dan lain-lain;

3. Gabungan DAP-PKR-Pas sebagai Pakatan Rakyat tidak ujud dalam PRU-13 ini, malah ia sebuah badan yang tidak berdaftar dan tidak bertanding atas lambang sendiri pun!

Rumusannya ialah jika menggunakan kaedah undi popular sebagai kayu pengukur kemenangan dalam PRU-13, sebenarnya BN memperolehi undi terbanyak berbanding dengan tiga parti utama lain iatu DAP, PKR mahupun Pas!

Sewajarnya BN memenangi PRU-13, dan membentuk Kerajaan Persekutuan!

2. KENAPA DAP MENDAPAT 38 KERUSI?

Kalau mengikut logik Anwar bahawa undi popular sepatutnya menentukan jumlah kerusi, maka urutan jumlah kerusi sepatutnya saperti berikut:

1. BN dengan 46.53% undi sebanyak 103 kerusi (sebenarnya 133 kerusi);

2. PKR dengan 20.03% undi sebanyak 45 kerusi (sebenarnya 30 kerusi);

3. DAP dengan 15.42% undi sebanyak 34 kerusi (sebenarnya 38 kerusi);

4. Pas dengan 14.51% undi sebanyak 32 kerusi (sebenarnya 21 kerusi);

5. Bebas dengan 1.71% undi sebanyak 4 kerusi (sebenarnya tiada kerusi);

6. Undi rosak sebanyak 1.8% mewakili 4 kerusi.

Persoalannya ialah bagaimana DAP yang memperolehi undi popular ketiga sebanyak 15.42% sepatutnya hanya mendapat tempat ketiga dengan 34 kerusi kalau mengikut kaedah perkiraan undi popular. Tetapi sebaliknya DAP mendapat jumlah kerusi kedua terbanyak iaitu 38 melebihi PKR yang kononnya mendapat undi popular kedua terbanyak? Sedangkan PKR yang memperolehi undi popular kedua selepas BN sebanyak 20.03% hanya memperolehi 30 kerusi ditempat ketiga!

Mengapa Anwar tidak menjerit melalak mendesak kerusi DAP dikurangkan sebanyak 4 kerusi kepada 34 kerusi daripada 38 kerusi yang sebenarnya dimenangi oleh DAP?

Jawapannya mudah. Anwar sekadar memutar-belit fakta yang hanya menguntungkan dia dari segi politik. Tetapi bila kena batang hidung sendiri, dia sepi membisu sebagaimana dia membisu tentang dimana jam Omega yang ditemui Datuk Eskay dalam peristiwa China-Doll!

Datuk Zulkifli Noordin ialah Naib Presiden Pertubuhan Pribumi Malaysia (Perkasa)


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20130527/re_01/Mitos-undi-popular-PRU-13#ixzz2Wx8x31jJ
© Utusan Melayu (M) Bhd 

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

knp puak melayu x sedar..kejayaan melayu skrg ni atas dasar siapa.....dah maju dah kaya cket..lupa diri

Cari Blog Ini

Translate