Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

22 Disember 2013

461 pengawal keselamatan haram ditahan - KSU KDN


PUTRAJAYA 21 Dis. - Operasi penguatkuasaan bersepadu yang dijalankan Kementerian Dalam Negeri (KDN) bagi membanteras pengawal keselamatan warga asing yang bekerja secara haram di seluruh negara berjaya menahan seramai 461 orang sehingga 17 Disember lalu.

Turut ditahan 35 pengawal keselamatan yang menggunakan kad pengenalan palsu untuk bekerja.

Ketua Setiausaha KDN, Datuk Seri Abdul Rahim Mohamad Radzi berkata, dalam tempoh itu, pihaknya telah mengeluarkan surat tunjuk sebab kepada 30 syarikat kawalan keselamatan kerana melanggar peraturan di bawah Akta Agensi Persendirian 1971.

"Antara kesalahan dikesan adalah menggunakan pengawal keselamatan warga asing yang masuk ke negara ini secara haram dan menggunakan kad pengenalan palsu, mengupah pengawal yang tidak mempunyai lesen senjata api dan tidak melakukan tapisan terhadap pengawal keselamatan.

"Operasi tersebut dijalankan secara berterusan bagi menangkap pengawal keselamatan warga asing haram dan juga memantau kesalahan yang dilakukan oleh syarikat kawalan keselamatan seluruh negara.

"Kementerian juga akan meningkatkan penguatkuasaan terhadap penggunaan senjata api kepada semua syarikat persendirian dan pengawal keselamatan selain memperketatkan prosedur serta syarat untuk permohonan lesen membawa dan menggunakan senjata api," katanya dalam satu kenyataannya di sini hari ini.

Menurut Abdul Rahim, kementerian tidak akan berkompromi dengan mana-mana syarikat kawalan keselamatan yang melanggar undang-undang dan tindakan tindakan tegas akan diambil.

"Sejak 2010 hingga 2013 kementerian telah menggantung dan membatalkan lesen 43 buah syarikat kawalan keselamatan ekoran pelbagai kesalahan yang dilakukan di bawah Akta Agensi Persendirian 1971.

"Dalam operasi penguatkuasaan bersepadu itu yang turut disertai Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan Jabatan Imigresen itu, kementerian turut melakukan audit secara menyeluruh terhadap semua syarikat kawalan keselamatan yang dilesenkan bagi mengenal pasti syarikat yang bermasalah untuk diambil tindakan lanjut," katanya.

Sementara itu, katanya, operasi yang dilakukan turut mendapat maklum balas positif daripada Persatuan Perkhidmatan Kawalan Keselamatan Malaysia (PPKKM) dan masyarakat di samping dapat menambah peluang pekerjaan serta menggalakkan syarikat kawalan keselamatan menggunakan tenaga kerja tempatan.

"Kementerian juga telah meminta PPKKM untuk memainkan peranan yang lebih aktif dan berkesan bagi memastikan ahli-ahlinya yang terdiri daripada syarikat kawalan keselamatan mematuhi peraturan dan undang-undang yang ditetapkan," katanya.



Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Jenayah/20131222/je_02/461-pengawal-keselamatan-haram-ditahan#ixzz2oCqhJkeX 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Sent from my iPhone

Tiada ulasan:

Cari Blog Ini

Translate