Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

20 Oktober 2014

Kini Masanya Untuk Laksana Sekolah Satu Aliran - @Zahid_Hamidi



Muka depan Utusan Malaysia


Utusan Malaysia Isnin 20 Oktober 2014 halaman 12


Pandangan peribadi Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi ini memberi mesej yang jelas untuk jangka masa panjang demi membina perpaduan antara kaum di Malaysia.

Sebagai Menteri yang menjaga keamanan dan keselamatan sudah tentu pandangan beliau bukan andaian tetapi berlandaskan fakta bahawa hubungan antara kaum hari ini semakin meruncing ditambah dengan media sosial yang memburukkan lagi hubungan yang umpama 'retak menanti belah'

Meskipun ia mungkin tidak dapat diterima dengan mudah namun usaha ke arah memantapkan perpaduan antara kaum perlu dilakukan walau ia menghiris perasaan. Pengorbanan perlu dilakukan kerana kita sudah duduk bersama bukan akan kembali ke mana-mana negara lagi.

Kepentingan negara yang aman makmur lebih utama berbanding kepentingan kaum yang jika diteruskan boleh menjadikan jurang antara kaum makin luas dan lebar sehingga merenggangkan hubungan.

Islam juga mahu kita mengasihi semua makhluk Allah  melarang menghina agama lain dan hanya izin jihad melawan kafir yang harbi (anti Islam) jika diperangi sahaja.

Idea yang sama juga disuarakan Datuk Razali Ibrahim sebelum ini pada 8 September 2014. Sebagai Timbalan Menteri yang menjaga Biro Tatanegara sudah pasti aspek perpaduan yang sukar diwujudkan melalui sistem yang sedia ada sekarang perlu diubah kepada sekolah satu aliran.




Idea ini bukan dicetuskan oleh Melayu bahkan disuarakan oleh orang Cina sendiri iaitu Prof Emeritus Khoy Khai Kim seperti yang dipaparkan laman web ini 




Hakikatnya perpaduan akan berjaya diwujudkan jika usaha dimulakan sejak kecil lagi.


Sent from my iPhone

Tiada ulasan:

Cari Blog Ini

Translate