Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

11 Julai 2017

Kes Thaqif: Keluarga puas hati penjelasan doktor pakar | Semasa | Berita Harian

Kes Thaqif: Keluarga puas hati penjelasan doktor pakar

IBU saudara kepada Mohamad Thaqif, Dzuraidah Ahmad bersama suami, Masariff Masduki ditemuramah wartawan di perkarangan Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Tinggi, hari ini. - Foto Zulkarnain Ahmad Tajuddin

KOTA TINGGI: Wakil keluarga Allahyarham Mohamad Thaqif Amin Mohd Gaddafi berpuas hati dengan penjelasan doktor pakar mengenai punca kematian bekas pelajar tahfiz itu yang berpunca jangkitan kencing tikus berbeza, yang pertama kali ditemui di negara ini.

Ibu saudara kepada Mohamad Thaqif, Dzuraidah Ahmad, 38, yang mewakili keluarga pada pertemuan bersama pakar bedah hari ini, berkata berdasarkan penerangan doktor, penyakit kencing tikus yang dihidapi Allahyarham Thaqif tidak pernah dilaporkan di negara ini.

Katanya, doktor memberitahu kebiasaannya kencing tikus akan dapat dikenal pasti dalam tempoh seminggu, namun berbeza bagi kes Allahyarham Thaqif yang mengambil masa lama dan menyerang kakinya terlebih dulu.

"Menurut doktor, kebiasaan kencing tikus akan dapat dikenal pasti dalam tempoh seminggu, namun berbeza bagi kes Allahyarham, ia menyerang bahagian kaki dan akhirnya virus itu ditemui di buah pinggang selepas pembedahan bedah siasat kali kedua dijalankan.

"Mungkin ini ada hikmahnya, penemuan terbaru itu akan dapat membantu pasukan perubatan memahami penyakit kencing tikus seumpama itu pada masa depan," katanya.

Beliau yang hadir bersama suami, Masariff Masduki, ditemui di perkarangan Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Tinggi di sini, hari ini.

Dzuraidah berkata, beliau setakat ini berpuas hati dengan penjelasan terperinci daripada pakar bedah Hospital Sultanah Aminah (HSA) selepas pertemuan hampir sejam bersama pegawai penyiasat kes di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Tinggi.

"Ibu Mohamad Thaqif, Felda Wani Ahmad, turut bersama mendengar penerangan dan penjelasan terperinci Pakar Forensik Hospital Sultanah Aminah (HSA) menerusi panggilan telefon (pembesar suara).

"Bagaimanapun saya dan keluarga akan berbincang dan meneliti semula laporan perubatan dan bedah siasat berhubung punca kematian Thaqif sebelum menentukan sama ada akan meneruskan tindakan undang-undang atau sebaliknya.

"Saya akan berjumpa dengan ibu bapa Thaqif selepas ini untuk berbincang dan sebarang tindakan selanjutnya hanya akan diputuskan oleh ibu bapa Allahyarham dan peguam yang dilantik keluarga sebelum ini," katanya.

http://www.bharian.com.my/node/301183?m=1


Sent from my iPhone

Tiada ulasan:

Cari Blog Ini

Translate