Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

26 Ogos 2011

Apabila The Wall Street Journal 'Mengangkasakan' Pendapat Dr Asri Isu Wahabi dan Murtad !!!


Dr Asri memang tidak boleh dipercaya. Beliau sudah semakin menyimpang dari teras agama. Beliau jangan lagi dibela oleh pemimpin,parti atau kerajaan kita. Beliau jelas adalah barua untuk memecahkan Melayu dan Islam di Malaysia.

Sejarah membuktikan semasa usaha menjatuhkan Khalifah Uthmaniyyah ada segelintir ulama minoriti beraliran Wahabi digunakan. Mereka inilah yang mengeluarkan pandangan keras dan ekstrim yang bercanggah dengan ASWJ (ahli sunnah wal jamaah). 

Akhirnya rakyat telah berpecah dan mengikut pandangan ulama 'sesat' tersebut. Sehingga Ulil Amri telah lemah disebabkan fatwa yang punah ranah dari ahli agama yang tidak diterima majoriti ulama Islam ketika itu.

Berhati hatilah saudara/saudariku jangan benarkan akidah anda diselubungi virus bahaya seperti Syiah, Wahabi dan macam macam lagi.

Ikutilah Ulama Ahli Bait Nabi yang teguh dan kukuh dalam berhujjah dan amalan mereka serta begitu warak dalam menuturkan pandangan bukan sebaliknya.



Link temuramah The Wall Street Journal dengan Dr Asri boleh diklik di sini 


dan sumber asalnya ada di sini : 



terjemahannya (untuk yang lemah bahasa Inggeris) disiapkan oleh Google Translater ada di bawah ini :


Malaysia dikenali kerana jenama sederhana Islam dan telah dianggap sebagai model bagi negara-negara lain. Tetapi pegawai-pegawai kerajaan baru-baru ini telah memberi amaran bahawa lebih konservatif lembar iman - terutama versi Wahabi Islam tersebar di Arab Saudi - semakin meningkat. 

Sarjana Islam Malaysia Muhammad Asri Zainul Abidin menarik perhatian seluruh Malaysia untuk bercakap secara terbuka mengenai Islam konservatif, dengan ucapan beliau menarik ramai besar di seluruh negara. The Wall Street Journal, Celine Fernandez baru-baru ini bercakap dengan Encik Muhammad Asri mengenai perubahan peranan agama dalam salah satu ekonomi utama di Asia. Petikan Edited mengikuti. 

S: Pengkritik mengatakan tafsiran Islam membedakan anda daripada ulama Islam yang lain di Malaysia. Apakah kepercayaan agama utama anda dan bagaimana mereka berbeza daripada Islam sebagaimana yang ditakrifkan oleh pertubuhan agama di Malaysia? 
A: Di Malaysia pada ketika ini tidak ramai orang Islam yang konservatif - tetapi mereka berada dalam jawatan penting kerajaan. Sementara kumpulan yang progresif telah menyumbang banyak pembaharuan yang ketara sejak beberapa tahun yang lalu, mereka telah dipinggirkan oleh kumpulan konservatif yang menguasai institusi-institusi agama dalam kerajaan dan memastikan bahawa hanya sekolah pemikiran mereka diberi peluang. Kerajaan mungkin bimbang bahawa ahli-ahli pergerakan progresif akan mengkritik perkara-perkara yang mereka lihat. Mungkin terdapat kecenderungan pihak-pihak tertentu untuk mengekalkan unsur-unsur perkauman dan fanatik agama yang melampau untuk melindungi kepentingan politik mereka. 

Pegangan saya Islam adalah bahawa Islam adalah agama yang merahmati semua orang, tanpa mengira bangsa atau agama. Lebih daripada itu, berkat yang merangkumi seluruh alam. Mana-mana tafsiran Islam yang membawa kepada ketidakadilan, penindasan, permusuhan, kepada orang lain, kejahilan, sistem kasta dalam masyarakat, perkauman, fanatik yang tidak menghormati hak orang lain - semua ini perlu ditolak. Islam mestilah digambarkan sebagai agama yang cintakan orang lain, dengan rasa hormat untuk menghormati hak-hak, untuk pengetahuan, menolak kepercayaan karut dan mendasarkan semua amalan pada hujah-hujah yang sebenar. 

S: Sebuah akhbar tempatan memetik anda sebagai berkata, "Tugas saya ialah untuk membentangkan Islam dalam menghadapi moden dan mendapatkan daripada cengkaman konservatif-ultra, yang telah membuat agama yang kelihatan usang." Bagaimana anda bercadang untuk melakukan ini? 
A: Sebahagian daripada kepercayaan asas Islam, cara-cara ibadat dan prinsip-prinsip moral tidak berubah. Walau bagaimanapun, terdapat perkara-perkara yang boleh diubah oleh faktor-faktor masa, tempat dan orang. Kita mesti memahami bahawa beberapa teks-teks agama sebenarnya berasaskan dalam konteks tertentu semasa zaman Nabi Muhammad SAW. Kita hanya perlu mengambil semangat teks sahaja, tidak melaksanakan teks secara literal. Islam tidak tegar. Kita hidup dalam zaman teknologi. Islam mempunyai pendekatan dan bahasa zaman ini. Kebanyakan teks-teks Islam mempunyai makna umum, dan ia terbuka kepada pelbagai tafsiran kerana Tuhan tahu orang akan hidup dalam pelbagai keadaan. 

S: Anda telah berkata sebahagian daripada tradisi dan ritual Islam tidak mempunyai asas dalam ajaran Nabi Muhammad saw. Beberapa pandangan ini sebagai pelampau dan mendakwa bahawa pandangan anda dikaitkan dengan tafsiran Wahabi Islam. Adakah ini benar? 
A: Jika bercakap tentang bagaimana untuk menyembah di dalam Islam, ya, terdapat banyak perkara yang saya bersetuju dengan di sekolah-sekolah pemikiran terhadap inovasi dalam ibadah. Saya tidak boleh menerima amalan ibadat yang tidak berdasarkan bukti daripada al-Quran dan hadis. (Tetapi) Saya bukan Wahabi. Saya bukan pengikut Muhammad bin Abdul Wahhab.Sebenarnya terdapat banyak fatwa dari ulama Saudi bahawa saya tidak bersetuju dengan. Tetapi saya masih fikir mereka mempunyai sumbangan tersendiri bagi masyarakat Islam di seluruh dunia. Kita harus menghargai semua pihak. 

S: Mengapa tafsiran Wahabi Islam tidak digalakkan di Malaysia? 
A: Jika "Wahhabi" ertinya mengajak manusia untuk menjadi fanatik, tegar, tegas, tidak bertolak ansur, dan sebagainya, saya menentang. Pada pendapat saya beberapa pandangan agama di beberapa negara-negara Teluk adalah agak sempit, terutama pada wanita, bukan Islam dan isu-isu politik dan beberapa perkara lain. Terdapat juga banyak pendapat yang kukuh dan relevan di kalangan mereka. Walau bagaimanapun, walaupun kita tidak bersetuju dengan pandangan mereka, yang tidak bermakna kita boleh menuduh mereka keganasan. 

Dalam konteks kewartawanan Barat, perkataan "Wahabi" mempunyai banyak konotasi. Semua mereka membawa kepada pemahaman bahawa ia adalah satu gerakan Islam yang dianggap sebagai ketat mengikuti pendapat undang-undang dan bukti-bukti dari al-Quran dan as-Sunnah dalam deria literal mereka, manakala enggan mempertimbangkan tafsiran yang lebih moden atau Barat dipengaruhi. 

Di Malaysia, perkataan "Wahabi" agak istilah misteri.Ramai yang menggunakan lain-lain istilah atau fitnah, tanpa petunjuk tentang maksudnya. Di sesetengah tempat, seseorang dituduh sebagai Wahabi kerana tidak bersetuju dengan ritual dan kepercayaan karut. Ini termasuk menggantung gambar-gambar individu-individu tertentu seperti yang sultan atau seorang sheikh dalam kepercayaan itu bahawa ia membawa daya tarikan yang baik atau Menambahkan pendapatan mereka, atau mengikat satu benang hitam di tangan satu yang baru lahir, dalam kepercayaan itu bahawa ia akan melindungi bayi dari nasib malang, dan banyak kepercayaan yang salah lain yang menghantui sebahagian masyarakat kita. Apabila orang mula mengkritik amalan-amalan, mereka hanya berkata, "anda adalah Wahabi." 

S: Apa pendapat anda mengenai keadaan semasa politik / agama di Malaysia dengan lebih meluas? Adakah anda berasa bebas untuk mengamalkan kepercayaan anda? Adakah Malaysia menuju ke arah yang betul atau salah, dan mengapa? 
A: Pihak berkuasa agama di Malaysia perlu lebih berfikiran terbuka. Sikap mereka untuk memaksa orang lain untuk berfikir hanya dalam satu cara, dan itu bukan sikap orang-orang yang bertamadun. Mereka harus ingat apa yang berlaku kepada gereja apabila mereka enggan berubah dan menindas orang-orang yang mahu kepada perubahan. 

S: Apakah matlamat jangka panjang anda untuk Malaysia? Jika anda ingin melihat dari segi amalan agama di sini? 
A: Kita perlu "tajdid" dalam masyarakat Islam di Malaysia. Terdapat dua takrif yang berbeza yang boleh diberikan kepada tajdid. Takrif yang pertama adalah untuk mengembalikan wajah asal agama seperti kita dapat memulihkan kembali keadaan sesuatu yang telah menjadi buruk atau telah tamat. Satu contoh yang praktikal adalah pembaharuan lesen memandu kami. 

Takrif yang kedua tajdid melibatkan inovasi unsur-unsur tertentu untuk memenuhi keperluan kontemporari, seperti inovasi kenderaan moden. Dalam hal ini kita bercakap tentang sesuatu yang tidak pernah wujud sebelum, tetapi ia menghidangkan tujuan yang sama asas yang diperlukan oleh manusia.Dalam konteks Islam, inovasi perlu dilakukan apa-apa bahawa itu tidak menukar agama tetapi memuaskan hati pemahaman baru atau pandangan yang dibawa oleh perubahan dalam keadaan, walaupun ia tetap tidak lari dari intipati dan kehendak al-Quran dan al -Sunnah. 

Banyak isu-isu semasa yang kita hadapi hari ini tidak diketahui pada masa lalu. Untuk memastikan kelangsungan hidup berterusan masyarakat, pelbagai pendapat baru diperlukan. Pendapat sarjana Islam yang silam tidak mungkin salah, tetapi mungkin telah luput disebabkan oleh perubahan dalam masa dan keadaan. 

Source: The Wall Street Journal



Artikel berkaitan oleh Blogger Angin Perubahan tentang komen Asri isu Gereja DUMC anda boleh layarinya disini 





Pesanan : satu group fb baru nama 'Facebooker 1Malaysia' telah diwujudkan oleh Panglima pada 6.6.2011. Sasaran 1 Juta sebelum 13 Julai 2012. Sila klik di sini http://on.fb.me/kFnvGS untuk join dan mohon jasa baik anda untuk disebar kepada kawan2 Fb anda. Terima kasih

Tiada ulasan:

Cari Blog Ini

Translate