Pengikut Blog Panglima

02 Januari 2012

Demonstration SMM Condemned By UPSI's Student Representative Council

Need translator ? Click here http://translate.google.com/ 


Demonstrasi SMM dikecam Majlis Perwakilan Pelajar UPSI.


http://www.utaranews.com/2012/01/demonstrasi-smm-dikecam-majlis.html


Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) hari ini mengecam tindakan sekumpulan ahli Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) yang mengadakan perhimpunan haram di hadapan universiti tersebut malam tadi.

Yang Dipertuanya, Muhammad Afiq Fikri Mislan berkata, tindakan tersebut bukan sahaja memalukan golongan mahasiswa malah mencemarkan nama baik UPSI yang berdekad lamanya melahirkan ramai negarawan dan tokoh pendidik.

Muhammad Afiq Fikri berkata, pelajar UPSI tidak sepatutnya dikaitkan dengan tindakan tidak bertanggungjawab itu kerana hampir kesemua peserta perhimpunan itu disertai pelajar luar.

“Kami sama sekali tidak setuju dengan demonstrasi ini kerana ia mengganggu kehidupan pelajar. Mereka yang terlibat dalam demonstrasi ini bukan semuanya mahasiswa UPSI.

“Jika ada pun yang terlibat, mungkin seorang dua dan ia tidak langsung mewakili suara keseluruhan mahasiswa UPSI. Mereka adalah golongan minoriti,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Muhammad Afiq berkata, jika demonstrasi yang diadakan sehingga lewat malam tadi untuk menyelamatkan seorang pelajar UPSI, Adam Adli Abd. Halim daripada dikenakan tindakan tegas pihak universiti, ia sebenarnya tidak perlu dilakukan.

Katanya, pihak universiti sendiri belum membuat sebarang keputusan berhubung tindakan Adam menurunkan bendera tertera gambar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam satu demonstrasi SMM di ibu negara baru-baru ini.

“Lagipun, sebarang tindakan yang mungkin dikenakan nanti bukan diambil secara sambil lewa tetapi berdasarkan bukti-bukti kukuh mengikut penilaian jawatankuasa khas universiti,”


http://tunfaisal.blogspot.com/2012/01/ydp-mpp-upsi-kecam-adam-dan-smm.html


Pesanan : satu group fb baru nama 'Facebooker 1Malaysia' telah diwujudkan oleh Panglima pada 6.6.2011. Sasaran 1 Juta sebelum 13 Julai 2012. Sila klik di sini http://on.fb.me/kFnvGS untuk join dan mohon jasa baik anda untuk disebar kepada kawan2 Fb anda. Terima kasih

2 ulasan:

Kulaan Niring berkata...

sdr Panglima Perang Cyber yang tersohor,

puas Kulaan Niring mencari link blok di blog sdr tapi tidak diketemui... agak2 ada di mana ya???

-Kulaan Niring-

Tanpa Nama berkata...

Ini bukan soal politik. Ini soal maruah pelajar. Untuk makluman saya hanya pelajar, saya tidak suka istilah mahasiswa. Saya belajar dan diajar maka saya berhak komen atas pendapat saya. Saya hanya lihat video dan bukan berada ditempat kejadian. Analisis hanya pada video. Tidak semestinya tepat.

Di Jepun saya tidak pernah lihat ada politik di dalam kampus. Malah tiada istilah pilihanraya kampus. Masing-masing sibuk dengan hal belajar. Saya tidak pernah mengundi kecuali ketika di MRSM dahulu. Itupun tiada masalah disekat mana-mana pihak.

Saya tidak tahu apa itu AUKU. Apa yang diperjuangkan? Saya hanya 2 tahun di UTM melakukan persediaan. Bebas sahaja nak buat apa-apa. Tiada sekatan. Yang kena sekat pun pakai selipar dan baju tidak berkolar. Itu memang silap saya tidak suka pakai kasut dah baju berkolar. Kenapa tak boleh? Halang kebebasan ke? Dulu saya tidak tahu sebab apa dan hanya menyusahkan. Tapi bila saya pakai kasut dan berkolar, baru saya tahu saya ini hensem rupanya. Ramai awek-awek terpikat. Undang-undang dicipta bukan saja-saja.

Undang-undang agama kita kena patuh. Kalau Tuhan kata solat, kita solat. Ada kita bantah?
Bisnes saya pun saya buat undang-undang sendiri. Kalau siapa yang tidak puas hati saya, jangan beli dengan saya.

Analisis saya terhadap video

1) Minit 0.27~1.00 peserta tidak ramai. Yang angkat tangan menyokong hanya sebilangan. Yang lain hanya menonton
2) Minit 3.30 Kami bukan penjenayah? Kenapa pecahkan klinik pada minit ke 5.15? Adakah itu dinamakan kebebasan? Kalau nak protest , halal nak rosakkan harta awam? Itukah bakal guru anak-anak generasi hadapan?
3) Minit ke 4.20 saya lihat 'mahasiswa' yang nak tumbuk polis.
4) Minit 4.47 saya tak nampak polis pukul 'mahasiswa'
5) Minit ke 6~ ada 'mahasiswa' berdarah tetapi tiada bukti polis yang buat

Rasanya tidak perlu nak banding dengan negara lain seperti saya bandingkan diatas. Jepun lain Malaysia lain. Masing-masing ada acuan sendiri. Kalau negara kita tak bagi politik terima sahaja. Tetapi ada negara lain bagi pinjaman untuk belajar? Ada negara yang hantar rakyat belajar luar negara? Yang saya tahu di Asia hanya malaysia yang berbuat demikian. Tidak dinafikan ada juga negara yang sediakan pendidikan percuma tapi tahukah disana kadar cukai makanan mencecah 27%?

Tidak mustahil suatu hari nanti pelajar tadika boleh lawan guru sebab tak puas hati undang-undang sekolah. Demi kebebasan. Ye la, nak lari kat koridor pon pun tak boleh. Nanti ketua kelas ambil nama. Sebab apa? Sebab taknak kasik jatuh je.

Jika benar polis buat keganasan jangan kita ikut. Pecahkan harta awam? Panjat pagar? Ingat sejauh mana baik niat kita, jangan campur dengan keganasan. Sama la dengan polis kalau niat polis nak amankan keadaan jangan guna keganasan. Baru orang respek! Saya pun tak berapa suka dengan sebahagian anggota polis yang rasuah, yang tak buat kerja, dan dia sendiri buat jahat.

'Mahasiswa' itu bakal cikgu. Dimasa akan datang kalau anak murid buat, dia akan beri alasan 'ala cikgu hari tu boleh buat, saya tengok kat youtube muka cikgu'. 'Saya pun nak kebebasan, sebab tu la fly panjat pagar.'

Jom belajar!!

Kalau malas belajar macam saya buat bisnes. Ada juga untung. Kalau pecahkan harta awam rugikan duit rakyat sahaja.

Sekian..
GDJ (Belum ada Datuk)

Cari Blog Ini

Translate