Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

21 Mei 2013

Menteri KDN @zahid_hamidi : Malaysia Bukan Bapa Saya Atau @Anwaribrahim Punya

zahid-pdrm513Sudah kerap kali Datuk Seri Anwar Ibrahim memperlekeh pemimpin-pemimpin kerajaan termasuk Perdana Menteri.Beliau betul-betul 'ambil kesempatan' hentam mana-mana menteri atau pemimpin UMNO kerana bukan ramai yang mahu melayan mulut Anwar yang'tiada insurans' itu.

Sebab itu, Anwar rasa beliau semakin hebat dan terus melolong lebih-lebih lagi sejak pembangkang kalah pada PRU 13 sekaligus impiannya jadi Perdana Menteri turut terkubur.

Macam orang yang makan cili dan sendiri rasa pedas, Ketua Umum PKR itu tak boleh tahan marah kepada Datuk Seri Zahid Hamidi yang gesa rakyat tidak gembira dengan sistem pilihan raya supaya berpindah keluar darinegara ini.

"Kamu ingat negara ini bapa kamu punya? Ini cara menghina rakyat," kata Anwar dalam ucapannya dalam perhimpunan di Seremban, 18 Mei lalu.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu juga anggap kenyataan Menteri Dalam Negeri itu satu kenyataan sombong yang menghina rakyat.

Zahid dalam tulisannya dalam Utusan Malaysia pada 16 Mei menyeru pihak yang enggan menerima sistem pilihan raya Malaysia meninggalkan negara ini dan berhijrah ke negara yang menjalankan pilihan raya mengikutkaedah mereka suka.

Jika Anwar fikir Zahid pengecut dan tidak berani jawab bahasa kesatnya itu, beliau silap besar.

Pada Isnin, Zahid yang juga Naib Presiden UMNO 'pulang paku buah keras' kepada Anwar.

"Negeri ini pun bukan negeri bapa dia punya. Memang bukan (milik) bapa saya. Ini (pun) bukan negeri bapa dia," kata Zahid sambil minta Malaysiakini tulis apa yang dicakapnya itu.

"Yang itu, awak kena tulis, Malaysiakini. Kamu selalu spin. Tolong tulis berdasarkan etika kewartawanan," katanya sambil menuding jarinya kepada wartawan portal pro pembangkang tersebut.

Ditanya lanjut sama ada beliau akan memohon maaf atas tulisan tersebut, seperti  dituntut  setiausaha agung DAP Lim Guan Eng, Zahid berkata beliau tidak sepatutnya berbuat demikian.

"Dia (Lim) yang patut minta maaf kepada saya, sebab salah tafsir kenyataan saya. Bukan saya minta maaf kepadanya," katanya dengan nada serius dalam sidang media pada hari pertamanya di Kementerian Dalam Negeri di Putrajaya.

Dalam pada itu, Zahid menghantar 'signal' jelas kepada mana-mana pihak yang merancang menimbulkan huru hara atau melakukan perbuatan menyalahi undang-undang supaya bersedia menerima akibatnya.

Maksudnya, berani buat berani tanggung kerana kata Zahid "No more warning."

Sehubungan itu, tegas Zahid, pendekatan baru KDN yang diterajuinya adalah dengan memberikan kuasa kepada Ketua Setiausaha Kementerian, Ketua Polis Negara dan ketua-ketua jabatan bertindak berlandaskan
undang-undang yang diperuntukkan terhadap mana-mana pihak yang mencetuskan huru hara dan lain-lain kesalahan..

"Apa juga tindakan tidak ada motif politik tetapi asas perundangan sedia ada. Saya dan timbalan (Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar) tidak akan campur tangan (politik).".

"Jangan marahkan kami atau KDN jika kena tindakan," ujarnya.

Menjawab soalan mengenai pemimpin pembangkang yang mahu polis tumpu kepada soal keselamatan dan bukan menangkap orang politik, Zahid menegaskan, " itu tafsiran orang politik. Kita berjumpa tetapi bukandi jalanan atau gelanggang terbuka tetapi di Dewan Rakyat..jawab di Dewan Rakyat,,".

Beliau menyelar Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng yang yang tidak tahu membezakan langkah politik dengan pelaksanaan undang-undang.

Katanya, pihak terbabit yang masih menentang undang-undang kena'bersedia membayar harga yang mahal' .

"Saya tidak akan campur tangan apa dilakukan Ketua Polis Negara.

Jangan fikir tindakan polis adalah tindakan politik sebaliknya polis akan melaksanakan tindakan ikut undang-undang yang sedia ada,"tegasnya.

Selain Wan Junadi hadir sama dalam sidang media itu Ketua Setiausaha KDN Datuk Seri Abdul Rahim Radzi dan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar. – 20/5/2013- OLEH ROSLAN BIAN




Sent from my iPhone

Tiada ulasan:

Cari Blog Ini

Translate