Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

06 Mac 2015

Kenyataan Media : Presiden ASWAJA Kecam Mufti Perlis Tuduh Ust Kazim Guna Hadis Palsu

Kenyataan Media

1. Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah Malaysia (ASWAJA) melahirkan rasa kesal dengan tindakan melulu Mufti Perlis, Prof Dato Dr Asri Zainul Abidin yang menyekat pendakwah terkemuka tanah air Datuk Ustaz Kazim Elias dari menyampaikan ceramah agama di negeri itu.

2. Alasan yang diberikan kononnya DUKE menggunakan riwayat hadis palsu adalah tidak masuk akal kerana pendakwah itu hanya membuat perbandingan antara kenduri kahwin mewah sekarang dgan apa yg diamalkan Rasulullah SAW.

3. Rakaman ceramah DUKE jelas menunjukkan bahawa beliau tidak menyebut Nabi SAW melakukan Kenduri kahwin dgan roti jala dan kuah kari. Sebaliknya beliau hanya menjadikan instrumen itu sbg bahan perbandingan amalan sahaja.

4. Justeru, dakwaan bahawa DUKE pembawa hadis palsu adalah satu tuduhan yang teramat berat dan zalim. Ini kerana pembawa hadis palsu adalah perosak kpd Islam dan pengkhianat kpd Nabi SAW.Ia dikategorikan sbg jenayah berat dlm Islam. Dan di akhirat kelak dijanjikan balasan api neraka.

5. Sebagai Seorang Mufti, sepatutnya Dr Asri bersifat terbuka dan matang iaitu dgn merujuk kpd DUKE terlebih dahulu sebelum bertindak menyekat ceramahnya dan melabelkannya sedemikian melalui medium rasmi Jabatan Mufti Perlis.

6. Apakah ada rasa kurang senang dalam diri Dr Asri terhadap populariti DUKE yang semakin meningkat?

Ataupun Asri mempunyai agenda tertentu disebalik kes yg memualkan ini. Atau fahaman Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah yang disampaikan DUKE tidak sealiran dengan beliau.

7. Hasilnya ternyata tindakan salah faham yg bersifat gopoh sebegini telah berjaya menimbulkan fitnah pada agamawan, institusi Mufti dan merugikan umat Islam.

8. Inilah padahnya apabila mufti yang dilantik tidak mempunyai nilai etika kemuftian, tiada integriti dan sering teruja mencetuskan kontroversi.

9. Dr Asri dilihat pernah mengecam YAB PM yg memakai kurta sewaktu hadir majlis Thaipusam, mengkritik Sultan Johor yg hidup mewah, mencabar Mufti Kedah utk berdebat tntg Wahhabi, memperlekeh Fatwa N9 berkaitan Wahhabi,pernah ditangkap Jabatan Agama Islam Selangor dan pelbagai isu lain. Tetapi apabila diajak berdebat secara ilmiah beliau kelihatan banyak menikus. Sayangnya, beliau masih dipilih sebagai Mufti.

Oleh itu, tiba masanya Majlis Fatwa Kebangsaan atau SUK mengeluarkan garis panduan bagi Mufti supaya institusi Mufti kembali dihormati dan disegani masyarakat.


Presiden ASWAJA
Zamihan Mat Zin al-Ghari


Panglima : nasihat yang betul perlu diberi kepada pihak yang membuat cadangan nama kepada DYMM Sultan untuk mengelakkan mufti seperti Dr Asri dilantik menjadi Penasihat agama Perlis.

Kedudukan Mufti sangat hebat dan jika silap orang dipilih maka ia akan membawa kesan sangat buruk kepada Islam dan juga meresahkan penganutnya.

Harap jangan ada lagi kenyataan liar dibuat oleh Dr Asri yang boleh memalukan kedudukan Mufti, kerajaan Perlis dan juga pihak Istana yang berkenan memilihnya sebagai Mufti.

Semoga Allah memberi taufik kepada kita semua.



Sent from my iPhone

Tiada ulasan:

Cari Blog Ini

Translate