Teks Penuh
Syarahan Timbalan Perdana
Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi
Tajuk : Pengislahan radikalisme dan ekstremisme
Auditorium Malaysia, Pusat
Pengajian Islam Oxford (OCIS), Universiti Oxford, London,
Rabu 9 November 2016.
Pengislahan radikalisme dan ekstremisme
Saya bercakap hari ini bukan sahaja sebagai seorang Muslim sejati, tetapi juga sebagai rakyat Malaysia dan mewakili umat Islam di dunia Melayu. Islam sebagai agama yang terakhir diturunkan, dan Nabi Muhammad yang menjadi contoh kepada agama ini bukan diutuskan sebagai 'rahmat bagi orang yang beriman' (al-Taubah: 61) tetapi kepada semua makhluk, (al-Anbiya ': 107).
Al-Quran mengandungi ajaran yang menganjurkan
umat Islam supaya berlaku adil kepada mereka yang dibenci. "Janganlah kebencian kamu terhadap sesuatu kumpulan membuat anda
melakukan ketidakadilan. Keadilan dituntut kerana ia paling dekat dengan taqwa
"(al-Mai'dah: 8):
Dalam sejarah panjang Islam di beberapa bahagian
di dunia, seperti Sepanyol, beberapa
bahagian di Afrika dan Asia Barat, Balkan dan Asia Selatan dan Tengah dan dunia
Melayu, prinsip keadilan dan mengasihani ditegakkan oleh ramai pemimpin
politik, cendikiawan dan pentadbir daripada pelbagai institusi politik,
pendidikan, dan undang-undang. Walaupun terdapat pelbagai cabaran dalaman dan
luaran yang perlu dihadapi, ia adalah etika ketamadunan sejagat yang
sebenar.
Kedatangan dan penyebaran Islam di Alam Melayu bermula pada abad ke-7 dengan transformasi pandangan
dunia dan rangka kerja etika, budaya dan sosiopolitik daripada orang tempatan.
Menjelang abad ke-12 dan ke-13,
proses ini berkesan dipergiatkan dengan berkesan oleh generasi ulama dan
individu lain yang berasal dari Hadramaut,
tanpa sebarang bantuan ketenteraan. Di sini, tamadun Islam bercambah untuk
beberapa abad yang berpusat di beberapa bandar utama seperti Melaka dan Acheh.
Ia telah bertahan sekalipun mengalami beberapa
penaklukan dan penjajahan dalam tempoh jangka panjang di beberapa bahagian alam
Melayu yang lain oleh Buddha Thai,
Portugis Katolik dan Sepanyol, Belanda Protestan, dan British Anglican, dan
juga Shintoist Jepun.
Malaysia pada hari ini menjadi pusat demokrasi
pelbagai agama dan budaya yang menjadi kebanggaan kami, yang paling lama
terjalin tanpa gangguan dalam sejarah dunia Islam moden. Sementara umat Islam
membentuk majoriti dan dengan pematuhan kuat terhadap Islam, hak-hak agama,
bahasa, budaya dan sosioekonomi rakyat yang menjadi penganut agama lain bukan
sahaja diterima tetapi diraikan.
Kepentingan
bahasa Melayu sejak sekian lama, sebagai bahasa kebangsaan, tidak
menghalang kita daripada menyokong sekolah
vernakular seperti Tamil dan Cina, program televisyen nasional dalam
bahasa-bahasa vernakular pada waktu perdana. Majoriti rakyat Malaysia yang
paling kaya, sejak merdeka, adalah bukannya dari kalangan Melayu Islam atau
Bumiputera tetapi daripada rakyat bukan Islam.
Toleransi unik ini, yang kita panggil Muhibbah, berasal dari perkataan Arab
iaitu 'hubb', yang bermaksud cinta, menimbulkan cabaran tertentu terhadap
aspirasi integrasi nasional kita, namun kita berjaya melepasinya. Kita adalah
satu contoh perpaduan dalam kepelbagaian di dunia ini. Rakyat dan kerajaan
menyedari kepentingan utama dalam menolak segala bentuk ekstremisme,
radikalisme, dan keganasan. Oleh itu, kita dapat menjalankan aktiviti harian
tanpa rasa takut, tidak seperti di beberapa negara lain.
Punca Radikalisasi
Terdapat banyak faktor saling berkait yang
membawa kepada ekstremisme, radikalisme, peperangan dan keganasan. Dalam dunia
globalisasi, kesan radikalisme dan ekstremisme terhadap hubungan dan
keselamatan antarabangsa dan kesannya tidak hanya terhad kepada umat Islam
tetapi juga kepada mereka yang menganut agama lain dan ideologi sekular. Ini
sering kali disalahertikan dalam nama-nama agama, ideologi, Raja, negara,
kesucian etnik dan bahasa, bahkan kemanusiaan.
Penjajahan
Eropah di Amerika Latin, beberapa bahagian Afrika dan Asia telah dilakukan
atas nama Tuhan dan negara. Seperti yang kita semua tahu, emas dan kekuasaan adalah tujuan sebenar ia dilakukan.
Perang
Dunia Pertama dan Kedua serta perang
Korea dan Vietnam boleh dikaitkan terutamanya di atas sebab-sebab ideologi.
Tragedi Balkan pada asasnya berdasarkan atas alasan etnik-agama. Pembunuhan
beramai-ramai di negara majoriti Kristian
Rwanda adalah sebahagian besarnya didorong oleh fahaman berpuak; perang saudara Uganda disebabkan
terutamanya oleh agama Kristian radikal,
pembunuhan beramai-ramai umat Islam di Ivory
Coast adalah diakibatkan oleh etnik-agama, yang dilakukan oleh orang asli dan Kristian.
Perang
saudara Sri Lanka lebih satu dekad antara kumpulan pemisah minoriti Hindu-Tamil yang menggunakan kaedah
sama yang diguna pakai pengganas muslim- menentang kumpulan majoriti Sinhalese Buddha didorong oleh faktor
agama dan etnik.
Di sini, fokus kita adalah pengakaran ektremis
Muslim, keganasan dan radikalisme. Fenomena ini telah memangsakan bukan sahaja
orang yang disasarkan secara langsung, tetapi juga umat Islam di seluruh dunia
dan menyemarakkan perasaan Islamo-phobia.
Bagi memahami fenomena ini, adalah penting untuk kita melihat faktor luaran dan
dalaman.
Untuk mencabut pokok, ia tidak cukup sekadar
hanya mencabut ia dari tanah, kerana baki akar pokok terbabit mungkin masih
hidup dan akan terus hidup dan membiak. menghapuskan pokok melibatkan juga
mekanisme lain sehingga semua sisa tersembunyi dihapuskan dengan
berkesan.
Dengan cara yang sama tetapi lebih rumit, pengislahan ekstremisme, radikalisme,
dan keganasan di kalangan sebilangan
kecil umat Islam melibatkan pemahaman yang betul dan tajam terhadap sebab
sebenar dalaman dan luaran mereka, dengan penggunaan pendekatan yang bijak dan
konsisten serta pelbagai dimensi dalam pencegahan, pembetulan dan
hukuman.
Faktor dalaman
Ekstremisme
(ghuluw) adalah jenayah mengikut pandangan dan etika Islam, manakala kesederhanaan (wasatiyyah), yang telah
diamalkan secara universal sepanjang sejarah Islam, adalah suatu kebaikan yang terpuji (fadhilah). Umat Islam
sederhana yang kebanyakannya tergolong dalam ajaran ahli sunnah wal jamaah,
telah menghasilkan banyak risalah utama memperincikan pelbagai bentuk
ekstremisme, radikal, dan trend keganasan yang telah muncul dari dalam
masyarakat Islam bermula dari awal abad Islam.
Kita boleh menyebut kerja seperti Al-farq bayn al-Firaq oleh Abdul Qahir
al-Baghdadi (d.1037), Tahafut al-Falasifah, Ihya Ulumuddin, dan Munqidh min al-Dalal
oleh Hujjatul Islam Abu Hamid al-Ghazzali (d . 1111), dan Kitab al-Milal wa
al-Nihal, oleh Abdul Karim al-Shahrastani (d.1153) dan lain-lain
lagi.
Ekstremisme
wujud walaupun di kalangan ahli Sufi.
Pemikir Sufi yang terkenal juga telah mengesan pelbagai trend ekstremisme dari
kalangan mereka yang mendakwa benar-benar mengikut ajaran kerohanian dan etika
Islam. Kita boleh melihat ini dalam dua daripada nukilan popular Islam seperti Risalah al-Qushairiyyah fi 'Ilm al-Tasawwuf
Abdul Karim al-Qushairi (d. 1072) dan Kashf al-Mahjub Ali Uthman al-Hujwiri (d.
1072).
Dalam dunia Melayu, nukilan salah seorang ulama
terkenal iaitu Nuruddin al-Raniri (d.
1658) yang paling berharga iaitu Hujjat
al-Siddiq li-Daf'i al-zindiq dan Lataif Al-Asrar juga boleh dirujuk.
Ini dan lain-lain kerja teologi, undang-undang,
etika, dan kerohanian diajar dalam pelbagai peringkat pendidikan Islam
tradisional dan membantu membentuk pandangan hidup dan amalan umat Islam dalam
berurusan dengan pelbagai doktrin asas, prinsip undang-undang dan politik serta
kontroversi. Malah pembunuh upahan dari puak Khawarij dan Batini iaitu Hashashiyun-,
yang berjaya melakukan perbuatan keji yang amat besar untuk beberapa waktu,
akhirnya dikalahkan secara intelektual tidak lagi dianggap signifikan secara
sosial dalam sejarah kita.
Ketika ini, istilah 'Islam Sederhana,
fundamentalis, ekstremis dan radikal' ditafsirkan terutamanya dari perspektif
Barat. Kebiasaannya, bagi umat Islam yang menolak atau mencabar banyak prinsip
dan amalan Islam asas, dan pada masa sama tidak kritis menerima piawaian moral
bukan Islam sekular, Barat dan lain-lain, mereka dianggap sebagai golongan sederhana dan inklusif. Umat Islam yang
dengan secara bijak menerima kebanyakan prinsip rohani, moral dan undang-undang
Islam tradisional dan menghargai secara kritikal beberapa bahan bukan Islam
sekular, Barat dan lain dijenamakan sebagai fundamentalis dan eksklusif. Mereka yang lebih vokal dituduh
sebagai ekstremis, radikal dan
mungkin akan disyaki cenderung secara tersembunyi melindungi keganasan.
Amalan wacana Islam de-tradisionalisasi dan de-spiritualisasi
menjadi lebih ketara sejak abad ke-19.
Pengaruh visi Islam yang lebih sempit dan lebih legalistik telah menjadikan
kuasa politik elemen paling utama dalam amalan, wacana dan kesedaran agama.
Undang-undang dan politik secara tradisinya telah diletakkan di kedudukan lebih
tinggi berbanding yang diperuntukkan secara tradisinya. Kajian Tafsir Al-Quran
dan hadis-hadis yang sempit juga dibuat dari perspektif politik dan undang-undang.
Kajian (teologi)
dan pendapat dari ahli Sufi
diketepikan, seterusnya sumber etikal,
spiritual dan intelektual banyak dihalang daripada minda umat Islam. Kita
juga dapat perhatikan bahawa ulama, penulis dan individu dan kumpulan lain berhaluan kiri yang memberontak secara
terhadap pihak berkuasa Islam yang ditubuhkan, diberi status moral lebih tinggi daripada yang lain, berbanding integriti sebenar kehidupan moral
mereka serta nilai sebenar sumbangan intelektual
dan sosial mereka.
De-tradisionalisasi pendidikan Islam juga
mewujudkan penolakan tafsiran yang dibuat oleh falsafah politik Islam. Oleh itu
sesetengah penulis yang belajar sendiri dan pertubuhan Islam bermotifkan
politik menolak kesahihan kerajaan Islam
yang sedia ada dan mencanangkan penubuhan teokrasi
Islam mengikut cara mereka dengan matlamat akhir membentuk Khalifah global.
Selain mengabaikan kedudukan politik konservatif majoriti ulama tradisional,
individu dan kumpulan ini juga tidak
mengiktiraf pihak berkuasa agama yang dilantik oleh negara itu sendiri yang
berperanan untuk menjaga kepentingan dan hal ehwal orang muslim di negara
berkenaan.
Pendidikan Islam tradisional menyemai kepentingan
syariat Islam yang terhasil daripada pemahaman betul dan meluas secara beransur-ansur
dan aplikasi Islam sebagai satu sistem falsafah dan etika. Tafsiran dan
aplikasi syariah telah disemai dengan semangat Maqasid al-Syariah, yang merupakan pantulan dari prinsip falsafah
dan etika utama Islam. Ia mengambil kira aplikasi pelbagai konteks
sosio-sejarah yang berkaitan apabila kedudukan undang-undang, dan konteks
kontemporari kreatif, inovatif mereka. Dalam hal ini berijtihad di kalangan
pihak berkuasa sentiasa digalakkan.
Golongan ekstremis dan radikal secara hampir literal mentafsirkan Perundangan
Syariah tanpa pengiktirafan maqasid, konteks sejarah mereka dan juga
syarat-syarat semasa. Namun begitu, terdapat satu lagi jenis ekstremisme dan radikalisme dalam masyarakat Islam
kini.
Mereka terdiri daripada kumpulan umat Islam yang vokal yang mahu
meliberalisasi dan mengubah Islam dan Syariah Islam, yang didasari daripada
beberapa pandangan falsafah moden dan
sekular melampau, mengilhamkan dan kebertanggungjawaban terhadap hak asasi
manusia, serta tanggapan terhadap kemajuan, pembangunan dan kebahagiaan.
Walaupun mereka ini sangat kritikal
dalam apa juga cubaan untuk memberi nafas
baru kesedaran dan amalan dalam masyarakat Islam, mereka nampaknya kurang kritikal dalam mengguna pakai
kaedah konsep idea sekular yang ekstrem.
Walaupun mereka betul-betul menekankan kepentingan melihat tafsiran
dan amalan dalam konteks sosio-sejarah Islam tradisional, mereka
seolah-olah meninggalkan kebanyakan
konteks falsafah, agama, dan
sosio-sejarah idea dan institusi moden barat. Walaupun mereka berhujah dan memperjuangkan
pendirian mereka atas nama liberalisme dan hak asasi manusia, mereka sering
kali tidak menunjukkan semangat liberal
tulen terhadap agama Islam konservatif.
Mereka dengan mudah dilihat mengenepikan hakikat
bahawa pandangan hidup Islam tradisional dan pendidikan telah meletakkan
kepentingan yang besar terhadap ilmu dan hikmah di peringkat tertinggi, tanpa
mengira asal-usulnya. Pemikiran dan tamadun awal Islam telah mendapat manfaat
daripada penilaian kritikal, penerimaan dan penerapan idea dan institusi asing
sebelum Islam. Proses kritis dan kreatif
ini dinamakan oleh ulama sebagai Islamisasi.
Golongan liberal
yang diterangkan sebelum ini, adalah tidak
sederhana seperti yang diperkatakan oleh media dan penganalisis. Sama
seperti golongan ekstremis agama, golongan liberal yang melampau tidak mewakili suara dan kesedaran majoriti
di Malaysia dan di negara-negara lain. Dialog
di antara mereka dengan rakan bukan Islam dan Barat tidak sampai kepada golongan sasaran. Sebaliknya, dialog
ini telah tergelincir daripada matlamat mulia mereka, manakala yang
meminggirkan dan meradikalisasikan sesetengah umat Islam.
Ruang demokrasi yang semakin terbuka dan pengaruh
media sosial dalam masyarakat Islam seperti di Malaysia boleh disalahgunakan
oleh kedua-dua jenis ekstremis, yang
boleh membawa kepada keganasan dan
gangguan sosiopolitik, dan membawa kepada kesengsaraan kepada sebahagian besar orang ramai. Kita mengambil
semua langkah yang mungkin untuk mengelakkan senario itu. Ini adalah faktor
dalaman.
Faktor luaran
Sebahagian besar
umat Islam adalah bukan ekstremis -
walaupun beberapa etika-moral
tradisional mereka tidak diterima oleh golongan sekularis moden sehinggakan mereka terpaksa mengambil tindakan
ketenteraan untuk mempertahankan tanah air dan hak asasi manusia mereka.
Terdapat beberapa faktor luaran yang telah banyak
menyumbang kepada kebangkitan ekstremis Muslim, radikalisasi dan keganasan di
seluruh dunia. Serangan berterusan dalam pelbagai bentuk terhadap umat Islam
dan Islam menjadi faktor luaran seperti yang kita maksudkan. Walaupun ini sudah
tentu bukan perkara baru, kejadian berterusan dalam zaman Internet dan
pergerakan mudah manusia secara global akan membangkitkan kebencian mendalam di
kalangan ekstremis mahupun di kalangan umat Islam biasa, dan akan memberi motivasi kepada sebilangan kecil orang
yang hilang panduan untuk mengembangkan tindakan dan ideologi ekstrem dan radikal.
Serangan bertalu-talu terhadap Nabi Muhammad SAW
dan Al-Quran, kritikan yang tidak wajar terhadap sebarang percubaan Muslim
untuk hidup menurut prinsip asas syariah, diskriminasi terhadap umat Islam
berlaku hampir setiap hari. Kebebasan
beragama Islam di beberapa negara
liberal Barat, yang memperjuangkan hak
asasi manusia global, kepelbagaian budaya dan toleransi, nampaknya semakin terhad dengan pelbagai alasan.
Tragedi Balkan
telah ditamatkan selepas mengorbankan banyak nyawa. Tetapi penderitaan yang
telah ditanggung sekian lama oleh rakyat
Palestin, Rohingya di Myanmar, Thai-Melayu di Selatan Thailand, Bangsamoro di Filipina,
dan lain-lain minoriti pribumi Islam di Asia Tengah tidak diselesaikan. Kita
lihat majoriti mangsa dalam krisis di Afghanistan,
Iraq dan Syria adalah umat Islam.
Dalam beberapa kes penempatan semula umat Islam
dari tanah air mereka, dan hak asasi manusia yang semakin berkurangan,
penghinaan dan penderitaan tertentu sebagai rakyat di tanah air mereka sendiri,
akan mencungkil kebencian mendalam dan kemarahan bukan sahaja terhadap pelaku
langsung, tetapi juga sekutu mereka. Negara Islam dan masyarakat antarabangsa
mesti bekerja dengan lebih keras untuk mengatasi segala sisa rintangan untuk
mencari penyelesaian kekal yang boleh digunakan.
Kita percaya bahawa ideologi ekstrem dan radikal
adalah produk pemikiran yang amat sesat digabungkan dengan rasa putus asa dan
terdesak yang serius. Pemikiran itu melahirkan keberanian melulu, yang tidak
menunjukkan kepedulian terhadap bukan sahaja semua undang-undang dan konvensyen
antarabangsa, malah nyawa mereka sendiri. Insiden berulang Islamophobia dan 'double
standards' yang seringkali berlaku terhadap Islam dan umat Islam akan
digunakan oleh ekstremis dan militan
Muslim untuk merekrut ahli baru mereka di seluruh dunia.
Pengislahan Radikalisasi dan
Ekstremisasi
Kita di Malaysia agak bernasib baik. Dalam 59
tahun kewujudan negara moden kita, Malaysia, walaupun mempunyai pelbagai etnik,
agama, bahasa dan budaya, telah menidakkan insiden oleh ekstremis agama atau etnik
dan radikalisme. Sudah tentu tidak
keganasan.
Rusuhan
kaum yang paling buruk 1969, insiden
Memali (1985) dan Kampung Medan,
Petaling Jaya (2001) adalah tiga titik
hitam dalam ruang luas kanvas putih kewujudan bersama yang harmoni dan aman.
Mungkin ada satu atau dua insiden lain yang lebih kecil. Kita juga setakat ini,
juga tidak mengalami sebarang konfrontasi ganas besar antara orang
Islam dan bukan Islam, atau di antara kumpulan yang berbeza daripada Islam
berdasarkan tafsiran berbeza daripada Islam sama ada Sunni menentang Syiah, Wahabi
menentang Bukan Wahabi, dan lain-lain.
Alhamdulillah. Walau bagaimanapun, saya fikir,
serba sedikit ketegangan dan salah faham memang wujud dan ia tidak dapat
dielakkan dalam mana-mana masyarakat majmuk yang besar. Usaha kita untuk
pengislahan ekstremisme, radikalisme dan keganasan melibatkan pendekatan
serampang tiga mata dan saling berkait:
i)
pendidikan; ii) undang-undang; dan iii) ekonomi dan sosial.
Sistem
pendidikan kita ketika ini daripada yang paling rendah hingga ke peringkat
tertinggi telah secara relatifnya berjaya mewujudkan rakyat pelbagai budaya
yang berpendidikan, beragama-beretika, mahir dan bersatu. Bagaimanapun kita
mesti terus mengukuhkan ciri-ciri positif, menyemak dan membetulkan apa-apa
kekurangan dan kecacatan serta menambah ciri baru untuk menangani cabaran masa
depan yang bakal muncul.
Dalam konteks spesifik wacana kita sekarang, kita
perlu mentradisionalisasi semula kandungan sistem dengan mengukuhkan pandangan
tradisional Islam seperti yang dipersetujui oleh majoriti terbesar ulama
tradisional berwibawa dalam pelbagai bidang pemikiran dan kebudayaan Islam. Ini
perlu dilakukan dengan mengambil kira konteks sejarah yang relevan dan
keperluan semasa, serta apa yang bakal berlaku pada masa depan. Kaedah
pengajaran dan peperiksaan perlu lebih analitik dengan membuat perbandingan
antara agama dan kebudayaan sedunia yang lain.
Penerapan cara berfikir dan bertindak yang betul
dan wajar bukan hanya dijalankan dalam pelarasan pendidikan formal. Ia adalah
sebahagian daripada usaha untuk menyemai elemen utama ini ke dalam tradisi
pendidikan dan budaya kita dalam setiap aspek kehidupan masyarakat.
Di Malaysia
terutamanya di bandar dan bandar besar, semua program rasmi secara umumnya
melibatkan pelbagai budaya dan agama. Yang paling menonjol terutamanya melalui
tradisi 'Rumah Terbuka' pada musim perayaan tahunan semua agama utama di negara
ini. Tetapi kita perlu mempunyai lebih banyak dialog antara agama dan interaksi
terutamanya pada peringkat menengah dan pengajian tinggi yang akan membantu
menggalakkan persefahaman, belas kasihan, dan kebajikan antara kaum.
Kebersamaan perlu ditekankan, tetapi kita tidak
boleh memaksa perpaduan tiruan
berikutan perbezaan asas dan nyata kerana ia boleh membawa kepada penindakbalasan ekstremisme dan radikalisme.
Mereka yang merasakan bahawa aspek asas agama, budaya dan identiti mereka
secara konsisten ditindas demi
pematuhan kepada kehendak yang kuat akan membangunkan kebencian mendalam, kemarahan, dan penentangan. Apabila kuasa yang
dilihat menyusut, atau apabila iklim sosial teruja dengan kemarakkan acara
tertentu, perasaan berkenaan akan menyemarak dengan ia tidak dapat dikawal dan
dijangka.
Saya fikir, adalah lebih jujur untuk mengiktiraf
dan mengakui perbezaan ini dan meletakkan ia di tempat sewajarnya. Hakikatnya,
seperti yang diperhatikan oleh Syed
Muhammad Naquib al-Attas, seorang UIama Islam semasa, yang
mengkategorikannya menerusi pengetahuan dan perbezaan boleh dilakukan kerana
ciri-ciri yang membezakan dari yang lain. Ingin saya tegaskan di sini bahawa
hasil tulisan dan aktiviti ulama berwibawa seperti Syed Muhammad Naquib al-Attas di Malaysia dan di rantau ini telah
secara signifikan menyumbang kepada pemahaman dan penggunaan Islam sebagai
agama dan tamadun beretika yang lebih baik.
Penindasan, tindakan tidak bertamadun, dan
ketidakadilan telah dilakukan terhadap sesama manusia kerana kegagalan dan
keengganan untuk memperbaiki dengan adil perbezaan antara kita. Di sini saya ingin berkongsi berita gembira
bahawa di Malaysia, kita telah agak berjaya dalam mengenal pasti dan menahan
pelbagai trend radikal dan ekstremis.
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dengan bantuan pelbagai
institusi telah membuat laporan yang kerap berhubung kumpulan dan individu
berkenaan. Langkah pencegahan secara sistematik dan serius serta program
pemulihan dilaksanakan secara berterusan. Juga langkah undang-undang dan pencegahan yang sedia ada dalam menangani
radikalisme dan ekstremisme telah membolehkan kita untuk mengenal pasti dan
menahan 230 individu yang terbabit dalam
aktiviti Daesh sejak Februari 2013, 90 daripada mereka (74 lelaki dan 16
perempuan) telah terbabit dalam kegiatan di Syria.
Undang-Undang dan de-radikalisasi:
Di dalam undang-undang, Malaysia telah memperkenalkan
undang-undang berkaitan iaitu Akta
Pencegahan Jenayah 2015 (POTA) dan Langkah-Langkah
Khas terhadap Keganasan dalam Akta Negara Asing 2015 (SMATA). Kedua-dua
undang-undang selaras dengan semangat dan tujuan mengikut Resolusi Majlis Keselamatan PBB (UNSCR) 2178 terutamanya dalam
memantau dan mengawal selia Militan
Pengganas Asing (FTFs).
Malaysia terus bekerjasama rapat dengan
negara-negara lain dan pertubuhan antarabangsa dalam meningkatkan keselamatan
sempadan untuk mengekang pergerakan pengganas. Pada 2 Oktober tahun lalu, kita
telah menjadi tuan rumah Mesyuarat Khas
Menteri-Menteri ASEAN berhubung Kebangkitan Keganasan Ekstremisme dan
Radikalisme, yang mengukuhkan lagi komitmen serantau dan kerjasama untuk
mengislah gejala ini terhadap keamanan global.
Seterusnya, pada 25-26 Januari 2016 kita telah menjadi tuan rumah Persidangan De-radikalisasi Antarabangsa
untuk menghasilkan prosedur operasi standard / SOP de-radikalisasi. Persidangan
itu juga menarik penyertaan dari semua negara Asia Tenggara dan negara lain
termasuk United Kingdom, Arab Saudi,
UAE, Jepun dan China.
Strategi De-radikalisasi
di Malaysia memerlukan kerjasama strategik antara kerajaan, masyarakat awam
termasuk sektor swasta untuk mengekang individu atau kumpulan individu daripada
terbabit dalam 'aktiviti' radikalisme /
ekstremisme di dalam atau di luar negara. Pendekatan mendekati yang
berkesan dan kaunseling dilakukan secara berterusan untuk memulihkan ekstremis
berpotensi / pengganas. Ia dijalankan dengan kerjasama penuh pelbagai
kementerian dan jabatan termasuk Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan
Masyarakat, Kementerian Pengajian Tinggi dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia,
Jabatan Perdana Menteri.
Tahun lalu kementerian saya juga telah
memperkenalkan program pemulihan yang agak komprehensif khusus untuk kumpulan
ini, yang dipanggil Modul Bersepadu
Deradikalisasi untuk Pengganas (Kementerian Dalam Negeri, 2015). Ia adalah
dokumen 263 muka surat yang
mengandungi sub-modul yang berkaitan dengan diri dan pengurusan diri, kemahiran
sosial, nilai-nilai kerohanian dan moral, pemikiran dan psikologi, tingkah laku
jenayah, keselamatan, kerjaya dan keluarga, dan kenegaraan. Program de-radikalisasi
ini melibatkan tiga fasa bagi tempoh dua
tahun.
Malaysia terus memantau pergerakan pengganas
menerusi semua saluran dan media yang bertujuan untuk menafikan penyokong
ekstremis mempromosikan ideologi salah mereka dan menidakkan peluang untuk
meneruskan kegiatan mereka.
Sosioekonomi:
Untuk mengislah ekstremisme, radikalisme dan
keganasan dalam apa juga bentuk secara konsisten dan berjaya, kita perlu
mengekalkan, atau sebenarnya meningkatkan perpaduan sosio-politik, integriti
dan kestabilan negara. Kita juga perlu mengharungi cabaran ekonomi semasa yang
dihadapi semua negara di seluruh dunia. Keadaan ini adalah saling berkait
antara satu sama lain, dan ia bergantung kepada orientasi rohani yang betul dan kompas etika dan moral rakyat terutama kepemimpinan di semua
peringkat.
Sebagai umat Islam yang prihatin, kita sentiasa
diingatkan dalam sabda Nabi SAW yang
bermaksud bahawa Allah tidak mengekalkan
kerajaan yang tidak adil, walaupun ia seorang Islam; dan sebaliknya Dia akan
menyokong kerajaan yang adil walaupun ia bukan orang Islam.
Kita juga sentiasa diingatkan oleh sebuah hadith
lain Nabi, Allah menjawab doa-doa daripada orang yang telah dizalimi tanpa
mengira orientasi agama mereka walaupun mereka bukan Islam. Dalam dunia Melayu,
kedua-dua hadith direkodkan dalam banyak hasil tulisan berkaitan dengan tadbir
urus, salah satu daripadanya ialah Taj
al-Salatin pada abad ke-18 oleh Bukhari
al-Jauhari.
Kita percaya jangka hayat panjang sistem kerajaan
yang dipimpin oleh UMNO sejak kemerdekaan pada 31 Ogos 1957 adalah kerana keupayaannya berlaku adil kepada
pelbagai lapisan masyarakat berbilang budaya dan berbilang agama. Masih banyak
yang perlu dilakukan. Perjalanan kita masih panjang, tetapi kita telah mencapai
sejauh ini dengan gembira dan selamat. Kita mesti terus maju dengan
berhati-hati tetapi dengan keyakinan dan harapan yang besar.
Kesimpulan
Kesimpulannya, saya ingin menggariskan bahawa ekstremisme, radikalisme, dan keganasan
bukan sahaja didorong oleh kesesatan
orientasi, tetapi juga oleh sekular
tidak kena pada tempatnya, kesukuan,
dan gabungan kepentingan manusia lain. Kita semua perlu menggalas tanggungjawab
untuk mengislah semua elemen trend negatif dengan menangani kedua-dua faktor dalaman dan luaran secara serentak dan dengan bersungguh-sungguh.
Ekstremisme, radikalisme, dan terutamanya keganasan sentiasa dikutuk dalam
ajaran dan amalan Islam tradisional.
Bagaimanapun, tanggungjawab terhadap ajaran sesat dan tindakan dahsyat minoriti yang sangat kecil daripada sebuah kumpulan tidak harus diletakkan di
bahu majoriti yang tidak bersalah.
Tindakan sedemikian adalah bukan sahaja tidak adil tetapi juga akan
membayangkan satu bentuk ekstremisme, bahkan keganasan. Ini secara tidak
sengaja akan menjadi alasan berguna untuk ekstremis sebenar dan pengganas untuk
mewajarkan ketidakpercayaan mereka terhadap pendapat majoriti, dan
undang-undang serta konvensyen antarabangsa, dan untuk merekrut ahli baru
mereka di seluruh dunia.
Sebagai umat Islam, kita mesti menggunakan segala
sumber yang ada dan bekerjasama dengan semua pihak untuk mencegah dan
membendung trend ini. Kita di Malaysia akan terus menjadi penggiat penting
dalam tugas terpuji ini. Tiga tahun lalu, Oxford
Centre for Islamic Studies (OCIS) dan Pusat
Pengajian Lanjutan mengenai Islam, Sains dan Tamadun, Universiti Teknologi
Malaysia (CASIS-UTM) telah mengadakan Perbincangan
Meja Bulat Kedua berhubung Kesederhanaan dan Toleransi dan dalam Pertubuhan
Islam Kontemporari. Saya memuji usaha baik OCIS dan CASIS-UTM dalam usaha
mereka untuk menyokong objektif mulia ini.
Sumber Berita Harian : http://www.bharian.com.my/node/211177?m=1
Tiada ulasan:
Catat Ulasan