Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

30 Disember 2013

3 Cadangan Bagaimana Untuk Mengatasi Kenaikan Harga Barang di Malaysia @NajibRazak @Anwaribrahim


Sekarang ini banyak betul barang mengalami kenaikan harga berikutan penarikan subsidi dan juga kenaikan harga makanan dunia. Kenaikan harga makanan merupakan satu isu global sebenarnya.Bagi isu subsidi, ia adalah isu dalam negera yang sedang "panas" sekarang ni. Sebenarnya memang agak sukar untuk menahan kenaikan harga jika harga diperingkat global mengalami kenaikan yang tinggi. Harga barangan berkenaan turut akan meningkat kerana kos pengeluaran atau eksport meningkat.

Mesti mencabar buat kerajaan untuk jelaskan isu ini sebab ada permainan emosi kebanyakan rakyat. Saya yakin isu inilah yang boleh menjatuhkan kerajaan sekarang jika tidak diterangkan dengan jelas dan betul.

Jadi bagaimana untuk mengatasi masalah kenaikan harga barang?

Bagi saya ada 3 jalan yang boleh diambil untuk mengatasi masalah ini.

  1. Undi Pakatan Rakyat (PR) ketika PRU 13 dan berharap mereka akan turunkan harga
  2. Meningkatkan pendapatan diri sendiri
  3. Kurangkan perbelanjaan terhadap perkara yang kurang penting seperti hiburan,aksesori dan sebagainya.

Ya. Ada 3 pilihan untuk anda pilihan untuk anda pilih. Ini pula komen saya:

Cadangan Satu

Anda boleh mengunakan kuasa anda sebagai pengundi untuk menukar kerajaan. Namun, ia bukan satu jaminan harga barangan akan diturunkan setelah ia naik disebab harga barangan import bukan boleh ditahan tahan. Ia diibaratkan sebagai membina empangan, pada suatu masa nanti ia mungkin akan roboh dan mungkin akan terus memusnahkan segalanya. Dengan erti kata lain, jika kerajaan tidak lagi mampu menahannya, ia tetap akan naik kepada tahap yang sepatutnya. Ia merupakan satu penyelesaian yang sementara sahaja. Harga akan tetap naik setelah kerajaan tidak lagi mampu menahannya dengan subsidi.

Barangan seperti gula, tepung, bawang,susu dan banyak lagi adalah barangan diimport dari negara lain. Harganya akan meningkat bergantung polisi dan harga yang ditetapkan negara pengimport. Harga mungkin boleh diturunkan jika ia dihasilkan di Malaysia. Persoalannya adakah pengusaha produk tersebut akan patuh jika harga pasaran dunia adalah tinggi?

Contoh terbaik ialah minyak sawit. Negara kita adalah pengeluar kedua terbesar di dunia, kenapa harga minyak masak masih mahal? Kenapa tidak diturunkan lagi? Jika ia diturunkan lagi, bagaimana nasib pekebun kecil? Mereka mungkin terpaksa menjual buah sawit mereka pada harga yang rendah juga disebabkan polisi negara untuk memastikan harga dijual pada harga yang rendah. Orang yang ada kebun sawit pasti akan marah jika polisi ini dilaksanakan. Perlu ingat banyak syarikat sepert Tabung Haji (TH) bergantung kepada hasil jualan sawit untuk membayar dividen ahlinya. Jika ia dijual dibawah harga yang sepatutnya, bagaimana pula TH ingin membayar dividen ahli lebih tinggi?

Menurunkan harga boleh menyebabkan mereka yang menjadi pembekal akan rugi. Mereka ini adalah orang Melayu sendiri. Bayangkan jika beras diturunkan harga. Pastinya golongan petani akan menjadi mangsa. Bagaimana survival mereka jika padi dibeli dengan harga yang murah bagi membolehkan ia dijual dengan harga yang murah.

Begitu juga ikan, bagaimana nelayan untuk hidup jika harga ikan dijual pada harga yang murah sedangkan harga pasaran sepatutnya lebih tinggi. Inilah yang menyebabkan ramai nelayan berada bawah tahap kemiskinan. Selain itu, peranan kerajaan yang lemah dalam membantu nelayan untuk memperoleh pendapatan yang lebih tinggi. Sekarang kos menangkap ikan pun semakin meningkat disebabkan sikap sesetengah nelayan yang menjual diesel bersubsidi ditengah laut untuk mendapat duit mudah. Setiap kapal laut dalam boleh membawa 20,o0o-25,000 liter diesel. Jika mereka jual RM4.oo seliter, dah untung banyak dah tu.

Seterusnya baca 



Sent my iPhone

Tiada ulasan:

Cari Blog Ini

Translate