Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

06 Mei 2014

Hudud: Perpecahan Pakatan Rakyat Pasti Berlaku - Ahmad @Zahid_Hamidi

Diterbitkan: Isnin, 5 Mei 2014 5:43 PM
Ahmad Zahid Hamidi.
(Ubah saiz teks) 
 
HULU SELANGOR: Perpecahan Pakatan Rakyat seperti yang dibayangkan penasihat DAP, Lim Kit Siang dalam laman blognya baru-baru ini, pasti berlaku kerana DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) masing-masing menentang cadangan PAS untuk melaksanakan hukum hudud, kata Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

"Saya tidak terkejut dengan apa yang dibayangkan oleh Kit Siang. Ia akan berlaku kerana cadangan pelaksanaan hukum hudud oleh PAS mendapat bantahan keras daripada bekas pengerusi DAP, Karpal Singh," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menziarahi jenazah bekas Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Hulu Bernam, Datuk Mohammed Idris Abu Bakar di kediamannya di Kalumpang, dekat sini pada Isnin.

Ahmad Zahid yang juga Naib Presiden Umno berkata, walaupun terdapat segelintir Ahli Parlimen PKR menentang hudud, bantahan keras DAP dan PKR mengenai pelaksanaannya akan meregangkan hubungan PAS dalam pakatan pembangkang itu.

Menurut beliau, PAS perlu bekerja lebih 'keras dan bijak' untuk meyakinkan dan memenangi hati Ahli Parlimen Pakatan Rakyat bukan Islam jika mereka ingin melaksanakan hukum hudud di Kelantan melalui pembentangan rang undang-undang persendirian di Dewan Rakyat pada persidangan akan datang.

Ahli Parlimen Hulu Selangor (MIC), P. Kamalanathan yang juga ada bersama Ahmad Zahid, berkata walaupun perpecahan itu pasti berlaku, DAP akan memainkan isu itu untuk meredakan kemarahan ahli parti.

"Mereka hanya akan bercakap mengenainya dan tidak akan melakukan apa-apa tindakan. Ini adalah drama DAP semata-mata," katanya.
Beliau berkata, DAP perlu membuktikan keikhlasan mereka jika benar-benar menentang hudud dengan keluar daripada Pakatan Rakyat sekiranya PAS membentangkan rang undang-undang persendirian di Parlimen pada Jun ini.

Lim dalam blognya membayangkan bahawa parti dalam Pakatan Rakyat mungkin berpecah sekiranya hudud menjadi isu utama.


http://www.mstar.com.my/berita/berita-semasa/2014/05/05/perpecahan-pakatan-rakyat/

Tiada ulasan:

Cari Blog Ini

Translate