Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

18 Disember 2017

Isu Baitulmaqdis petanda Perang Dunia Ketiga | Kolumnis | Berita Harian

Isu Baitulmaqdis petanda Perang Dunia Ketiga | Kolumnis | Berita Harian

Isu Baitulmaqdis petanda Perang Dunia Ketiga

Oleh Tan Sri Rais Yatim


PENGUMUMAN Presiden Donald Trump mengenai Baitulmaqdis sebagai ibu negara Israel, pada 6 Disember lalu sudah mencapai tahap krisis dunia terbesar, mengatasi kritis pengumuman Trump terhadap Korea Utara November lalu. Sekali gus, sifat gila akal Presiden Amerika Syarikat (AS) itu sudah nyata.

Kini, AS berdepan dua fasa kritikal terbaru: Pertama, kebencian dan penentangan dunia Islam terhadap serta hegemoni AS memihak dan membela Israel. Kedua, penentangan dunia bukan Islam terhadap AS yang jelas menyalahguna kuasa wilayah dan antarabangsa.

Persidangan tergempar Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC), baru-baru ini, mengutuk dan menolak pengumuman Trump itu, serta mengumumkan Timur Baitulmaqdis, pusat negara Palestin. Namun, dipandang sepi dan sinis Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu dan langsung tidak diulas AS.

Netanyahu menganggap pengumuman OIC itu sebagai mainan mendedahkan, keintiman Israel-AS selama ini termaktub dan layak dihargai setinggi-tingginya.

Sementara itu, sebuah kem pelarian utara Gaza diserang Israel susulan 'tunjuk kuasa' oleh Israel, simbolisme kepada dunia "apa anda boleh buat?" Jet pemusnah Israel merayau angkasa Palestin sebaik sahaja pengumuman Trump itu dihebahkan.

Gerbang pintu keluar masuk di sempadan Gaza, The Kerem Shalom Crossing juga ditutup oleh Israel. Akibatnya, bekalan makanan rakyat pelarian dan tempatan tidak dapat disampaikan.

Israel dengan pantas melakukan serangan ke atas tentera Hamas di kawasan Palestin khasnya Gaza awal Khamis lalu. Pemerhatian Russia melaporkan, tindakan Israel kini bagi mewujudkan suasana 'ibu kota' terhadap wajah fizikal Baitulmaqdis.

Dua isu terbesar harus dijawab oleh dunia Islam, susulan perbuatan khianat Trump itu. Pertama, apakah justifikasi perundangan antarabangsa yang boleh mengiktiraf perbuatan Amerika itu sebagai sah? Jawabnya tiada.

Tindakan Trump tak berasas

Pengumuman Trump itu hanya tindakan pro-Israel yang tidak berasas kepada mana-mana konvensyen undang-undang antaraBangsa. Ia bertentangan semua Resolusi Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) terdahulu. Setakat ini, PBB mengeluarkan 5 Resolusi bertaraf perhimpunan (UN Assembly Resolutions) dan 3 Resolusi Majlis Keselamatan (Security Council Resolutions).

Semua resolusi itu menidakkan hak Israel menduduki mana-mana kawasan atau wilayah Palestin tanpa hasil perundingan. Pengumuman itu nyata tidak menghiraukan ikatan persefahaman keamanan Oslo 1993 dan dokumen proses keamanan Oslo II serta yang ditandatangani di Tabla, Mesir pada 1995.

Baitulmaqdis selama ini diiktiraf, bandar suci tiga agama Abrahamik - Judaisme, Kristian dan Islam sudah tercabul melalui politik dangkal seorang presiden bertaraf gila dunia.

Isu kedua, apakan tindakan dunia Islam dan bukan Islam terhadap Amerika? Ada pemimpin negara Islam sudah membuat kenyataan masing-masing. Raja Salman Arab Saudi menolak pengumuman Trump dan mengiktiraf Palestin dengan Timur Baitulmaqdis sebagai ibu negaranya.

Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan mengeluarkan amaran akan keluar dari Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) jika Trump teruskan implimentasinya.

Negara Islam wajib bersatu

Pendirian Turki kelihatan paling bersifat 'bertindak' disambut baik Presiden Russia, Vladimir Putin. Kedua-dua pemimpin itu kelihatan saling membantu dalam krisis yang membakar semangat di Asia Barat. Malaysia turut mengutuk tindakan Amerika itu. Semangat bersekutu sudah wujud, tetapi belum jelas apakah tindakan negara Islam?

Kali ini, semua negara Islam wajib bersatu di bawah OIC atau secara unilateral melakukan sesuatu mengikut lunas undang-undang antarabangsa. Kaedah terbaik ialah, bersandarkan resolusi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan Majlis Keselamatan PBB, mengasak badan dunia itu mengimplimentasi keputusan 1970-an, 1980-an, 1990-an serta resolusi pasca 2000 berkaitan Palestin. Misalnya, menentukan persempadanan konsep dua negara - Palestin dan Israel. Ini termasuk penentuan kedudukan Masjid Al-Aqsa serta sempadan perbandaran Baitulmaqdis timur dan barat.

Tindakan yang berpaksikan perkara berikut amat relevan disusul dan dijayakan:

Diwujudkan Badan Bertindak PBB Negara Palestin dan penentuan hak kenegaraan Israel mengikut perisytiharan 1948 di samping menentukan implikasi Perisytiharan Balfour oleh Britain pada tahun itu yang memihak kepada rejim Israel. Apa status kuasa Britain ketika itu untuk membuat penentuan sedemikian sedangkan hak Palestin yang wujud sejak enam abad Sebelum Masehi tidak diberi sebutan jelas? Badan ini seharusnya ada pakar perundangan antarabangsa dari negara Islam dan bukan Islam bertauliah serta latar belakang neutral.

Penolakan pengumuman Trump sebagai pengumuman bersendirian unilateral yang tidak punya asas perundangan.

Penentuan sejarah kental yang ada pada Palestin harus dibuktikan bahawa mereka pewaris asal kawasan Canaan yang secara sewenang-wenang diambil Yahudi.

Membuat penentuan semua kawasan Palestin dirampas Israel sejak Perang 1967, termasuk sempadan Mesir-Israel, Tebing Barat, kawasan intifadah Hamas dan kuasa tempatan.

Pemberhentian atau gencatan senjata semua pihak menjelang tercapai butir utama dua negara, dua kerajaan berteraskan undang-undang antarabangsa.

Penentuan tempoh 'selesai penentuan' dilakukan PBB dalam sesi khas yang tidak harus memberi ruang khas kepada AS kerana negara itu berada di pihak 'dicurigai dan tidak neutral'.

Amat aneh, setakat ini isu tidak dihujahkan sebagai tindakan di luar undang-undang. Jika pengumuman Trump ini tidak dibatalkan PBB, risiko Perang Dunia Ketiga amat berkemungkinan di samping muncul kembali gerakan terorisme di luar kawalan.

AS kini mesti bersedia diperangi oleh gerombolan dan anasir ganas. Seperti disuarakan di House of Commons London minggu lalu: "Amerika jangan terkejut jika beberapa lagi serangan 11 September dilakukan." Ahli Parlimen Britain itu mengesyorkan Trump dilarang melakukan lawatan rasmi ke Britain.

Negara Islam kini wajib bersatu. Iran menampakkan kesungguhan dengan mengumumkan bahawa apa-apa perbezaan perjuangan dan sistem pada zaman lalu harus dibenamkan.

Sanggupkah beberapa negara Islam menggunakan bekalan minyak sebagai faktor hukuman terhadap AS dan memboikot beberapa kepentingan? Dunia Islam tidak harus membenarkan seorang presiden gila di dunia Barat menentukan zaman kemanusiaan Islam masa depan.

Penulis adalah Penasihat Sosiobudaya Kerajaan



Sent from my iPhone

Tiada ulasan:

Cari Blog Ini

Translate