Pengikut Blog Panglima

Translate

Video Pilihan

27 September 2018

PAU2018 : Umno takkan berkubur - Wawancara Presiden UMNO - Sinar Harian

Umno takkan berkubur - Wawancara - Sinar Harian

Umno takkan berkubur

Umno takkan berkubur
Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi

MENGAMBIL alih tampuk kepimpinan Umno selepas tidak lagi bergelar kerajaan, bukan tugas mudah buat Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi. Sebagai presiden, beliau mempunyai tanggungjawab besar untuk memastikan Umno terus kekal relevan.

Malah Perhimpunan Agung Umno (PAU) 2018 pada 29 dan 30 September ini turut mencatatkan sejarah kerana buat pertama kalinya Umno berhimpun sebagai pembangkang. Wartawan Sinar Harian, Siti Azielah Wahi dan jurugambar Mohd Izari Rosli bertemu Ahmad Zahid untuk mendapatkan gambaran mengenai hala tuju Umno.

PAU kali ini menarik perhatian kerana penampilan pertama Datuk Seri sebagai presiden dan Umno pula dalam kedudukan pembangkang. Bagaimana Datuk Seri bangkitkan sokongan dan kepercayaan ahli kepada parti?

Ramai yang beranggapan bahawa Umno akan lenyap selepas kalah pada PRU14. Ramai yang mengharapkan Umno dibubarkan. Tetapi peringkat akar umbi mahu kepimpinan yang ada hari ini bangkit. Biarlah apa juga terjahannya, atau permasalahan yang dibangkitkan, yang penting kita perlu mempunyai daya tahan. PAU kali ini kita hanya peruntukkan satu hari sahaja untuk bangkitkan apa juga isu. Lazimnya kita mempunyai empat usul iaitu membahaskan ucapan presiden, usul ekonomi, usul berkaitan agama Islam dan pendidikan. Sekarang kami hanya tumpu pada satu sahaja iaitu sebagai pembangkang bukan kerajaan.

Dahulu kita kemuka empat usul kerana kita mahu pandangan daripada akar umbi tentang apakah yang mahu dilakukan oleh Umno sebagai kerajaan. Ini kerana tunjang kepada kerajaan itu ialah Umno bersama parti-parti komponen lain. Kini kita harus mengubah minda kita. Apakah pandangan jurucakap negeri-negeri yang mewakili akar umbi berkenaan dan inilah yang mahu diketahui oleh para perwakilan dan pada masa yang sama kita haris berlapang dada dan berfikiran terbuka.

Maka kepimpinan Umno merasakan kebebasan untuk menyuarakan pendapat tidak perlu ada kongkongan. Inilah suara yang kita mahu dengar mereka perlu tahu hala tuju iaitu mesti menjadi kerajaan atau sebahagian daripada kerajaan. Itu hala tuju kita. Banyak kaedah yang harus kita perincikan untuk menterjemahkan hala tuju itu saya tidak akan merungkaikan sekarang kerana ia akan mendahului ucapan dasar. Maka eloklah tunggu ucapan dasar saya.

Apakah Umno dan BN mampu menjadi kerajaan semula dalam tempoh terdekat atau selepas PRU15?

Ya mungkin selepas PRU15. Mungkin juga sebelum PRU15.

Namun kita harus bersedia dengan landskap politik di mana dinamik politik harus difahami sepenuhnya kerana keterbukaan kita mengadakan perundingan sesama pakatan pembangkang ataupun di luar daripada lingkaran itu.

Maka dasar pintu terbuka ini kita lakukan semasa-mata demi dinamik politik itu yang tidak harus statik dalam bentuk harakah atau pergerakan kita. Lantas kita merasakan pada perhimpunan kali ini, biarpun kita sebagai pembangkang tapi saya ingin menyatakan kita sebenarnya 'govenment in waiting'.

Apakah bermaksud kerjasama dengan Pas selepas ini akan lebih serius?

Ya, sebagai pakatan pembangkang kita bekerjasama amat serius dengan Pas. Tetapi pada masa yang sama kita juga tidak menolak untuk bekerjasama dengan parti-parti lain yang menjadi pembangkang atau bebas. Kita merasakan bahawa pendekatan kita bukan lagi memberikan perkhidmatan tetapi menggunakan isu kerana terlalu banyak isu yang mendominasi pemikiran rakyat.

Mereka turut terjebak untuk melakukan perubahan tetapi akhirnya penyesalan berada di minda dan hati mereka kerana apa yang harapkan panas hingga ke petang rupanya hujan di tengah hari.

Apakah Datuk Seri melihat ia sebagai satu momentum yang baik kepada Umno?

Yang penting bukan banyaknya parti teras yang bergabung tapi yang utama adalah dokongan daripada rakyat itu sendiri apatah  lagi pengundi yang dicadangkan akan diturunkan had umur.

Dalam keadaan demikian sebagai parti yang progresif, maka kepompong pemikiran kita bukanlah sebagai pembangkang, semata-mata untuk membangkang tetapi membawa isu-isu rakyat yang telah dikelirukan kerana tumpuan isu hanya kepada seseorang.

Apabila tumpuan itu telah berubah tentunya kita perlu berubah dan melihat apa yang hendak dilakukan itu bukan untuk perubahan balas dendam.

Isu MA63 kembali ditimbulkan. Bagaimana Umno menangani perkara ini sebagai pembangkang?

Sebelum ini kita mempunyai dua buah jawatankuasa untuk menilai MA63.

Di Sarawak, jawatankuasa ini dipengerusikan Datuk Nancy Shukry. Di Sabah, ia dipengerusikan Datuk Seri Anifah Aman.

Apa yang kita lakukan rumusan daripada jawatankuasa itu dimasukkan dalam Manifesto BN pada PRU14 lalu namun tidak dapat dilaksanakan apabila tewas.

Tetapi kami mempunyai cita-cita yang besar agar MA63 dapat dilaksanakan.

Maka dalam cadangan kerajaan sekarang untuk meminta pembangkang juga bersama-sama dengan mereka untuk mendapatkan suara dua pertiga majoriti untuk meminda perlembagaan bagi menterjemahkan MA63 ini. Bukan sesuatu yang baru untuk kita kerana kita yang memulakannya dan kita memberi kebebasan untuk ahli Parlimen BN dan Umno untuk mengemukakannya.

Tentunya ia merupakan kesinambungan komitmen kami untuk rakyat di Sabah dan Sarawak menikmati apa yang telah dijanjikan dalam MA63.

Walaupun telah menjadi pembangkang, Datuk Seri masih tidak mengenepikan janji dan perancangan BN sebelum ini?

Ya. kita ikhlas dan kita komited untuk memenuhi kehendak-kehendak dalam perjanjian berkenaan dan kita mesti turut memberi dokongan terhadap hasrat rakyat di Sabah dan Sarawak untuk mendapat hak yang mereka telah janjikan.

Sepanjang terlibat politik, barangkali ini adalah cabaran paling besar?

Inilah pertama kali Presiden Umno bukan perdana menteri dan bukan mudah apabila kuasa tidak menjadi landasan utama kepada Umno.

Tentu ada permasalahan sebagaimana yang telah dihadapi oleh mana-mana parti di dunia ini yang telah kehilangan kuasa dan berlaku kejutan budaya kepada pemimpin-pemimpinnya untuk menjadi pembangkang.

Namun saya berbangga kerana ahli-ahli Parlimen Umno dan BN menjadi pembangkang yang cukup efektif di Dewan Rakyat.

Kita tidak berhasrat untuk terus menjadi pembangkang. Setiap parti politik mesti berhasrat menjadi kerajaan dan Umno tidak terkecuali dalam soal ini. Namun bagaimanakah metodologi hala tuju itu mahu dicapai? Itu tidak perlu kita kongsi. Strategi telah kita susun. Apabila strategi itu kita dedahkan, ia tidak lagi menjadi strategi.

Oleh sebab itu apa yang akan kami lakukan akan dapat dilihat oleh rakyat bahawa dinamika Umno dan BN itu terus relevan walaupun banyak bacaan-bacaan politik menyatakan ini adalah kubur terakhir kepada Umno, malah Umno itu sendiri mahu di'lianglahad'kan.

Saya harap bacaan mereka itu salah. Mereka tidak tahu bahawa di akar umbi itu kekuatannya tetap utuh. Hanya yang tidak mempunyai daya tahan yang kuat sahaja melompat dahan dan mahu menumbangkan pokok. Mereka harus ketahui bahawa akar tunjang pokok Umno itu masih kukuh.

Bekas Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak menghadapi 32 pertuduhan yang dikaitkan dengan 1MDB. Adakah ini satu usaha untuk melumpuhkan Umno apabila mengaitkannya dengan wang haram.

Itu adalah bacaan luar. Kita tidak menolak bahawa 'rule of law' itu telah disalah guna.

Ia mempunyai objektif politik dan tentunya kita mahu 'rule of law' dilaksanakan sepenuhnya dan kita harapkan apa yang dilakukan oleh badan dan agensi siasatan yang selama ini melakukan siasatan secara profesional dapat meneruskan profesionalisme itu.

Saya yakin mereka boleh lakukan. Tidak harus ada arahan atau campur tangan daripada mana-mana pihak di luar jika 'rule of law' ini diterjemahkan maka tentunya tatacaranya akan dilakukan sepenuhnya.

Bukannya hukuman telah dibuat sebelum pertuduhan dan keputusan mahkamah itu dijatuhkan ke atas seseorang.

Bagaimana Datuk Seri melihat trend penarikan balik kes terhadap beberapa individu?

Saya fikir rakyat mengetahui bahawa bukan salah sistem kehakiman. Yang salah siapakah yang mengarahkan sistem kehakiman itu untuk melakukan tindakan-tindakan sebaliknya. Dalam perkara ini, rakyat menuntut keadilan supaya mahkamah adalah rujukan terakhir untuk menentukan keadilan itu diperolehi.

Mana mungkin tuduhan ditarik sebelum perbicaraan seterusnya dilakukan ataupun penghapusan terhadap sesuatu tindakan semata-mata mahu menyelamatkan seseorang kerana seseorang itu telah menjadi penguasa. Saya rasa rakyat boleh menilai sendiri dengan apa yang sedang berlaku sekarang.

Apakah Datuk Seri juga akan dikaitkan dengan tuduhan-tuduhan?

Terpulang kepada badan penyiasat. Saya telah memberikan keterangan. Jika saya mahu dibawa ke muka pengadilan, saya bersedia kerana mereka mempunyai hak untuk membawa seseorang ke muka pengadilan asalkan tiada arahan di luar sistem itu. Maka kita harus reda dengan apa yang sedang dilakukan. Jangan menuduh agensi-agensi berat sebelah ketika mereka melakukan tindakan secara profesional.



Sent from my iPhone

Tiada ulasan:

Cari Blog Ini

Translate